Motorsåg och handhållet

Fellesaks

8 inlägg 1559 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fellesaks

Tretoppen  
#595156 Hvor stor belastning tåler en fellesaks? Går det greit å feste denne 3-4 meter opp i treet og så sette på en vinsj som drar 1500 kg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fellesaks

Bernt S  
#595190 Jag har detta paket och tror det var 750kg max drag, drar själv endast med repvinsch som drar 500kg.
https://www.uittokalusto.fi/kaatosaksip ... e3826.html

Avatar Fallback

Re: Fellesaks

Tretoppen  
#595221
Bernt S skrev:Jag har detta paket och tror det var 750kg max drag, drar själv endast med repvinsch som drar 500kg.
https://www.uittokalusto.fi/kaatosaksip ... e3826.html


Takk for svar :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Fellesaks

röjar kalle  
#595262 Man kan princip dra så den vrider sig som en korkskruv bara den är vass så släpper den icke.Bra grej kan rekomderas.

Användarvisningsbild

Re: Fellesaks

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595282 Kan man verkligen lita på en sån där? I skogen så är det kanske ingen katastrof om den släpper, men vid en gårdsfällning kan det ju vara helt avgörande för slutresultatet.
Nä, en lina/vire runt trädet känns säkrare.
Eller har jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Fellesaks

Bernt S  
#595292 Jag litar på den, men har minst en säkring till, fällriktare eller kil. Får ju saxen på 8-10m höjd vilket är stor skillnad mot 4m. Passar perfekt med repvinsch från uittokalusto/skogma.Fäller endel i jobbet på gravgården och på helger tomtfällningar.

Användarvisningsbild

Re: Fellesaks

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595395
Bernt S skrev:Jag litar på den, men har minst en säkring till, fällriktare eller kil. Får ju saxen på 8-10m höjd vilket är stor skillnad mot 4m. Passar perfekt med repvinsch från uittokalusto/skogma.Fäller endel i jobbet på gravgården och på helger tomtfällningar.


Det låter ju bra! Ja för kil har jag alltid, det är mitt huvudsakliga fällhjälpmedel. Kan jag få upp den på 6-8 meter så låter det förstås väldigt bra, där är oftast stammen smalare dessutom så fästet borde bli bra.
(Jag vinschar med min skotarvinsch (Bison 10000) så jag får även upp dragpunkten bra. )

Användarvisningsbild

Re: Fellesaks

molnia  
#595502 Lägger in en länk till liknande trådar.

Fredrik Reuter - Fällsax med teleskopstång

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).