tis 01 okt 2019, 22:07#589202
Om du har H-reg så ska ju bilen inte gå fortare än 30 km/h oavsett vilken växel, men teoretiskt så går det kanske rulla fram fortare på tomgång på 4:an och 5:an om man har t.ex. appctrl som spärr.
Edit 2: Kom på att maxvarvet på högsta växeln måste regleras om hastighetssignalen uteblir, och då blir det ju som du sa... vi satte varvet till ca 1350 som det är vid 30 km/h på trean... men vet också de som inte behövt spärra 4-5 med H-reg, och då får man ju ha typ 1100 rpm som maxvarv... men då har man bara dessa 1100rpm för att komma iväg från stillastående (d.v.s. när det inte finns någon hastighetssignal), vilket kan bli lite tufft vid start i backe eller om det går tungt... tycker att det funkar ok med 1350. Så fort man börjar rulla och får hastighetssignal så har man ju fullt varvtal på växlarna upp till 30 sen förstås. Så det bästa är väl att spärra 4-5 om man kan...
På grabbens D22 sitter en plåt under växelföraren, under växelspaken. Lite trickig att få ut men den sitter där under med 2 skruvar. Se bild. Jag lossade skruvarna och pillade ut den och svetsade igen växellägena för 4:an och 5:an och satte tillbaka sen... blev perfekt...borde vara samma även på tidigare D22... men vet inte säkert... kan kolla i manualerna om du inte hittar... kör hårt...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto