Skördare

webasto värmare

23 inlägg 11349 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

webasto värmare

scott  
#595164 hej skulle starta värmaren på min 2004a igår den startade o så gick den ett par minuter sen stannade den,hmm
kanske det är för lite diesel i så jag tankade den full idag o gjorde ett nytt försök, men idag tände den inte ens,det kommer då diesel till den,vet nån vad det kan vara som spökar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: webasto värmare

Fredrik Reuter  
#595165 Hej,
Har du någon felkod? Isåfall kan du börja att jämföra med datan i tråden Felkoder Webasto Dieselvärmare

Användarvisningsbild

Re: webasto värmare

Kse  
#595168
scott skrev:hej skulle starta värmaren på min 2004a igår den startade o så gick den ett par minuter sen stannade den,hmm
kanske det är för lite diesel i så jag tankade den full idag o gjorde ett nytt försök, men idag tände den inte ens,det kommer då diesel till den,vet nån vad det kan vara som spökar.


Vi börjar med vad du har för värmare?
Vad kör du med för bränsle?
Vad hade du för utetemp när värmaren skulle startas?

Är du säker på att den får bränsle så är nästa steg att kontrollera att glödstiftet är helt.

Användarvisningsbild

Re: webasto värmare

Kse  
#595185 Fick själv problem med skördaren i morse.
Värmaren som är en Webasto, hittade inte beteckningen men den sitter i en 901TX.1 från 2013.
Den hade inte startat och felkoden F:01 visades, dvs. värmaren har gjort tre försök att starta utan att lyckas.
Nu visas F: - - och inget händer.
Har för mig att man måste återställa värmaren eller nått så att den ska göra startförsök igen?

Användarvisningsbild

Re: webasto värmare

halvproffs  
#595193 Finns en bra tråd om felsökning på webasto som är ett par år gammal. Vet dock inte hur man länkar dit.

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

axwell  
#595195
Kse skrev:Har för mig att man måste återställa värmaren eller nått så att den ska göra startförsök igen?


"Måste låsas upp med diagnosinstrument....... " enl Denna länk.

När jag hade liknande värmare var det oftast flamvakten som blivit så sotig att övervakningen stängde av.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=143521

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

Tralsmo  
#595207
Kse skrev:Fick själv problem med skördaren i morse.
Värmaren som är en Webasto, hittade inte beteckningen men den sitter i en 901TX.1 från 2013.
Den hade inte startat och felkoden F:01 visades, dvs. värmaren har gjort tre försök att starta utan att lyckas.
Nu visas F: - - och inget händer.
Har för mig att man måste återställa värmaren eller nått så att den ska göra startförsök igen?




Har ju grejat en del med webasto på mina maskiner. Har ju varit äldre modell. Har dock inte vart utför just f01 som då pekar på 3 startförsök utan annan förklaring.
Ja skulle nog kolla att den får diesel te å börja med.

Som sagt mina har varit äldre så det här inte behövts någon återställning.

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

Tralsmo  
#595209 Ja antar att f-- betyder att den behöver återställas innan nästa försök kan göras.

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

Avslutat-02  
#595212 kan man inte göra som på bilen.... ta av ena batteriskon en stund och prova igen... vissa databoxar kvitterar sig själva på det sättet....

Användarvisningsbild

Re: webasto värmare

Kse  
#595219
vinterrojarn skrev:kan man inte göra som på bilen.... ta av ena batteriskon en stund och prova igen... vissa databoxar kvitterar sig själva på det sättet....


Jo jag tänkte testa det imorgon, så kallad Norsk
återställning. 😁

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

Avslutat-02  
#595220 Hoppas det funkar....

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

Tralsmo  
#595223 Har funderat lite till å det kan nog va sotad flamvakt ochså( har själv aldrig vattutför det),
Bör va dieselproblem eller sotad flamvakt.
Nu kan du ju inte provköra igen tyvärr. Om flamvakt ä sotiga Så ska ju värmaren starta men flamvakten kan inte verifiera att den startat så den slår ifrån.
Om det är diesel som inte kommer fram så startar den inte alls ( hörs rätt väl på ljudet),


Hoppas röjarn har rätt så det hjälper att koppla bort batteriet.
Är lite pessimistisk till det. Det ä vanligt numera att inte det funkar för då finns risken att det inte kostar pengar.

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

Avslutat-02  
#595229 Ja så är det ju idagens samhälle..

Men allt är värt att testa....smidigaste först sedan det mera krångliga.

Man lär sig mycket på kuppen av felsökning...

Användarvisningsbild

Re: webasto värmare

bodaedet  
#595231 @Kse
Lokalisera säkringen till värmaren, starta värmaren, ryck sedan fort som f-n säkringen räkna till 38 sätt i säkringen. Förhoppningsvis har du rensat felminnet om inte gör om allt men ryck säkringen fortare än f-n

Användarvisningsbild

Re: webasto värmare

Kse  
#595269
Tralsmo skrev:
Kse skrev:Fick själv problem med skördaren i morse.
Värmaren som är en Webasto, hittade inte beteckningen men den sitter i en 901TX.1 från 2013.
Den hade inte startat och felkoden F:01 visades, dvs. värmaren har gjort tre försök att starta utan att lyckas.
Nu visas F: - - och inget händer.
Har för mig att man måste återställa värmaren eller nått så att den ska göra startförsök igen?




Har ju grejat en del med webasto på mina maskiner. Har ju varit äldre modell. Har dock inte vart utför just f01 som då pekar på 3 startförsök utan annan förklaring.
Ja skulle nog kolla att den får diesel te å börja med.

Som sagt mina har varit äldre så det här inte behövts någon återställning.
Samma här, har skruvat mycket med äldre Webasto och Eberspräsher, tänkte dom har blivit smartare med tiden men tydligen inte när det behövs specialverktyg för att nollställa.
Kan va så att den har gått torr på bränsle för det var bara 20% kvar i tanken och maskinen stod på snedden i ett dike.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).