Motorsåg och handhållet

Sneda bommar på svärdet - Varför?

49 inlägg 6234 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sneda bommar på svärdet - Varför?

dhaglund  
#595265 Jag har sågat ett tag nu med ett Oregon Pro-Lite 20-tums svärd i Solosågen. Detta gick fint förut men på slutet har det blivit riktigt snett när jag sågar. Ju längre planka jag sågar desto mer böjs svärdet neråt i toppen. Det första man tänker är ju att kedjan inte är riktigt slipad men jag har mätt tänderna, ryttarna och slipat om kedjan i kedjeslipen utan förbättring. Men jag tror jag har hittat problemet nu. Bommarna på svärdet var ojämnt slitna! Jag testade att ställa svärdet på högkant på en bänk och det gick ju inte eftersom svärdet lutade för mycket.

Är det normalt att ett svärd slits snett på det sättet? Eller betyder det att jag slipat kedjan dåligt tidigare? Eller vad kan det bero på? Jag har mest använt rapsolja till kedjan och tycker att det hela tiden gått lätt och fint och att kedjan inte blivit torr.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

lidköping  
#595275
dhaglund skrev:Jag har sågat ett tag nu med ett Oregon Pro-Lite 20-tums svärd i Solosågen. Detta gick fint förut men på slutet har det blivit riktigt snett när jag sågar. Ju längre planka jag sågar desto mer böjs svärdet neråt i toppen. Det första man tänker är ju att kedjan inte är riktigt slipad men jag har mätt tänderna, ryttarna och slipat om kedjan i kedjeslipen utan förbättring. Men jag tror jag har hittat problemet nu. Bommarna på svärdet var ojämnt slitna! Jag testade att ställa svärdet på högkant på en bänk och det gick ju inte eftersom svärdet lutade för mycket.

Är det normalt att ett svärd slits snett på det sättet? Eller betyder det att jag slipat kedjan dåligt tidigare? Eller vad kan det bero på? Jag har mest använt rapsolja till kedjan och tycker att det hela tiden gått lätt och fint och att kedjan inte blivit torr.


Jag slipar svärdbommarna ganska ofta och jag ser när jag slipar bommarna att
dom är inte slitna lika. Ja använder Agrol Mio kedjeolja. När jag slipar bommarna ofta, då
går sågningen rätt och bra

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

dhaglund  
#595303 Vad använder du för att slipa bommarna? Fil, planslip eller något annat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Ferguson system  
#595309 Du kan bruke samme flatfil som til rytterne for å slipe sverdet.

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595318 Sliter det olika på banorna är det oftast för sidolänkarna är kass undertil. Ibland pga slitet drev ibland för felaktig underställning eller sämre skärpa på en sida.
En kedja kan skära rakt och vara lika vass med samma understälning och något olika tandlängd. 3-4 mm märks inte under dessa förutsättningar.
Planslipa svärd, kolla kedjorna och drev.
Byt svärd o drev samtidigt så minskar slitage.
Rotera flera kedjor på samma svärd/drev likaså.

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

dhaglund  
#595322
Mange skrev:Sliter det olika på banorna är det oftast för sidolänkarna är kass undertil. Ibland pga slitet drev ibland för felaktig underställning eller sämre skärpa på en sida.
En kedja kan skära rakt och vara lika vass med samma understälning och något olika tandlängd. 3-4 mm märks inte under dessa förutsättningar.
Planslipa svärd, kolla kedjorna och drev.
Byt svärd o drev samtidigt så minskar slitage.
Rotera flera kedjor på samma svärd/drev likaså.

Bra information. Ja, jag bytte faktiskt drev också när jag köpte nytt svärd och kedjor. I mitt fall skiljer sig tandlängden mindre än 0,5 mm mellan tänderna. Jag hade inte tänkt på att ett slitet drev kan medföra extra slitage på svärdet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

lidköping  
#595334
dhaglund skrev:Vad använder du för att slipa bommarna? Fil, planslip eller något annat?


Stihl har en enkel svärdsslipare som jag använder tills ja fått igång bandslipen, man
hittar den på stihl.se om man skriver svärdsslipare obs! 2ss!

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595353 Ofta så tar de bara grader, inte planslipar.

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595354
dhaglund skrev:Bra information. Ja, jag bytte faktiskt drev också när jag köpte nytt svärd och kedjor. I mitt fall skiljer sig tandlängden mindre än 0,5 mm mellan tänderna. Jag hade inte tänkt på att ett slitet drev kan medföra extra slitage på svärdet.

0,5mm är inget som påverkar. Däremot tror jag du har vassare på ena sidan, den som sidolänkarna är mindre skadade på.
På drevets slitage, banornas slitage och sidolänkarnas slitage ser man resultat av filning och belastning.
Är det överdrivet eller ojämnt finns det en orsak till det man behöver ta reda på.

Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

lidköping  
#595384
Mange skrev:Ofta så tar de bara grader, inte planslipar.


Den svärdsslipen planslipar bommarna perfekt, men ja grovfilar först med en vanlig fil,
efteråt finputsar jag med svärdsslipen och därefter gradar ja kanterna, det har fungerat mycket bra för mej!

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595410 Hittar den inte. Har du en länk?

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

dhaglund  
#595415 Den här kanske?
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mo ... chter.aspx

   TS
Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

lidköping  
#595421

Den är det!

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595431 Då har jag nog inte klart för mig hur den planslipar banorna. Tar grader kanske, men planslipa banorna begriper jag inte hur den gör.

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

JensSkoog  
#595432
lidköping skrev:Den svärdsslipen planslipar bommarna perfekt, men ja grovfilar först med en vanlig fil,
efteråt finputsar jag med svärdsslipen och därefter gradar ja kanterna, det har fungerat mycket bra för mej!

Sätt svärdet i skruvstädet så det är stabilt när du slipar, och "kör" lugnt,
så blir det mycket bra. Har användt den i många år, och är mycket nöjd
med den. Få gärna med en fil eller två extra om du handlar den, för
filar slits ochså. :wink:
Det finns även en pil på filen som säger vilken väg man
ska fila (satt där för oss som är lite tjocka i huvudet :mrgreen: )

edit: Ser att Mange undrade hur den plansliper banorna. Jag kan fota det i morron. Funkar mycket bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).