Motorsåg och handhållet

Tolka en kolv!

35 inlägg 4923 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tolka en kolv!

Avslutat-02  
#595217 det hörs oftast om ett lager är kört, för det är ett oljud i sågen när man vickar på svänghjulet.
du ser även om kolven rör sig med vevstaken när du rör svänghjulet...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

DalslandsAnders  
#595224 Ok!
Var nere o kikade lite på sågen ,o har nog hittat varför svärfar tyckte den var svårstartad.
Svänghjulet verkar ha slått i tändspolen, så avståndet mellan svänghjul inte går att justera så bra ,o man får dra i snöret med ganska ordentlig kraft för att få gnista..Bifogar en dålig bild på det :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tolka en kolv!

Avslutat-02  
#595228 Ta ur och gör rent,,, bedöm skadan, prova att montera tillbaka och se hur med beter sig... Det är ingen fara på denna maskin att trycka spolen så långt bort från svänghjulet som möjligt, den går lika bra ändå...

Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

DalslandsAnders  
#595235 Jag provade att flytta tändspolen längre bort ,men upplevde att jag fick dra ännu hårdare för att få gnista då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tolka en kolv!

Avslutat-02  
#595239 om du monterar den med ca 0,25-0,30 mm avstånd eller dubbelvikt A4 papper, hur upplevs den då?

så att den inte fått en smäll som förstört spolen....

vet att jag har en till en hva 154 som är schysst...
ska kolla lite mer..

Avatar Fallback

Re: Tolka en kolv!

Avslutat-02  
#595243 544 01 84-01 tändmodul ordinarie pris: 773 kr exkl moms.

503 90 12-01 tändmodul hva 254 passar men man kan behöva göra om elkablarna lite...


min spole: den får du emot frakten.

Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

DalslandsAnders  
#595253 Har justerat lite fram o tillbaka nu ,o får ingen förändring.
Man får rycka ganska rejält för att få gnista.
Testade att kolla gnistan på en gammal 40, o den gav gnista vid ganska lugn dragning.
Schysst! Skickar PM om adressen ,så skickar du vad du vill ha i pengar..så swishar jag om du har det :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tolka en kolv!

Avslutat-02  
#595255 bättre någon får användning för grejerna än att jag ska snubbla över dem... :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Tolka en kolv!

axwell  
#595307 Svens maskin har nya spolar till Husq 55, jag köpte en några månader sen.
300 kr plus porto inkl moms.

https://www.skogsverktyg.se/Reservdelar ... s-gar.html

Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595312 Cylinder o kolvs utformning gör det svårt o tänka sig att kolv går för högt.
Experimenteras det med lång gängade stift som till personbilar kan de gå i men oftast inte så hårt så det blir mycket till märke.
Jag tror mer på kolvstopp då det blir större krafter med verktyg o jävlar anamma.

Det är mer cc och ska vara tyngre o dra mellan de såg du nämner.
Drar man kort o snabbt så märks det mingre och man får mer snurr på grejerna.
Minns jag rätt ger starten 2500 varv och tomgång 2200 nånting.

Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

DalslandsAnders  
#595321 Tack för förklaringarna!
Det är inte det att det går tyngre ,utan att man får dra bra mycket rappare för att få gnista, än på andra sågar jag provat med.
Det kanske är i sin ordning ,men samtidigt så gick inte tändspolen att justera så bra pga skadan.
SÅ inte fel att byta i vilket fall :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595355 Äh, kör om den går o reparera när den inte går mer.
Nytt rätt stift gör ofta nytta. CJ7Y är inte radioavstört vilket vissa sågar behöver för sin tändning inte ska gå kaboom som nämnts. Så är inte fallet med din, snarare tvärt om i min erfarenhet....

"Avstörning" eller Resistor/motstånd eller vad man vill kalla det är för vissa tändningar inte tål den spänning som ibland far tillbaks av nån anledning.
Ofta så är det andra stift på nyare såg som inte finns utan "R".

Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

DalslandsAnders  
#595471 Jag får se hur mycket jag gör med den ,men grunden till att jag ska greja med sågen, är att svärfar vill att den ska bli mer lättstartad.
O jag är så svältfödd på sågar att meka med ,så jag skruvar mer än gärna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tolka en kolv!

Avslutat-02  
#595473 I med bättre spole och ett nytt stift.
Tanka med aspen om han inte redan gör det.

Kan kolla, vissa modeller har tjockare cylinderfotspackning.. vilket reducerar kompen... Är svärfar av äldre lite klenare i armarna så kan detta hjälpa.

Avatar Fallback

Re: Tolka en kolv!

Avslutat-02  
#595720 https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... g/87235551

kanske är något att köpa och laga....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).