Skogsekonomi

Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

57 inlägg 23985 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

isteskog  
#594887
halvproffs skrev:
jannee skrev:Hur gärna vi än vill kan vi ej hejda utvecklingen, på sin höjd bromsa den tillfälligt.
I en grannsocken, visserligen skogslän men ändå har länsstyrelsen givit en markägare tillstånd att omfördela ca 8 ha produktiv åkermark till skogsmark, trots protester från både arrendatorn, grannar men även miljöivrare.


Jag undrar var det kommer att sluta? Eller blir det en vändning på något vis?
Här finns det inga stora åkrar som nedåt Uppsala tex. Jag är glad för varje bonde som vill bruka jorden och kan hålla landskapet öppet.

Annars blir det som klyschan säger: Siste bonden släcker lyset ...... :???:

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

plutten  
#594888 Träffade en grisbonde från grannbyn nyligen som sa att när han på 90-talet sålde 10 grisar i veckan till slakt gick och drömde om att kunna sälja 100 grisar i veckan. Nu har han så mycket grisar att han kan sälja 100 i veckan till slakt. Nu säger han att tänk vad det var bra när jag sålde 10 grisar i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

mb-man  
#594890 :sad: Något måste ju vara väldigt fel när åkermark inte är värt någonting. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

mos  
#594891
mb-man skrev::sad: Något måste ju vara väldigt fel när åkermark inte är värt någonting. :sad:


Ja, för så kan det ju inte vara, det känns helt fel.

Nationell statistik för arrendeavgifter finns att tillgå för tex 2018 från jordbruksverket. Det visar hur mycket arrende som erbjuds gratis och hur mycket arrende normalt kostar. Priset skiftar stort om vi är i norra eller södra Sverige.

Enligt artikeln är ca 13% gratisarrenden. Det är få (< 5%) gratisarrenden i södra Sverige och upp till 30-40% gratisarrenden i norra Sverige.

Arrende för betesmark rör sig kring 555 SEK/ha på riket i genomsnitt.

Arrende för jordbruksmark/åkermark skiftar mellan nästan 4000 SEK/ha i sydligaste delarna av landet och 300 SEK/ha i norra delarna. TS bor i Småland så det verkar som prislappen kan ligga kring 1300-1500 SEK/ha. Plus moms får vi anta.

En stödrätt (som ger brukaren/ägaren rätt till gårdsbidrag) verkar ligga på 131€/ha. Du som ägaren kan ha stödrätten och arrendatorn kan ha stödrätten. Vem som har stödrätten bör naturligtvis påverka hur man sätter upp arrendet. (Läs om Gårdsstöd hos Jordbruksverket)

För egen del så arrenderar jag ut typ 8ha och får 8+moms i ersättning och arrendatorn har stödrätterna. Känns helt okey för mig, marken (mest betesmark, utspritt över flera hagar) används och hålls öppen, jag slipper slå den. Arrendatorn fixar alla stängsel och är ekologiskt inriktad.

Så, TS 1,25ha i Småland borde ju ha ett arrende värde om säg 1500 SEK/ha (iallafall 500 -2500 SEK beroende på markens kvalitet och möjligheter. Arrendatorn kan förfoga över stödrätten. Eller plocka hem stödrätten själv och erbjud marken gratis till arrendatorn.

Å andra sidan är det rätt små pengar och har du en god relation med arrendatorn så kanske du kan deala att han hjälper dig med sin traktor eller nåt, en timme eller två. God grannsämja och att hjälpas åt kan ju vara bättre än att kämpa till sig några hundralappar till och från. Det tar ju mer energi än det ger (även om rätt bör vara rätt).

Marken har ett värde och det bör att gå realisera det värdet på något önskvärt sätt. Eller medvetet låt det vara och vara nöjd med att man slipper slå marken.

Annars kan du låta marken växa igen med björk och ta veden, som ett av flera alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Faun  
#594895 Tack #mos för ett mycket givande och utvecklat svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594896 Har ett par ha åker och lika mycket bete. Jag håller med elstängsel och vi får ensilage på vintern till en häst.
Vi är nöjda med att markerna hålls öppna och bävar för när inte grannen orkar längre, här är ingen efterfrågan av åkermark. Öppna landskap är värt mycket för oss
Han har stöden

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Vedproducent  
#594897
mos skrev:
mb-man skrev::sad: Något måste ju vara väldigt fel när åkermark inte är värt någonting. :sad:


Ja, för så kan det ju inte vara, det känns helt fel.

Nationell statistik för arrendeavgifter finns att tillgå för tex 2018 från jordbruksverket. Det visar hur mycket arrende som erbjuds gratis och hur mycket arrende normalt kostar. Priset skiftar stort om vi är i norra eller södra Sverige.

Enligt artikeln är ca 13% gratisarrenden. Det är få (< 5%) gratisarrenden i södra Sverige och upp till 30-40% gratisarrenden i norra Sverige.

Arrende för betesmark rör sig kring 555 SEK/ha på riket i genomsnitt.

Arrende för jordbruksmark/åkermark skiftar mellan nästan 4000 SEK/ha i sydligaste delarna av landet och 300 SEK/ha i norra delarna. TS bor i Småland så det verkar som prislappen kan ligga kring 1300-1500 SEK/ha. Plus moms får vi anta.

En stödrätt (som ger brukaren/ägaren rätt till gårdsbidrag) verkar ligga på 131€/ha. Du som ägaren kan ha stödrätten och arrendatorn kan ha stödrätten. Vem som har stödrätten bör naturligtvis påverka hur man sätter upp arrendet. (Läs om Gårdsstöd hos Jordbruksverket)

För egen del så arrenderar jag ut typ 8ha och får 8+moms i ersättning och arrendatorn har stödrätterna. Känns helt okey för mig, marken (mest betesmark, utspritt över flera hagar) används och hålls öppen, jag slipper slå den. Arrendatorn fixar alla stängsel och är ekologiskt inriktad.

Så, TS 1,25ha i Småland borde ju ha ett arrende värde om säg 1500 SEK/ha (iallafall 500 -2500 SEK beroende på markens kvalitet och möjligheter. Arrendatorn kan förfoga över stödrätten. Eller plocka hem stödrätten själv och erbjud marken gratis till arrendatorn.

Å andra sidan är det rätt små pengar och har du en god relation med arrendatorn så kanske du kan deala att han hjälper dig med sin traktor eller nåt, en timme eller två. God grannsämja och att hjälpas åt kan ju vara bättre än att kämpa till sig några hundralappar till och från. Det tar ju mer energi än det ger (även om rätt bör vara rätt).

Marken har ett värde och det bör att gå realisera det värdet på något önskvärt sätt. Eller medvetet låt det vara och vara nöjd med att man slipper slå marken.

Annars kan du låta marken växa igen med björk och ta veden, som ett av flera alternativ.

Priset skiftar stort som det står. Så också om det är sammanhängande ett antal hektar eller mindre bitar. Kan inte på något rimligt sätt se den jordbrukaren som skulle betala en enda krona för en mark på 1,25 hektar uppdelat på tre skiften.

Nu har ju trådstartaren skrivit att han är nybörjare så det är ju en sak och det säger jag inget om. Har själv haft en 4 hektars bit och har då aldrig haft tanken på att ta betalt något för den för det finns inget värde för den som ska bruka den men jag planterade gran på den i stället. Så det är väl hur han/hon vill ha marken som får avgöra. Ska det växa igen eller ska marken vara öppen? Kräva betalning av den marken så kommer det med absolut största sannolikhet sluta med att arrendatorn tackar för sig.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Avslutat-02  
#594900 Jag har svårt att hitta åker mark i rimliga arealer,,,ungefär 3 ha max per åker.
Så jag hade väldigt gärna betalat ca 1200-1500 kr per år för TS åkermark i arrende.

Det är en symbolisk summa, för att kunna få in minst det dubbla på hö.
Inga problem med att betala för mig.

Men nu finns ju tyvärr inte åkrarna inom räckhåll...

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594911 Tänk dig för om du skall fråga efter ersättning. Har du plan b eller är det ende i närheten som bedriver aktivt jordbruk. Det kan resultera i att du inte har någon som vill hålla dina marker öppna, så mitt råd, var försiktig det är svårt att få saker osagda
Öppna landskap är svårt att värdera i pengar

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Vedproducent  
#594913
kärrabol skrev:Tänk dig för om du skall fråga efter ersättning. Har du plan b eller är det ende i närheten som bedriver aktivt jordbruk. Det kan resultera i att du inte har någon som vill hålla dina marker öppna, så mitt råd, var försiktig det är svårt att få saker osagda

Ja och dessutom riskerar det att han kommer betrakta dig som en snåljåp (med all rätta) och inte vill ha något mer med dig att göra. Jag tror att har han inte erbjudit sig något så tycker han inte att han vill göra det heller. Kan också tänka mig att han tycker han har markerna och håller dom öppna för att vara snäll. Så det kan bli heltokigt. Bättre då som någon skrev om du behöver hjälp med någon maskin han har någon gång och fråga om det.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Avslutat-02  
#594914 För egen del, antingen hö eller plantering inför vedhuggning.

Jag har 6 ha åker delat på vardera sida järnväg, jag har fått erbjudande att sälja den marken som ligger emot ljusnan, har bygglov där med... Men vill gärna behålla och slippa grannar...

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594915
mos skrev:Arrende för jordbruksmark/åkermark skiftar mellan nästan 4000 SEK/ha i sydligaste delarna av landet och 300 SEK/ha i norra delarna. TS bor i Småland så det verkar som prislappen kan ligga kring 1300-1500 SEK/ha. Plus moms får vi anta.

Så, TS 1,25ha i Småland borde ju ha ett arrende värde om säg 1500 SEK/ha (iallafall 500 -2500 SEK beroende på markens kvalitet och möjligheter. Arrendatorn kan förfoga över stödrätten. Eller plocka hem stödrätten själv och erbjud marken gratis till arrendatorn.



Att prata arrendepriser är ungefär som att prata fastighetspriser. När det gäller fastigheter så gäller devisen läget, läget och läget. Därefter kommer resterande faktorer.
När det gäller arrendepriser är det läget och arrondering som bestämmer allt. Inom Jönköpings län betalas arrenden mellan 0 och minst 2500 men det betyder verkligen inte att snittet ligger mitt i mellan de beloppen. Till och med inom Gislaveds kommun kan man säkert hitta arrenden mellan 0 och 2000kr Ska man hamna i det övre spannet så bör det vara mark i Nissadalen från Smålandstenar och söderut eller i triangeln mellan RV27, Draven och Storådalen ner till Bolmen.

Denna typen av arrenden har ett värde som går mot 0 men betalas ofta med några hundra för relationens skull.

När det gäller att kunna söka stöd själv så måste man ha mer än 4ha i sin ansökan så i detta fallet går det bort.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Tralsmo  
#594922 Min son har arrenderat mina 5-6 ha ett antal år , har arrenderat betydligt mer mark av andra grannar ochså. Gratis givetvis.
Nu har han ledsnat på det. Hinner inte för han har mer inkomstbringande sysselsättning än det.

Ja har omfört ca 5 hektar skogsmark till åkermark å betesmark igen. Har varit det förut.

Nu har en annan granne tagit över det, sköter det utomordentligt bra.

Såna där små tegar ä inte värt ett skit ekonomiskt räknat. Att bonna på såna marker ä ren välgörenhet av dom som orkar hålla på.

Döm bör ha både stödet och gratis arrende.

Ja blir glad varje da ja ser hur det sköts.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

tallen100  
#594924 Ta bara en fundering på vad ev utrustning kostar om "arrendatorn" tröttnar och du ska sköta/göra det själv och inhandla utrustning.

Lägg därtill tid för rep och underhåll av grejorna, bränsle o.s.v, så bör avigheten gå över i glädje över att någon gör det åt dej utan att det kostar dej pengar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

mb-man  
#594983 Menar bara att det känns fel att det inte ska gå att tjäna mer på att producera det viktigaste för oss dvs livsmedel.
Då skulle åkermark ha ett högre värde än att man ska vara glad att någon vill ha den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).