Skogsnyheter

Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i ...

11 inlägg 2456 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i ...

Fredrik Reuter  
#595306 Idag släppte Skogsstyrelsen statistik över anmäld areal för slutavverkning för oktober månad 2019. I delar av Götaland såsom Västra Götaland, Jönköping och Kronoberg så minskar nu anmäld areal för avverkning rejält och är nu på lägsta nivåer på upp till 12 år tillbaka. Anledningen är enligt Skogsstyrelsen sjunkande virkespriser och höga lager, bland annat i granbarkborrens härjningar.

"Rekordet" står Blekinge för som är ner nästan 70% och med drygt 200 hektar anmält i oktober 2019 den lägsta siffran på 13 år.

I Norrland sjunker också avverkningsanmälningarna medans de ökar i Svealand. Anledningen till ökningen i Svealand är högst troligt upparbetning av barkborreskadad skog och ökningen finns i de östra länen med tyngd åt Södermanland och Örebro.

Hur ser läget ut hos dig som kör maskin eller är skogsentreprenör, märks detta av ännu?
Och för dig som är skogsägare, vad har du själv för planer nu under vintern?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i

surjämten  
#595313 Ett gott betyg till skogsägarna.
Om du håller inne med avverkningar bidrar du till större efterfrågan o därmed en tänkbar prishöjning.
Lätt överdrivet kan man tycka att de som avverkar till dagens priser får historiskt dåligt betalt.

Avatar Fallback

Re: Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i

axwell  
#595314
surjämten skrev:av surjämten » 2 min
Ett gott betyg till skogsägarna.
Om du håller inne med avverkningar bidrar du till större efterfrågan o därmed en tänkbar prishöjning.
Lätt överdrivet kan man tycka att de som avverkar till dagens priser får historiskt dåligt betalt.


Helt rätt eller; om du avverkar nu bidrar du till sämre priser för hela regionen.

Användarvisningsbild

Re: Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i

halvproffs  
#595329 Tänkte avverka ett bestånd med halvdålig gran och hyfsad tall men det får vara så länge. Just det beståndet som jag just nu hugger ur det vekaste till ved.

Avatar Fallback

Re: Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i

Alvarsson  
#595332 Till dagens priser skulle ingen avverka en pinne!

Avatar Fallback

Re: Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595374 Historiskt sett är inte priserna i Mellansverige jättelåga. Sjunker de inte mer är det bara att köra som vanligt.

Avatar Fallback

Re: Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i

Alvarsson  
#595379 Här i prisdiket skulle det va stopp på avverkningar till anständiga priser föreligger!

Avatar Fallback

Re: Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i

isteskog  
#595383
Alvarsson skrev:Här i prisdiket skulle det va stopp på avverkningar till anständiga priser föreligger!

En omöjlig tanke! Det kommer alltid att vara skogsägare som måste avverka av olika anledningar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i

Grålle52  
#595385 Är priserna så dåliga?? De är ju iaf klart bättre än de var -15 när jag avverkade senast.

Avatar Fallback

Re: Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i

surjämten  
#595416 I mellannorrland nästan 100 kr lägre än för tio år sen.

Avatar Fallback

Re: Lägsta areal anmäld för avverkning sedan 2007, förutom i

Alvarsson  
#595419 Ja det säger ju allt!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).