Verkstan

Ta bort rost på timmersvans/stocksåg

9 inlägg 3635 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ta bort rost på timmersvans/stocksåg

Antonbombom  
#595208 Hej.

Jag har ett antal timmersvansar och stocksågar som ska renoveras. Vad finns det för bra metoder för att ta bort rost på en större yta. Har funderat på att använda vinkelslipen med metallborst skiva vid lägre varv.

Ber om ursäkt om det är fel kategori.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ta bort rost på timmersvans/stocksåg

Bosse1  
#595214 Har aldrig testat själv men,melass kanske.


Avatar Fallback

Re: Ta bort rost på timmersvans/stocksåg

tallen100  
#595216 Ut i skogen och använd grejorna så blir dom blanka igen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ta bort rost på timmersvans/stocksåg

jannee  
#595281 En lösning med bikarbonat fungerar delvis
Äppelcider, tomatketchup kan också hjälpa, annars går det bra att värma bort rosten med gassvetsen hjälp för att därpå (medan metallen är varm) gnida in metallen med olja.
Ytrost är enkelt medan gravrost fodrar hårdare tag, där krävs det samtidigt polering/slipning

Användarvisningsbild

Re: Ta bort rost på timmersvans/stocksåg

totte  
#595323 Citronsyra funkar rätt bra. Nackdelen med stålborste på vinkelslip är att det kan bli rätt fula spår i metallen. Sen, om det är gravrost så får du inte bort rostgroparna, de blir kvar.

Avatar Fallback

Re: Ta bort rost på timmersvans/stocksåg

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595387 En lite och lagom stark syra kan vara oxalsyra som finns i rabarber (svagt). Den används för att tvätta flygrost från tåg och finns säkert i fälgtvätt. Så du kan prova ena sidan med citronsyra och andra med fälgrengöring så får vi veta vad som är bäst. Jag har aldrig gjort tester.
Oxalsyra kan du också köpa som pulver i färgaffären. NITOR brukar ha sen i sitt sortiment. Då kan du blanda den i stark koncentration du vill.
Jag avrostade en timmer svans som jag sen strök med in linolja i. Den hänger ute under takfot sen 5 år och liksom ompysslad, inte blank men inte i förfall heller.

Användarvisningsbild

Re: Ta bort rost på timmersvans/stocksåg

Antonbombom  
#595404 Hur stark var koncentration och vad blandade du ut det med? Samt hur länge hade du den nere Oxalsyran?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta bort rost på timmersvans/stocksåg

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596046 Jag minns inte att jag funderade på det och ens blandade till nåt i förväg. Jag har också avrostat "skrot" som legat ute på gården men sen tagits till nåder och fått gå in i nåt "gårdsprojekt". Jag har strött på grynen/pulvret, tagit lite vatten borstat runt, låtit verka. Borstat runt lite mer med stålborste och spolat av. Som med skithusstolen ungefär fast där har jag inte behövt börja med stålborste än. Vore du som jag så skulle du kanske inte fundera för mycket. Men om du kan göra nåt mer experimentaktigt, så vore det roligt få veta resultaten.

Avatar Fallback

Re: Ta bort rost på timmersvans/stocksåg

jannee  
#596090 Prova med att spraya på WD 40 eller ren ättika, är väl något alla har hemma.
När jag själv använt mig av WD 40 har jag märkt att på rostiga skruvar/muttrar löses alla rost upp, dessutom rostar inte den muttern/skruven sedan heller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).