Skogsekonomi

Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

57 inlägg 23982 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Vedproducent  
#595008
mb-man skrev:Menar bara att det känns fel att det inte ska gå att tjäna mer på att producera det viktigaste för oss dvs livsmedel.
Då skulle åkermark ha ett högre värde än att man ska vara glad att någon vill ha den.

Jo men i normala fall har den i alla fall ett värde. Men tre bitar på 1,25 hektar att bruka ger högre kostnader än intäkter. Det är inte konstigare än om du gallrar dålig och klen skog på en liten areal så får du betala för att få det gjort. Gäller för övrigt en hel massa saker. När kostnaderna överstiger intäkterna så är det fullt rimligt att ingen vill betala.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Avslutat-02  
#595017 Förr var det skogsmark som var nästan värdelös nu är det åkermark... Men jag tror att även detta kommer att vända..men tid tar det..

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

jannee  
#595031 Dålig mark där skogen växer dåligt, dock är priset "ganska" hyfsat.
http://www.barometern.se/nybro/kommunen ... loatering/

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Halia  
#595052 Sådan välgörenhet existerar inte i Skåne .här är de ofta så att om markägaren behåller stödpengarna ..hittar de lätt någon välvillig som brukar marken gratis.& De bönder som byggt för 10 dubbelt djurantal &arrenderar mark tex 3 mil bort enkel resa .är nog glada de får marken gratis())& inte behöver bränna diesel&maskinslitage+ tid i onödan)))) jord ägaren söker stöd elr arrendatorn betalar med bidragspengarna.......men visst är små åkrar sengängda särskilt när de formade som pusselbitar..inte ovanligt djurbönder i mellanbyggd har mer än 100 pusselbitsfällt.. tycker åtminstone du ska ha hälften av bidragspengarna om inte alla beroende på hur stor efterfrågan på åkermark ((jordhungern är)

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Göt  
#595073 fundera lite vad det är för åkermark är det sån där man kan få 10 ton höstvete per hektar och man kommer fram med 40 fots skördetröska det är väl en sak, men är det endast vall eller korn som odlas där så är det något helt annat....

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

ananders  
#595077
Halia skrev:Sådan välgörenhet existerar inte i Skåne .här är de ofta så att om markägaren behåller stödpengarna ..hittar de lätt någon välvillig som brukar marken gratis.& De bönder som byggt för 10 dubbelt djurantal &arrenderar mark tex 3 mil bort enkel resa .är nog glada de får marken gratis())& inte behöver bränna diesel&maskinslitage+ tid i onödan)))) jord ägaren söker stöd elr arrendatorn betalar med bidragspengarna.......men visst är små åkrar sengängda särskilt när de formade som pusselbitar..inte ovanligt djurbönder i mellanbyggd har mer än 100 pusselbitsfällt.. tycker åtminstone du ska ha hälften av bidragspengarna om inte alla beroende på hur stor efterfrågan på åkermark ((jordhungern är)


Det finns exempel på där markägaren tar eu-ersättningen plus att de tar en arrendeavgift.
Har man tillgång till bevattning och lämpliga jordar till att odla grönsaker, morötter eller jordgubbar så kan man som markägare skratta sig lycklig var gång man tittar på arrendekontraktet.

Själv arrendera jag ut 15 ha åker på 9 skiften och 15 ha betesmark uppdelat på två hagar i nordöstra Skåne. För detta får jag 10.000kr exkl moms per år. Arrendatorn söket eu-ersättning, klipper åkerkanter, underhåller stängsel, diken och markvägar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

ananders  
#595078
Göt skrev:fundera lite vad det är för åkermark är det sån där man kan få 10 ton höstvete per hektar och man kommer fram med 40 fots skördetröska det är väl en sak, men är det endast vall eller korn som odlas där så är det något helt annat....


Tro mig man kommer fram på åkrar som TS har med en 40 fots tröska. Har själv gjort det vid flera tillfällen i år, lite trevligt som omväxling.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

stektlök  
#595107 Ni med 10tals eller 100tals små jordplättar, jobbar ni som jag och försöker göra åkrarna större (slå ihop 2 till 1 tex) och mer lättbrukade och lättillgängliga?

Förövrigt så skulle jag vara glad om någon vill hålla ordning på de 3 små åkrarna :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Grålle52  
#595113 Sen ska vildsvinen förstöra alla åkrar minst en gång så det får bli omgjort varje år.
Kan inte svinpesten komma så vildsvinen dog ut.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

alias  
#595116
Grålle52 skrev:Sen ska vildsvinen förstöra alla åkrar minst en gång så det får bli omgjort varje år.
Kan inte svinpesten komma så vildsvinen dog ut.


Jag var på en föreläsning i Växjö Södra Jaktvårdskrets där Jägareförbundets personal talade om att det kan bli aktuellt med långtgående inskränkningar i brukanderätten för jord- och skogsbrukare om man finner smitta i landet.

Har för mig att man talade om att smittan kunde överleva över ett år och att det var aktuellt att sätta drabbade områden i "karantän" för att hindra smittspridning (tror att det var MSB som var samordnande organ, men är inte säker).

Lät som att det ev. skulle kunna bli svårt med barkborrebekämpningen - något vi absolut inte behöver.

Ovan skrivet med reservation för att mitt minne kan svika mig. Är kanske lättast att kontakta Elias Thuresson på Jägareförbundet om det är någon som vill ha ta reda på mer mer ingående fakta.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Göt  
#595122
ananders skrev:
Göt skrev:fundera lite vad det är för åkermark är det sån där man kan få 10 ton höstvete per hektar och man kommer fram med 40 fots skördetröska det är väl en sak, men är det endast vall eller korn som odlas där så är det något helt annat....


Tro mig man kommer fram på åkrar som TS har med en 40 fots tröska. Har själv gjort det vid flera tillfällen i år, lite trevligt som omväxling.


Ja du har koll om någon har :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

nilsszzon  
#596071 roundup , högläggning,stängsling och hybridasp! sen så har du 1,25ha produktiv mark som du ser där träden växa på varje dag =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).