Skogsekonomi

Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

45 inlägg 12578 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

marcus1  
#595436 Har du en någorlunda jämn åldersfördelning på ditt skogsinnehav så kommer du att klara av att amortera bort ditt lån utan några större problem.
Jag amorterar lite när jag har sådana avverkningar som ger lite netto och mera/innestående när jag slutavverkar, dessutom passar jag på att göra produktiva investeringar tex gödsla i fastigheten för att därigenom minska på skatten.
Att ha en virkesuppköpare att ge råd var du skall avverka är som att ha räven att ge råd hur du skall sköta hönsgården, man kan nog ta råd men man ska ha det i åtanke vad räven är ute efter.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Andreas.J  
#595766 Tackar! Jo det sammanfattar ganska bra vad jag kommit fram till. Förstår också detta med räven i hönsgården, men har i det här fallet valt att riskera att några höns får stryka med 😂 Har känts så bra med de personer vi haft att göra med på föreningen så jag har valt att köra med dem. Efter år 1 lär jag säkert vara mer på banan och ha ett bättre grepp själv kring det hela.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

surjämten  
#595774 De flesta rävar talar om hur viktigt det är att gallra.
Rävar talar också om hur viktigt det är att avverka mogen skog o plantera ny.
Man måste förstå att rävarna oftast argumenterar allt vad de kan för att få köpa din råvara.

Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Avslutat-02  
#595778 Röja, gallra, slutavverka och plantera är bra grejer att göra i sin skog.
Men när man ska göra virkesaffärer så måste man ha huvudet med sig.

Visst det finns rävar som övertalar folk ändå och sedan tar det godaste ur skogen, men det finns många som verkligen hjälper en och visar svart på vit vad du tjänar och vinner på att sköta din skog.

Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

jannee  
#595784 Rena idiotin att föröka spara skog för att ha på gammeldagar (som pensionskapital).
Driv i stället skogsfastigheten som vilken rörelse som helst, se till att du får ut så stor utdelning som bara är möjligt.
Många av oss här i södra delen av landet har fått uppleva när det s.k. pensionskapitalet förötts av stormar och nu har vi granbarkborren som rensar bort granskog i åldern 60 år och uppåt.
Och räven (virkesinköparna) har gulddagar nu när de erbjuds timmer för rena spotpriset.
Avverka i stället när priserna är hyggliga även om inte skogen är färdigvuxen.

Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Avslutat-02  
#595787 Om man inte är rent beroende av att sälja virke för att slanta av på lånet, så gallra istället igenom de flesta bestånden och se till så att vindfällen och annat skräp kommer ut ur skogen...

Efter att dessa bestånd är gallrade och priserna ökat så kan man börja fundera på att avverka.

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Bond.J  
#598716 Ränta betalar man oavsett hur lönsamheten ser ut i verksamheten, men skatt bara när det blir vinst. Jag köpte min första fastighet i början av 90-talet, och betalade då ca15% i ränta, med rotpostpriser på under 200 kr/m3f för fin tallskog. Då fanns det inga pengar över till amortering, fast vi sålde mer avverkningar än skogen långsiktigt växte till. Detta ligger kvar i bakhuvudet, och jag tycker alltid att man ska amortera när man kan, utan att överavverka. Denna tanke har visat sig felaktig enda sedan dess, pga ständigt sjunkande ränta, men det har alltid känts bra.

Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Jörgen Salomonsson  
#598729 sen att sprida risken på flera lån om du tänker binda räntan -olika bindningstider, så sitter man inte med skägget i brevlådan om det är kris och räntan chockhög när lånet ska skrivas om.. inte för att det ser så ut nu iaf.
ett smart lån som finns nu är typ. kredit till bottenlåneränta. bla. landshypotek har det . man betalar nån 0,10 dels%/år för maxsumman +ränta på aktuell skuld. då kan man amortera bort det lånet ena året och ta ut pengar nästa för åtgärder..man beh. inte ha nån stor rörelsebuffert
enda 'nackdelen' dom vill inte ha småskvättar min 10 000 amortering/gång

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Skogz  
#812105
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Jag har lite svårt att förstå att ni hänger upp er på den fiktiva räntefördelningen.
Bättre att ta ut överskottet som lön!
Så gör vi
Blir t.o.m. något mindre skatt än nyttja räntefördelning, dessutom är den lönen SJUKPENNINGGRUNDANDE.
OK, nu är vi pensionärer (ålders) och har inte pension som når brytningsgränsen :grin:
Lite off
Vi har haft vår fastighet i SNART 50 år och de fiktiva överskotten har helt gått till AVDRAGSGILLA förbättringar, det är nu först på gamla dagar det blir"något" över, vilket är lätt att styra med skogskontots hjälp.
Det beror ju på övrig inkomst. Jag tar ut allt över brytpunkten som går vid runt 110 000 kr via räntefördelning. Men upp till brytpunkten ska du ju ta ut det som lön för då blir skatten lägre med grundavdrag mm. Sen får man ju vara medveten om att det inte blir någon sjukpenning och pension av räntefördelning. Men någon pension kan man ju inte räkna med ändå och ersättningen för mina föräldradagar skulle inte ens räcka till att betala skatten så alla barndagar fick jag tyvärr lämna bort till min sambo. Så efter det vägrar jag att betala in mer skatt till det systemet än absolut nödvändigt. Det är ett sjukt system när inte ersättningen för föräldraledigheten inte ens räcker till skatten.

Hej!
Hur kom du fram till 110.000 kr?
Vad är gränsen 2023?

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Skogz  
#815004 Förresten, någon som vet om pengar som sätts in på betalplan är likvid + moms eller bara likvid?

Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

jannee  
#815007 Avgörande är gränsen för statlig skatt + övriga inkomster, t.ex. pension och dylikt.
Betalplan ska även innefatta momsen.

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Skogz  
#815013
jannee skrev:Avgörande är gränsen för statlig skatt + övriga inkomster, t.ex. pension och dylikt.
Betalplan ska även innefatta momsen.

Då får man alltså ränta på STATENS pengar (momsen) i en betalplan?

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Sjögården  
#815026
Skogz skrev:Förresten, någon som vet om pengar som sätts in på betalplan är likvid + moms eller bara likvid?

Mina betalningsplaner hos Södra läggs upp vid slutredovisningen av uppdraget och då dras också insatsavdraget bort.
Momsen får jag ut vid varje utbetalningstillfälle och om jag får ränta på den innehållna momsen har jag inte ens funderat på.
Vore roligt att veta, men jag är ytterst tveksam till det 😉

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Camaro1969  
#815043 spontant så säger jag att momsen INTE hamnar på betalplan, utan den läggs på när du tar ut pengar därifrån

får du ut momspengar ska du även skatta på dem, annars får de ju momsdiff i momssystemet :)

Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

jannee  
#815047 Har du en indexreglerad betalplan eller en betalplan med x % ränta tillkommer vid varje utbetalningstillfälle moms = desto längre betalplan och desto högre ränteinsats innebär automatiskt mer pengar i moms.
Man kan inbilla sig att man får ränta på momsen å andra sidan minskar köpkraften på pengar du får ut desto längre tid du väntar = inflationen mer än tullar på räntan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar