Tillverkarna har ofta material att läsa om hur kolvarna ser ut när de skurit av olika anledningar. Det är hyfsat träffsäkert sätt o se var man ska börja leta fel, för skärning i sig är ett resultat av nåt som inte är rätt.
Generella sidor om tvåtakt och annat kan vara nyttig läsning men det gäller inte så ofta luftkylt vilket har stor betydelse för vätskekylt och MC visar sig ofta olikt från sågar. Temperatur sann och belastnings kurvor är helt olikt.
Det här med o kolla kolvar ser jag lite nöje i och bollar bilder med andra när jag ser nåt lite lurigare.
Jag sparar ofta de skurna kolvarna i en bröback skrivet vad kolven tillhör så man vid senare efterforskning kan förstå mer. Finns rätt mycket man kan utläsa från ett gäng skurna kolvar fast det är skrot.
Köper man 10 kolvar från en tillverkare o ser att de kommer tillbaka snabbt beställs inga fler därifrån.
Kvalité på eftermarknads grejer skiljer rätt rejält, även hos de som är populära och varit veckans snackis på nåt skruvar forum... Ibland förvånansvärt bra, till o med bättre än original.
Eftersom jag samlar och samlar på mig skrotsåg och ibland i partier så blir det snabbt en hög kolvar.
Lämnade ett släplass cylindrar till skrot efter en rensning av platsbristskäl. Det gjorde på sig rätt bra vad det gäller plats... Men saknar dem för referens... Inte lätt o va samlare.
www.chainsawcollectors.se