Skogsnyheter

Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

86 inlägg 18360 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594807
tallen100 skrev:
röjar kalle skrev:
Mangan skrev:Såhär ser det ut när två proffs varit i farten! 🙂
Nu får vi hoppas att han får en scania v8 nästa bil så han slipper må dåligt och köra på det där viset.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... i-trafiken

Bild

Kan inte vara ñågra proffs Janne är pensionär och jag kör flakväxlare i Uppsala

Nej och som grädde på moset ser det ut att vara en volvo :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Avslutat-02  
#594808 Känns som om denna tråden har tappat lasset.... :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594810
tallen100 skrev:
röjar kalle skrev:
Mangan skrev:Såhär ser det ut när två proffs varit i farten! 🙂

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... i-trafiken

Bild

Kan inte vara ñågra proffs Janne är pensionär och jag kör flakväxlare i Uppsala

Nej och som grädde på moset ser det ut att vara en volvo :mrgreen:

Nu får vi hoppas han får en scania v8 som nästa bil och slippa må dåligt och köra på det där viset :smile:

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594822 Jag har nästan bara kört V8 men vete f*n om inte FHn är bättre. Volvo vinner i komfort och sängen är i alla fall betydligt bättre :grin:
Även Volvos automat var, tidigare i all fall, årtionden före Scanias opticruise.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594845 Jannes börjar tvivla om du verkligen är en riktig trucker .Volvo bättre en scania fy skäms. :wink:

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

tallen100  
#594848
jannee skrev:Jag har nästan bara kört V8 men vete f*n om inte FHn är bättre. Volvo vinner i komfort och sängen är i alla fall betydligt bättre :grin:

Så här tror ja :grin: komforten är sämre och du blir tröttare, och därmed känns sängen betydligt bättre :wink:

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594851 Vad tycks?

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594852 "Stor" skillnad i styrka :grin:
Men titta framförallt på sista stuven på Volvons släp så kanske ni kan förstå varför sånt som händer kan hända

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594853 \:d/
jannee skrev:Vad tycks?

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594862 Scania duger de med!

Bild

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594865
jannee skrev:"Stor" skillnad i styrka :grin:
Men titta framförallt på sista stuven på Volvons släp så kanske ni kan förstå varför sånt som händer kan hända

Det kallar jag dålig lastsäkring.Den mänskliga faktorn är nog en stordel i varför det händer olyckor.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594866 Sen bara för att finns folk som alltid skall visa sig duktiga behöver man inte dömma ut en hel yrkeskår.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594867 Sen alltid när det händer en olycka var det är trädfällning ,timmerbilar-i-krock-totalstopp-i-trafiken eller nu det kan vara.Sitter man och ojar sig kör som idioter kan nästa slå vad om att någon av timmerbilar-i-krock-totalstopp-i-trafiken har haft en 20 åring bakom ratten som skall visa sig duktiga nu skall jag visa gubbarna hur man kör timmer.Trädfällning är det oftast en äldre man som omkommer skulle kanske sluta i tid innan man blir för skraltigår.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Avslutat-02  
#594870 En olycka händer så lätt, oftast den mänskliga faktorn som påverkar omständigheterna.

Sunt förnuft och lugnt tempo brukar sällan leda till olycksfall.

Men med ökad stress nivå och slarv då är olyckan ett faktum. Som i det fallet med busschauffören som körde vid olycksfallet med ungdomar söderifrån som dog, det är bland det värsta som kan hända en människa, att vara antingen vållande till en olycka eller att stå hjälplös brevid och se på.

Att delar av ett lass faller av från vagn eller bil är helt oacceptabelt, men det händer.
Chauffören har sitt ansvar, men jag anser att vi alla kan hjälpas åt med även detta.
Som jag skrivit tidigare, skotarföraren kan och ska göra så gott han kan med att undvika skräp i högarna, lika så skördarföraren, lägga högarna så att man undviker skräp när man lastar.

Lastbilschauffören ytterligare en gång kolla och känna på lasset.

Vi gör alla så gott vi kan, och jag hänger inte ut en hel kår på grund av det som skett, men att förklara med att köra fort och lasta slarvigt är det som gäller för att hålla tidsschemat, det köper jag inte.

Jag har genom åren träffat många lastbilschaufförer och alltid talat om för dem när de ska komma med last, att ta det lugnt, jag väntar tills de kommer de behöver inte stressa i onödan. Vill de ha last hjälp av och på så är jag behjälplig hela dagen.
Kan jag inte hjälpa till så fixar jag detta genom att någon annan får köra.

Varför ska man påtvinga stress eller annat lidande på någon annan?
Jag har varit och är noggrann när jag lägger vältor så att inget skräp följer med.
De undre lagret närmast marken det behåller jag som ved för att lastbilschauffören ska slippa att få med sig skit i gripen.

Eller så lägger jag något annat än virke i botten...

När jag lastar hö eller ved åt folk så är säkerheten för föraren och medtrafikanter på högsta nivå.

Better safe than sorry, som vissa brukar säga.

Jag begär alltid ut telefon nummer till den som ska köra ut leverans till mig, så att jag kan få en bra bild av hur pass dennes planering och tid ser ut, kan jag underlätta så gör jag det.

På vintern så brukar sopbilen få åka över gården och sedan bort över åkern för att slippa backa i motlut vid oplogade vägar, jag plogar alltid tidigt på morgonen och kör upp den vägen ändå för att ha en reserv väg om det vill sig illa, jag tröttnade på att dra upp sopbilen ur diket varje vinter, så jag visade vägen och ringde in till kontoret så de fick lägga in detta på gps i bilarna.
Har sluppit onödiga dikeskörningar sedan dess.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594874 Som ni har sett och förstått av bilderna som visats är det både tekniskt och praktiskt OMÖJLIGT att få banden att ligga emot ALLA massavedsbitar.
Av ert resonemang borde det då ligga massaved utspritt (tappat) lite varstans.
Att så inte sker bevisar att en timmerbilschaufför verkligen kör lugnt, sansat men inte minst hänsynsfullt gentemot last men även övriga trafikanter.
Dock sker misstag, vilka är felfria och aldrig gör något misstag?
Nu kan för chauffören ett omedvetet misstag dock medföra fruktansvärda konsekvenser, som vi även också sett av bilderna.
I dag när det mest är fallande längder är det än svårare att få lasset jämt och sista stuven med lite framåtlut.
Betänk dock hur många transporter av ved och timmer som dagligen trafikerar våra vägar så hör ändå risken för olyckor till ovanligheten.
Vad är orsaken till att Scanian ligger där den ligger som visas på Mangans bild?
Har chauffören väjt eller är det "bara" en stunds okoncentration?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).