Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2587 inlägg 685739 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#592845 Tog isär häcksaxknivarna för slip igår. Noga på att alla skruvar och
annat låg så jag skulle hitta dom när det skulle skruvas ihop :wink:

Men - en bit saknades, självklart. Fasan vad tråkigt och i morron ska jag på häckjobb.
Fick gå genom soptunnan efter att bänk och golv var "dammsugd".

Djupt nere, under fettiga trasor och papper uppenbarade den sig :lol:

Då var det bara att skruva i hop \:d/

Skulle väl ha berättat det här i glädjeämnen, men det
började ju som dumhet och slutade med tur :mrgreen:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

ananders  
#593951 Tappade ut oljan och skruvade bort oljefiltret på traktorn nu efter middagen.
Började leta efter det nya oljefiltret och kommer på att det ligger i min bil som står på jobbet.
Nåväl, bara att skruva dit det gamla filtret igen och byta det nästa helg.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#593967
ananders skrev:Tappade ut oljan och skruvade bort oljefiltret på traktorn nu efter middagen.
Började leta efter det nya oljefiltret och kommer på att det ligger i min bil som står på jobbet.
Nåväl, bara att skruva dit det gamla filtret igen och byta det nästa helg.


Kom ohåg och fyll på olja till dess också! :d

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#593970
halvproffs skrev:
ananders skrev:Tappade ut oljan och skruvade bort oljefiltret på traktorn nu efter middagen.
Började leta efter det nya oljefiltret och kommer på att det ligger i min bil som står på jobbet.
Nåväl, bara att skruva dit det gamla filtret igen och byta det nästa helg.


Kom ohåg och fyll på olja till dess också! :d

Försöker du minska inläggen här? ;)

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#593978
Hema skrev:
halvproffs skrev:
ananders skrev:Tappade ut oljan och skruvade bort oljefiltret på traktorn nu efter middagen.
Började leta efter det nya oljefiltret och kommer på att det ligger i min bil som står på jobbet.
Nåväl, bara att skruva dit det gamla filtret igen och byta det nästa helg.


Kom ohåg och fyll på olja till dess också! :d

Försöker du minska inläggen här? ;)


Ja, absolut! Nu tror jag inte att ananders glömmer att fylla på olja men en påminnelse kan ju vara att spara mycket pengar. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

ananders  
#593985
halvproffs skrev:
ananders skrev:Tappade ut oljan och skruvade bort oljefiltret på traktorn nu efter middagen.
Började leta efter det nya oljefiltret och kommer på att det ligger i min bil som står på jobbet.
Nåväl, bara att skruva dit det gamla filtret igen och byta det nästa helg.


Kom ohåg och fyll på olja till dess också! :d


Hmm, jag är nog väldigt stressad nu för tiden och utelämnar viktig information.
Ny olja är i slagen i motorn då jag var tvungen att köra in traktorn i garaget.

Tack för påminnelsen, hade jag inte kunnat fyllt på olja nu så hade jag lagt en stor tydlig lapp på sätet.

halvproffs skrev:Ja, absolut! Nu tror jag inte att ananders glömmer att fylla på olja men en påminnelse kan ju vara att spara mycket pengar. :-bd


Du har hög tankar om mig. :???:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#593989
ananders skrev:
halvproffs skrev:
ananders skrev:Tappade ut oljan och skruvade bort oljefiltret på traktorn nu efter middagen.
Började leta efter det nya oljefiltret och kommer på att det ligger i min bil som står på jobbet.
Nåväl, bara att skruva dit det gamla filtret igen och byta det nästa helg.


Kom ohåg och fyll på olja till dess också! :d


Hmm, jag är nog väldigt stressad nu för tiden och utelämnar viktig information.
Ny olja är i slagen i motorn då jag var tvungen att köra in traktorn i garaget.

Tack för påminnelsen, hade jag inte kunnat fyllt på olja nu så hade jag lagt en stor tydlig lapp på sätet.

halvproffs skrev:Ja, absolut! Nu tror jag inte att ananders glömmer att fylla på olja men en påminnelse kan ju vara att spara mycket pengar. :-bd


Du har hög tankar om mig. :???:


Iom att jag träffade dig ifjol och jag tyckte du var skärpt och bra :-bd

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595417 Förra vintern köpte jag ett vanligt husqvarnasvärd, 13' x-force, att ha som reserv eftersom noshjulet delade sig på ett svärd förrförra vintern.
Detta svärd har hängt i din förpackning och jag har känt det som att jag överlistat Murphy.

Min huggning däremot har gått sämre och sämre, igår så hade riktskären två olika vinklar till vänster och höger, vanliga apteringar såg ut som om ett fyllo vart i farten. Kvistningen gick uselt, det antingen nöp fast eller sågades för djupt.
Kedjan tyckte jag såg bra ut, slipad dagen före och efter det filad någon gång.

Inatt slog det mig att kanske svärdet är så jäkla slitet att kedjan tippar i spåret.
Idag monterade jag reservsvärdet å jäklars vilken sågkung man blev😎
Allt gick så mycket bättre, mycket mindre ansträngning, bättre fällningar.....kvistningar, allt!!

Det blir väl så när en försämring kommer smygande, man märker det inte.
Mitt tips, byt svärd i tid!
Och vill du ha ett nytt svärd i beredskap, så köp två! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595418
D Brown skrev:Förra vintern köpte jag ett vanligt husqvarnasvärd, 13' x-force, att ha som reserv eftersom noshjulet delade sig på ett svärd förrförra vintern.
Detta svärd har hängt i din förpackning och jag har känt det som att jag överlistat Murphy.

Min huggning däremot har gått sämre och sämre, igår så hade riktskären två olika vinklar till vänster och höger, vanliga apteringar såg ut som om ett fyllo vart i farten. Kvistningen gick uselt, det antingen nöp fast eller sågades för djupt.
Kedjan tyckte jag såg bra ut, slipad dagen före och efter det filad någon gång.

Inatt slog det mig att kanske svärdet är så jäkla slitet att kedjan tippar i spåret.
Idag monterade jag reservsvärdet å jäklars vilken sågkung man blev😎
Allt gick så mycket bättre, mycket mindre ansträngning, bättre fällningar.....kvistningar, allt!!

Det blir väl så när en försämring kommer smygande, man märker det inte.
Mitt tips, byt svärd i tid!
Och vill du ha ett nytt svärd i beredskap, så köp två! :-bd


Det här ska jag komma ihåg! Tack för du berättade :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#595427 Till min ursäkt får jag medge att jag är norsk när jag berättar det här :d

Kom 10 cm snö igår, men jag lämnade den eftersom dom lovade mycket regn idag.
Men, jag kan ju starta snöslungan och testa, tänkte jag.
På med choke och dra, och dra, och dra - ingen start als, och det
med Hondaslungan som alltid har varit lättstartad.
Då kom jag på att det är en bra ide att öppna för bensin.
Det gillade den och startade på andra draget :-bd

Men, senn vill jag köra den lite och tryckte ner
handtaget. Intet skedde :((
Tog ett lite tag innan jag kom på att sätta den i gear :mrgreen:

Har nog körd för mycket med gräsklipparen i
sommar - den är bara att dra i gång och köra :wink:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#595444
JensSkoog skrev:Till min ursäkt får jag medge att jag är norsk när jag berättar det här :d

Kom 10 cm snö igår, men jag lämnade den eftersom dom lovade mycket regn idag.
Men, jag kan ju starta snöslungan och testa, tänkte jag.
På med choke och dra, och dra, och dra - ingen start als, och det
med Hondaslungan som alltid har varit lättstartad.
Då kom jag på att det är en bra ide att öppna för bensin.
Det gillade den och startade på andra draget :-bd

Kan trösta med att liknande har hänt en och annan svensk oxå :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#595510 Stora huggarkängor kan ställa till det! Igår när jag huggit klart satte jag mig i bilen som stod parkerad på mindre berg. Startade la i driven och rullade nerför, gasade försiktigt med tanke på isgatan men ingen hände till slut stod bilen nästan still. Märkte då att det går inte att gasa men bromspedalen. 😀

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#595515
halvproffs skrev:Stora huggarkängor kan ställa till det! Igår när jag huggit klart satte jag mig i bilen som stod parkerad på mindre berg. Startade la i driven och rullade nerför, gasade försiktigt med tanke på isgatan men ingen hände till slut stod bilen nästan still. Märkte då att det går inte att gasa men bromspedalen. 😀

Skönt när det inte är värre än så. 👍

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#595535
Hema skrev:
halvproffs skrev:Stora huggarkängor kan ställa till det! Igår när jag huggit klart satte jag mig i bilen som stod parkerad på mindre berg. Startade la i driven och rullade nerför, gasade försiktigt med tanke på isgatan men ingen hände till slut stod bilen nästan still. Märkte då att det går inte att gasa men bromspedalen. 😀

Skönt när det inte är värre än så. 👍


Man förstår att rallyförare tex har tunna skor för att få känslan på gaspedalen.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595545 Det var ett antal år sedan nu, men det var halt och jag stannade den automatväxlade bilen vid en lämna företräde-skylt. Det var svag nerförsbacke, var på bilen började att rulla. Jag hade på mig mina stora huggarkängor och skulle förstås trycka på bromsen, men tryckte istället gasen och körde rakt in i framförvarande bil.

Inga personskador, men den framförvarande bilen fick en ny fin baklucka och jag fick betala en tusenlapp i självrisk.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).