Uppvärmning

Ryker in i min grillkoja

12 inlägg 7344 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ryker in i min grillkoja

Jolund  
#594704 Hej!
Behöver lite tips och trix.
Har renoverat en smedja. Ska bli grill koja.
Svetsat eldstad och kåpa.
Skorstenen är 200mm och isolerad. Ca 3,5 m lång.
Ryker in både när jag tänder och när allt blivit varmt.
Köpte mig en rökgasfläkt som jag monterade i helgen. Trodde det skulle lösa mina problem.
Men icke, ingen skillnad alls😡
Vad ska jag göra???
Börjar bli desperat nu.
Tilluft finns det så det räcker. Ej helt tätt.
Testat med stäng o öppen dörr.

Bifogar några bilder.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ryker in i min grillkoja

Piraboin  
#594739 pröva att förlänga skorstenen med 1 m å se
samt kolla så att luft röret är fritt så att det inte är tilltäppt

Avatar Fallback

Re: Ryker in i min grillkoja

Piraboin  
#594740 har själv en smedja med samma skorstens höjd och dimension och där ryker det bara in när jag ska lägga på mera torv i början och torv ryker det en hel del av innan du får upp värmen i den
har en asksug med utblås som fläkt fungerar bra

Användarvisningsbild

Re: Ryker in i min grillkoja

Nyborg  
#594745 Prova att sätta ett par plåtar mot de två sidorna som är mot väggen så du bara har två sidor öppna.

Avatar Fallback

Re: Ryker in i min grillkoja

Piraboin  
#594747 samt lägg glasull mellan plåten och väggen för att bli brandsäkrare annars så har du risken för brand när du eldar kraftigt samt gnistor kan flyga in i springorna på stockarna och ligga där och pyra i flera dagar innan det blir en öppen brand
rekommenderar att plåten är lika bred som bordet av ca 1- 2 mm tjocklek på de sidor som är mot väggen

Avatar Fallback

Re: Ryker in i min grillkoja

Sture Andersson  
#594752 Du skriver inte helt ut om du har luft underifrån i elden ,med ett groft rör utefrån .Vi byggde en kojja i vårat lag ,vi hade problem i början ,vi testa med längre skorsten ,isolera skorstenen utan att det blev bättre .Sen drog vi ett rör utefrån in under eldstaden ,då blev det bättre ,sen höjde vi upp gallret vi elda på så att det blev ett mellanrum mellan på en 10 cm .Och sen dess har problemet försvunnit helt .Torr ved är ju en viktig faktor med .

Användarvisningsbild

Re: Ryker in i min grillkoja

Jolund  
#595233 Är nog bara och testa montera ett galler att elda på. Ca 8-10 cm över botten. Har eldfast tegel som botten i eldstaden.
Även byta skorsten till ett 300mm rör.
Bara hålla tummarna att det hjälper.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryker in i min grillkoja

Sture Andersson  
#595238
Jolund skrev:Är nog bara och testa montera ett galler att elda på. Ca 8-10 cm över botten. Har eldfast tegel som botten i eldstaden.
Även byta skorsten till ett 300mm rör.
Bara hålla tummarna att det hjälper.

Har du luft underifrån i eldstaden dragen utefrån

Användarvisningsbild

Re: Ryker in i min grillkoja

Jolund  
#595241 Har ingen extra tilluft. Men eldstaden står mitt i smedjan.
Har även testat att elda med dörren öppen. Den är 1,5x 1,5 m. Så det borde komma in tillräckligt med luft.
Ska nog testa att borra lite hål i sidorna på eldstaden. Det är en 10cm plåt kant runt om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryker in i min grillkoja

Nyborg  
#595245 Tror fortfarande att du måste ha två sidor stängda för att få funktion.

Avatar Fallback

Re: Ryker in i min grillkoja

Sture Andersson  
#595468
Jolund skrev:Har ingen extra tilluft. Men eldstaden står mitt i smedjan.
Har även testat att elda med dörren öppen. Den är 1,5x 1,5 m. Så det borde komma in tillräckligt med luft.
Ska nog testa att borra lite hål i sidorna på eldstaden. Det är en 10cm plåt kant runt om.

Det är inte att det fattas luft till elden utan hur luften kommer till elden ,har sett ritningar på nätet där dom drog flera rör utefrån som kom in underifrån .Hittar det inte nu ,men måste väl finnas norrlänningar här på forumet som kan detta.

Avatar Fallback

Re: Ryker in i min grillkoja

Sture Andersson  
#595474 Nu hitta jag en ritning ,på blad två ser du hur dom dragit in fyra rör utefrån.
https://img.bygghemma.se/pfiles/Monteri ... 67918c.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).