Gallring

Sly på körvägen.

9 inlägg 5440 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sly på körvägen.

Bumpkin  
#594877 Hej på er.

Jag ska börja hugga ved nu för säsongen och funderade lite på körvägen.
Det är en del sly där jag tänkt köra, ca 2-4 cm grovt. Hur gör ni med sånt där ni kör? Kapar vid marken, eller typ 50-60 cm upp eller bara kör över det?
Förut har jag kapat nere vid marknivå, men börjar känna mig lite lat numera.
Motivera gärna era åtgärder.
(Och det är för att minska risken för punktering vid uttransport av veden.)

Mvh Martin.

1573300324_9d0b751b-d938-4cc0-bef3-e59b4b275704.jpeg




   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Sly på körvägen.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594880 Om det varit lite mindre diameter eller om man har tillgång till någon större maskin kanske det hade fungerat fint att bara trycka bort det med ett schaktblad.. blir själv anlita någon som får komma och snöröja en sväng i vinter så de samtidigt får trycka bort slyet som växer på vägbanan... tror det minskar risken för stubbskott jämfört med om man gått över det med röjsåg...

Användarvisningsbild

Re: Sly på körvägen.

halvproffs  
#594882 Om det inte är för lång väg blir det röjsågen och är noggrann med låga stubbar där hjulen ska rulla. Blir ju att man får ta sly på sidorna också för vägen har ju en tendens att böi smalare för varje år. 🙂

Avatar Fallback

Re: Sly på körvägen.

Avslutat-02  
#594948 Jag hade kört först och efter avklarat jobb röjt vägen... Men enbart för att det ser fint ut efteråt...

Användarvisningsbild

Re: Sly på körvägen.

halvproffs  
#594959
vinterrojarn skrev:Jag hade kört först och efter avklarat jobb röjt vägen... Men enbart för att det ser fint ut efteråt...


Borde ju bli svårare att röja slyet när det är nedtryckt. Möjligen om slyet är tjälat så det går av när man kör över det.
Nej, jag är nog för noggrann så jag röjer först.

Avatar Fallback

Re: Sly på körvägen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594960 Vad ska det köras med? Med skogsmaskin tänker man inte på det. Med ATV kanske det blir jobbigt?

Avatar Fallback

Re: Sly på körvägen.

Avslutat-02  
#594981 Det går väldigt bra att röja ned det som man kört ned, men om man låter slyet stå och kör över det så minskar risken för punktering avsevärt...

Men å andra sidan så är slangbrott vanligare....

Användarvisningsbild

Re: Sly på körvägen.

Loggerslife  
#595001 Ta den extratiden och röj ner slyet samt lite extra i vägbredd för det grovnar på sig fortare än man tror.

Vad ska det köra med? Skogsmaskin, traktor+huggarvagn eller atv? Hur som haver så bör du få ner stubbar så pass så du känner dig säker på att vägen är farbar. 😊

Användarvisningsbild

Re: Sly på körvägen.

Bumpkin  
#595143 Jag kör med traktor och huggarvagn.

.... och efter att ha ventilerat frågan både här och med bekanta så känner jag att jag tar och fortsätter kapa efter marken som tidigare.
Men det hade varit skönt att slippa. ( men jag slipper hellre punkteringar ute i skogen.)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).