lör 09 nov 2019, 10:36#594870
En olycka händer så lätt, oftast den mänskliga faktorn som påverkar omständigheterna.
Sunt förnuft och lugnt tempo brukar sällan leda till olycksfall.
Men med ökad stress nivå och slarv då är olyckan ett faktum. Som i det fallet med busschauffören som körde vid olycksfallet med ungdomar söderifrån som dog, det är bland det värsta som kan hända en människa, att vara antingen vållande till en olycka eller att stå hjälplös brevid och se på.
Att delar av ett lass faller av från vagn eller bil är helt oacceptabelt, men det händer.
Chauffören har sitt ansvar, men jag anser att vi alla kan hjälpas åt med även detta.
Som jag skrivit tidigare, skotarföraren kan och ska göra så gott han kan med att undvika skräp i högarna, lika så skördarföraren, lägga högarna så att man undviker skräp när man lastar.
Lastbilschauffören ytterligare en gång kolla och känna på lasset.
Vi gör alla så gott vi kan, och jag hänger inte ut en hel kår på grund av det som skett, men att förklara med att köra fort och lasta slarvigt är det som gäller för att hålla tidsschemat, det köper jag inte.
Jag har genom åren träffat många lastbilschaufförer och alltid talat om för dem när de ska komma med last, att ta det lugnt, jag väntar tills de kommer de behöver inte stressa i onödan. Vill de ha last hjälp av och på så är jag behjälplig hela dagen.
Kan jag inte hjälpa till så fixar jag detta genom att någon annan får köra.
Varför ska man påtvinga stress eller annat lidande på någon annan?
Jag har varit och är noggrann när jag lägger vältor så att inget skräp följer med.
De undre lagret närmast marken det behåller jag som ved för att lastbilschauffören ska slippa att få med sig skit i gripen.
Eller så lägger jag något annat än virke i botten...
När jag lastar hö eller ved åt folk så är säkerheten för föraren och medtrafikanter på högsta nivå.
Better safe than sorry, som vissa brukar säga.
Jag begär alltid ut telefon nummer till den som ska köra ut leverans till mig, så att jag kan få en bra bild av hur pass dennes planering och tid ser ut, kan jag underlätta så gör jag det.
På vintern så brukar sopbilen få åka över gården och sedan bort över åkern för att slippa backa i motlut vid oplogade vägar, jag plogar alltid tidigt på morgonen och kör upp den vägen ändå för att ha en reserv väg om det vill sig illa, jag tröttnade på att dra upp sopbilen ur diket varje vinter, så jag visade vägen och ringde in till kontoret så de fick lägga in detta på gps i bilarna.
Har sluppit onödiga dikeskörningar sedan dess.