Motorsåg och handhållet

Husqvarna fråga

51 inlägg 10442 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna fråga

zebylon  
#595205 Kan man utifrån tillverkningsnummer säga vilken sågmodell det är?

jag har en husqvarna som inte finns nån beteckning på, jag har trott att det är en 260 cd, när jag visade den för min åf sa han det kan vara 180 s , han nämde nån mer också.

NR: 163474



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

totte  
#595325 På chainsaw collectors forum har vi listor med serienr. För Husqvarna 180-serien så kan man se att ditt serienr med stor sannolikhet är en 180 S. http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 56&t=20645

För att vara mer säker skulle det vara bra med några bilder, gärna en med toppkåpan av också.

För att veta vilken cylindervolym det är kan du prova att mäta cylinderdiametern, går bra genom avgasporten om du tar bort dämparen och använder ett par ståltrådar t ex. 80-kubikarna har 52 mm, 60-kubikarna 47.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna fråga

zebylon  
#595357 här kommer bilder

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595368 Med 99.9% säkerhet är det en 160S.
Serienummret stämmer bra i listan.
787 är 47mm ell cylindernummerlistan och tank, kåpor ser ut o stämma.
En fin såg!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595371 Tog mig friheten o lägga till den i listan. 🙂

Avatar Fallback

Re: Husqvarna fråga

zebylon  
#595378 Ja den är väldigt fin, och den går fint också. Jag har nyligen fått tag i den, att kapa med på vedbacken är den märkbart snabbare än Partnerkuben, det bjuder emot att säga men så är det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595388 Prova med samma svärd o kedja på båda. Är de inte lika så är nåt fel...
Har kört rätt många....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

totte  
#595394 Instämmer, det där måste vara en 160S. 180-cylindern ser lite annorlunda ut på toppen. Toppkåpan på 180 har en extra upphöjning. Och bakre handtaget utan handskydd säger att det inte är en av nyare 60-kubikarna i serien.

Partnerkuben borde minst köra dött lopp med den här, den är nog inte riktigt i form. Hursomhelst så är det här en riktigt bra såg från sin tid.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595439 Cylindernummer är en bra hjälp vid identifiering. Rätt lätt o se på nummren om de är det ena eller andra. 80cc toppkåpor sitter ibland på 60cc.
Tror de fanns som reservdel längre.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna fråga

Hepo  
#595642 Hej är det inte 77cc för att vara exat 77 har väl samma motor som 180 till 480 och dom har sjockare mangna pull en 60 cc. är det lika på 65 som 160till 263?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595648 Inte riktigt så enkelt. Visst är de 77 o samma slaglängd. De går o blanda lite hur som, nästan.
180S har tjockare start på sätt o vis. De senare CD har inte det.
2 eller 3 hakar i starten varierar. Likaså melanlägg innanför starten.

Därför är arbetet med serienummerlistor jätteviktigt.
Då ser man hur de ska vara jämfört med hur de är efter 10 ägare och 45 år...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna fråga

Hepo  
#595658
Mange skrev:Inte riktigt så enkelt. Visst är de 77 o samma slaglängd. De går o blanda lite hur som, nästan.
180S har tjockare start på sätt o vis. De senare CD har inte det.
2 eller 3 hakar i starten varierar. Likaså melanlägg innanför starten.

Därför är arbetet med serienummerlistor jätteviktigt.
Då ser man hur de ska vara jämfört med hur de är efter 10 ägare och 45 år...

Hej 2 och 3 hakar har jag sätt har lite isärplockat hemma. vevaxeln och fotpackningen är lika som på 165 265 röjsåg vad jag kan se. 165 som tillverkades samtidigt som kedjesågen har fett hål har funderat på varför men förstår nu 265 har inte.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595678 Det skiljer i delana genom produktionen av serien.
Hjälp gärna till o fyll upp modell/litteratur bibliotek och serienummerlistor. Det ger en faktabas o stå på.
Den sista 265rx som jag vet såldes 3 år sen. En hyĺvärmare i en Husqvarna butik.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna fråga

zebylon  
#596470
Mange skrev:Prova med samma svärd o kedja på båda. Är de inte lika så är nåt fel...
Har kört rätt många....


När jag provade med samma svärd o kedja var dom lika.
jag sågade tre trissor med vardera och dom var på sekunden lika. Precis som Mange sa.

Sen provade jag 254 och 266 med samma kedja och svärd, 266 var mycket snabbare, 25 sekunder.
254 30sekunder och Husqvarna 160/ Partnerkuben 35sekunder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna fråga

zebylon  
#596542 Finns det någon som har delar till Husqvarna 162 ?

jag behöver kedjebromsband, chokereglage, tanklock till oljetank.

eller en hel sågkropp, hel eller trasig bara dessa delar finns.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).