Skogsekonomi

Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

45 inlägg 12584 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

isteskog  
#595181 Areal är lika kunniga som LRF-Konsult! 👍

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Camaro1969  
#595186
isteskog skrev:Areal är lika kunniga som LRF-Konsult! 👍


tror areal kan vara i närheten, sen är nog övriga lätträknade.

finns även "avhoppare" från lrf/areal som startat eget och är lika duktig.

men det gäller absolut att hitta rätt person. (och betala därefter)

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

JerryH  
#595187 En anledning till att man gör det via gåva är väl om givaren inte har ett behov av taxeringsvärdet.

Vi genomförde generationsväxling i form av gåva där min motprestation (ta över de lån pappa hade samt pengar till lägenhet, lösa billån och lite på banken) motsvara ca 20% av taxeringsvärdet.

Skulle jag köpt det av honom för taxeringsvärdet så hade ju staten tagit mer i vinstskatt för honom än det nu kostade mig totalt.

Sen är där en revers på ca lika mycket till när han behöver mer pengar.

Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

jannee  
#595230 Billigt är bra men gratis är ännu bättre. :mrgreen:
Bara att vara tacksam och ta emot vad som erbjuds.
Bara tanken på att krångla till saker för att man vill ha ett högre anskaffningsvärde (ingångsvärde) kan straffa sig.
Ingen som har en aning om hur framtida skatteregler/lagar kan komma att se ut.

Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595236 Att betala 1,5 mille för att få något gratis är inte helt självklart bra. Räntefördelning och värdeminskningsavdrag ska man inte förakta.

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

JerryH  
#595240 Men vi vet ju inte taxeringsvärdet på fastigheten. De kanske är i liknande sits som jag att det rör sig om 20-30% av taxeringsvärdet, då är inte räntefördelning värt så mycket i jämförelse med alla banklån man skulle behöva ta, vilka bara gör banken glad. Och värdeminskningsavdrag? De följer ju med när du tar över, även om du får det som gåva. Jag tar upp värdeminskning på både maskiner som jag ingick i lösöret och djurstall i mitt bokslut.

Och när man tar över en verksamhet som gåva så blir man inte helt nollad utan skatteverket har en liten räknesnurra så man "fiktivt" betalar in pengar i första bokslutet för att det ska bli rätt på sista raden. Visst, den siffran blir ju högre om man köper till taxeringsvärde, men låna en massa extra miljoner för att få lite räntefördelning känns inte så bra för ekonomin.

Har det varit inblandad en revisor/jurist i överlåtandet så har denna person (förhoppningvis) garanterat sålt in den lösning som är bäst för inblandade parter.

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Andreas.J  
#595246 Stort tack alla, för engagemang och kloka inspel!

Det kommer att bli en gåva - dels så blir det ganska så mycket mer i lån om det skulle bli köp, dels så blir det skulle det bli en olustig skatt för skatt för säljaren. Nu tar vi i o f s över den skattskyldigheten om vi skulle sälja, men hela vår tanke är långsiktig och att tanken att sälja skulle endast uppstå ett riktigt krisläge.

Vi får med oss ett räntefördelningsbelopp på knappt 600 tkr. Vi skulle kunna avverka och nyttja detta för att delbetala lånet, men där blir ju inte heller skatten så rolig även om den blir på 30 %, samt att vi då nyttjat något som kan vara bra att ha framöver. Och lånebeloppet skulle fortfarande vara relativt högt, och med dagens räntor är frågan om det inte är bättre att täcka räntorna genom en betalplan för att sedan successivt amortera vid kommande gallringar och avverkningar. Men å andra sidan blir det ju då att man bara skjuter på dessa beskattningar och nyttjande av räntefördelning, så helt optimalt är det kanske inte....

Det finns säkert hur mycket som helst att ta hänsyn till och vi lär alldeles säkert anlita någon rådgivare/revisor framöver, men vi lutar åt att gå på rekommendationen vad gäller betalplan från skogsägarföreningen och lära oss mer efterhand. Tack och lov är det långsiktiga perspektiv så det klarnar säkert också hur vi kan jobba med amorteringar på ett så klokt sätt som möjligt, om inte annat med hjälp av någon rådgivare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

jannee  
#595259 Jag har lite svårt att förstå att ni hänger upp er på den fiktiva räntefördelningen.
Bättre att ta ut överskottet som lön!
Så gör vi
Blir t.o.m. något mindre skatt än nyttja räntefördelning, dessutom är den lönen SJUKPENNINGGRUNDANDE.
OK, nu är vi pensionärer (ålders) och har inte pension som når brytningsgränsen :grin:
Lite off
Vi har haft vår fastighet i SNART 50 år och de fiktiva överskotten har helt gått till AVDRAGSGILLA förbättringar, det är nu först på gamla dagar det blir"något" över, vilket är lätt att styra med skogskontots hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Vedproducent  
#595264
jannee skrev:Jag har lite svårt att förstå att ni hänger upp er på den fiktiva räntefördelningen.
Bättre att ta ut överskottet som lön!
Så gör vi
Blir t.o.m. något mindre skatt än nyttja räntefördelning, dessutom är den lönen SJUKPENNINGGRUNDANDE.
OK, nu är vi pensionärer (ålders) och har inte pension som når brytningsgränsen :grin:
Lite off
Vi har haft vår fastighet i SNART 50 år och de fiktiva överskotten har helt gått till AVDRAGSGILLA förbättringar, det är nu först på gamla dagar det blir"något" över, vilket är lätt att styra med skogskontots hjälp.
Det beror ju på övrig inkomst. Jag tar ut allt över brytpunkten som går vid runt 110 000 kr via räntefördelning. Men upp till brytpunkten ska du ju ta ut det som lön för då blir skatten lägre med grundavdrag mm. Sen får man ju vara medveten om att det inte blir någon sjukpenning och pension av räntefördelning. Men någon pension kan man ju inte räkna med ändå och ersättningen för mina föräldradagar skulle inte ens räcka till att betala skatten så alla barndagar fick jag tyvärr lämna bort till min sambo. Så efter det vägrar jag att betala in mer skatt till det systemet än absolut nödvändigt. Det är ett sjukt system när inte ersättningen för föräldraledigheten inte ens räcker till skatten.

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Camaro1969  
#595284
jannee skrev:Jag har lite svårt att förstå att ni hänger upp er på den fiktiva räntefördelningen.
Bättre att ta ut överskottet som lön!
Så gör vi
Blir t.o.m. något mindre skatt än nyttja räntefördelning, dessutom är den lönen SJUKPENNINGGRUNDANDE.
OK, nu är vi pensionärer (ålders) och har inte pension som når brytningsgränsen :grin:
Lite off
Vi har haft vår fastighet i SNART 50 år och de fiktiva överskotten har helt gått till AVDRAGSGILLA förbättringar, det är nu först på gamla dagar det blir"något" över, vilket är lätt att styra med skogskontots hjälp.


finns inget som heter LÖN i enskild firma =)
(om man inte har anställda)

Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595286 Överskott av näringsverksamhet heter det och det drar med sig förutom skatt även en hoper sociala avgifter.

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Camaro1969  
#595288
Skogsola skrev:Överskott av näringsverksamhet heter det och det drar med sig förutom skatt även en hoper sociala avgifter.


EGENAVGIFT =))

nä nu ska ja sluta :-bd

Avatar Fallback

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Avslutat-02  
#595289 Det enda som det leder till i slutet är skatter och tillskott i statskassan.

Sociala avgifter hade kunnat fungera för oss företagare, men nä staten tar alldeles för mycket och ger tillbaka ett öre.

Man har svårt att vara sjukskriven eller hemma med barnen.
Pensionen är totalt i botten.

Det är knappt värt att hålla att plocka i överskott av näringsverksamheten.

Egenavgifter är samlingsnamnet på hela kalaset....eller aset...

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Vedproducent  
#595291
Camaro1969 skrev:
jannee skrev:Jag har lite svårt att förstå att ni hänger upp er på den fiktiva räntefördelningen.
Bättre att ta ut överskottet som lön!
Så gör vi
Blir t.o.m. något mindre skatt än nyttja räntefördelning, dessutom är den lönen SJUKPENNINGGRUNDANDE.
OK, nu är vi pensionärer (ålders) och har inte pension som når brytningsgränsen :grin:
Lite off
Vi har haft vår fastighet i SNART 50 år och de fiktiva överskotten har helt gått till AVDRAGSGILLA förbättringar, det är nu först på gamla dagar det blir"något" över, vilket är lätt att styra med skogskontots hjälp.


finns inget som heter LÖN i enskild firma =)
(om man inte har anställda)

Nej slarvigt av mig. Jag menar inkomst av tjänst. Då går brytpunkten vid cirka 110 000 kr plus sociala kostnaderna. Resten via räntefördelning.

Användarvisningsbild

Re: Betalplan och amorteringar - vad är vettigt och inte?

Camaro1969  
#595294
Vedproducent skrev:
Camaro1969 skrev:
jannee skrev:Jag har lite svårt att förstå att ni hänger upp er på den fiktiva räntefördelningen.
Bättre att ta ut överskottet som lön!
Så gör vi
Blir t.o.m. något mindre skatt än nyttja räntefördelning, dessutom är den lönen SJUKPENNINGGRUNDANDE.
OK, nu är vi pensionärer (ålders) och har inte pension som når brytningsgränsen :grin:
Lite off
Vi har haft vår fastighet i SNART 50 år och de fiktiva överskotten har helt gått till AVDRAGSGILLA förbättringar, det är nu först på gamla dagar det blir"något" över, vilket är lätt att styra med skogskontots hjälp.


finns inget som heter LÖN i enskild firma =)
(om man inte har anställda)

Nej slarvigt av mig. Jag menar inkomst av tjänst. Då går brytpunkten vid cirka 110 000 kr plus sociala kostnaderna. Resten via räntefördelning.


inkomst av näringsverksamhet =)

precis, då kan du inte få lägre totalt skattetryck utan att svarta=)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar