Bilar

A-traktor av Nissan NP300 -10

157 inlägg 147085 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

OskarFlyman  
#595731 Jag kollade på dina tidigare bilder och verkar inte vara placerade likadant. Jag testade att löda in mig på 23 men den verkar inte registrera någon hstighet

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#595739 Jo det borde funka... 👍 den röda kabeln går från givaren via kontaktstycken till kombiinstrumentet. Ett ställe att ta signalen skulle kunna vara vid kontaktstycke N2, STIFT 6 t.v. under instrumentpanelen....försöka löda på en kabel i kabelstammen strax före eller efter kontaktstyckena...
/K
Edit: Sorry såg inte ditt svar innan jag svarade på ditt förra inlägg...

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#595740
OskarFlyman skrev:Jag kollade på dina tidigare bilder och verkar inte vara placerade likadant. Jag testade att löda in mig på 23 men den verkar inte registrera någon hstighet


Verkade det stämma med röd kabel till 23? Då borde det vara pulser på den röda kabeln från givaren...det verkar ju vara samma typ av givare, men olika kabeldragningar bara... :?:
Annars kanske det är fel schema... detta är från 2006 och framåt, vet inte om det kan vara ändrat under 2006... :?:

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

H0bbe  
#595851 Ny i forumet...tack för givande och trevlig läsning!
En fråga om Loh APP Sensor (har en D40 -07), enl. instruktionen från Loh (som betonas som viktigt) skall den jordas via bryggning till pedalens positions sensor, det finns som bekant två sensorer. Hur har ni löst jordningen? :???:

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

OskarFlyman  
#595853 Får testa och mäta mer när jag kommer hem!

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Simspaint  
#595880 Hej på er,

Har monterat H-version på en D22 och allt är klart för besiktning, det som kvar är att verifiera hur lådan är spärrad. Jag har svetsade lägen i plattan under växel spak men de kräver mer, någon som har bilder på detta eller vet hur man ska formulera spärrningen? Jag har formulerat mig så här i dagsläget:

Växellådan har 1:an och 2:an och 3:ans växlar kvar samt låda med hög och låg växel, denna växlas med separat spak. 4:an - 5:ans växlar är spärrade i växellådan, reglageaxlar är svetsade.


Besiktas kommentarer:

Fint och bra intyg, Dock saknas det lite ang spärrning av växellåda. Se texten nedan

Intyg av fordonsbyggare/verkstad med beskrivning av vidtagna åtgärder ska lämnas vid besiktningen.

I intyget ska det finnas med:
• fordonets registreringsnummer och identifieringsmärkning(chassinummer)
• typ av växellådor och tillverkningsnummer
• en beskrivning av vidtagna åtgärder(spärrning av växlar mm)
• Uppgifter om intygstecknaren (organisationsnummer, namn, adress, telefonnummer
underskrift, namnförtydligande av påbyggare, verkstadschef, bilverkstad etc.

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#595889
Simspaint skrev:
I intyget ska det finnas med:
• ...
• en beskrivning av vidtagna åtgärder(spärrning av växlar mm)
• ...


Hej.

Jag har h-reg och besiktat med liknande formulering i intyget.

De vidtagna åtgärderna (för att begränsa hastigheten) som ska finnas med i intyget avser i ditt (och mitt) fall h-reg...

Växlarna behöver inte spärras om man har h-reg som bryter vid 30km/h... då går bilen inte fortare även om man lägger i t.ex. 5:an... spärrning av växlar är aktuellt om max hastigheten begränsas av utväxlingen i växellådan/hö/låg i kombination med maxvarvet på motorn, som på tiden innan h-reg fanns...
nu är det h-reg som begränsar max hastighet inte växellådan...

Däremot kan det vara smakfullt att spärra 4:an och 5:an som ändå inte går att använda, men det är inte en del av begränsningen som behöver godkännas, då det saknar betydelse för maxhastigheten.

Möjligen finns det en teoretisk möjlighet att det skulle kunna gå lite fortare än 30 km/h om man kombinerar h-reg med appcontrol, som då drar ner gasen till tomgång över 30km/h, och man kanske teoretiskt skulle kunna hacka sig fram på tomgång på 4:an och 5:an... känns dock väldigt långsökt...

Om de inte ger sig be att de kontaktar sin support (ingenjör) som borde kunna förklara hur det ligger till... alternativt (vilket inte borde behövas) att du kollar om det är ok att du fotar svetsningen av plattan och sen slipar ner bultarna till växellådslocket (som en plombering) så att det inte går att komma åt insidan på lådan igen på ett enkelt sätt med vanliga handverktyg... men som sagt det bästa är att få dem att förstå att växellådan inte är en del av spärren...

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Simspaint  
#595897 Här har du hela min formulering, tycker den är tillräcklig:

BEGRÄNSNING AV HASTIGHET OCH DESS FUNKTION.
På bakre växellådan sitter en inkapslad induktiv hastighetsgivare som mäter fyra bultar på kardanen, denna ger pulser till en regulator som är placerad i motorrum. När hastighetspulserna till regulatorn når inställt värde ca 30 km/h bryter den spänningen till magnetventilen på bränslepumpen. Från generatorn tas en varvtalspuls om hastighetsgivaren skulle sluta fungera. Regulatorn går då automatiskt över till varvtalsläge och bryter vid ett lägre inställt varvtal ca 1300rpm=25km/h som ett nödläge för att kunna köra hem.
All elektronik, givare, regulator och kablar är inkapslat i metalslang och metallåda som är plomberad.
Växellådan har 1:an och 2:an och 3:ans växlar kvar samt låda med hög och låg växel, denna växlas med separat spak. 4:an - 5:ans växlar är spärrade i växellådan, reglageaxlar är svetsade.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Simspaint  
#595901 Anledningen till att 4 & 5:an ska vara spärrade är då den går på varvtalsläge kan man ju rent teoretisk köra på dessa växlar upp till i mitt fall 1300rpm.....har faktiskt övervägt att försöka få igenom med plombering ovanpå som du säger men både Bilprovning och Besikta tycker att drev ska svetsas eller hylsor monteras......

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

stormway  
#597638 Besiktigade idag navaran 2006 6vxl med h-reg. Blev inte godkänd för att i teorin kunde den göra 38 km. så måste ta bort 5 ans och 6 ans växel . tips på bästa lösningen.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Simspaint  
#597737 Vi gick igenom med rent papper i förra veckan med H-reg på en D22. Besikta godkänner endast 3:an hög så du bör spärra högre växlar. Vi har svetsad vxlplatta under växelspak, den går att fiska upp med magnethylsa för bultarna och buntband i själva plåten. Man skall även spärra i lådan med intyg från verkstad. (har vi inte gjort och hur ska de kolla det?) Vi stansade även ett nummer på vxl-lådans samtliga som finns på intyget.

Vi ställde in på 31km/h med originaldäcken obs i hastighetsläge och upphissad, sedan kontroll med app. Sedan noterade vi varvtalet och ställde det med bilen stillastående strax under där H-givaren bröt ca 28 km/h 1300/rpm så man märker om H-givaren går sönder. Det är i detta fall man inta kan ha 4-5:an, kör du hem på 4-5:an så kan du ju köra fortare än 30km/h. Sen besiktade vi med 215/60-16 för att klara 10km/h vid 2/3 av maxeffekt varvtal.
1574771504_vxlplatta.jpg

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

stormway  
#597880 På den 6 växlade ser det inte alls så ut . Hade varit enkelt om det sett ut så.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Simspaint  
#597883 Då hade jag kollat med en lokal Nissan verkstad, oftast någon som skruvat med den modellen.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Simspaint  
#597884 Kolla även LoH eletronics om det funkar med gaspedalstyrning eller App som den kallas.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

stormway  
#597885 har både h-reg och gaspedalsappen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).