Skogsekonomi

Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

57 inlägg 23970 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594825 Jag själv är iofs så ful så att jag tar stöden själv. Vill någon ha höet så får de ta det. Om ingen vill så far jag ut och slår ikull det. Men det är iaf sammanhängande bitar på 2-4 ha.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

JerryH  
#594829 Ja, som de andra säger ska du nog vara glad över att han brukar dem och håller dem öppna och håller stödrätterna vid liv. När jag tog över gården efter pappa så blev det att en granngård arrenderar en del av marken men där är några bitar han tyckte låg för långt bort med tanke på dess storlek / användbarhet, ens om han fick bruka dem utan att betala arrende. Så där jobbar jag istället på att försöka odla vindruvor resp få dem att växa igen, men när man vill det så vill fan inte björken växa, men i granplanteringarna, där växer de i raketfart!

Sen vet man ju aldrig, pratar man med honom kanske han kan bli hjälpsam med något, men att gå o börja kräva honom på arrende som motsvarar EU-stödet så kanske han säger upp det, och då får du slita själv för att hålla dem öppna.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Avslutat-02  
#594830 Vad är det för snack att bonden både ska ha ersättning och stöd? Nä bonden ska betala för arrende, och får söka bidrag själv, duger inte detta så ska denne vara utan.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Göt  
#594832 då får nog åkrarna stå obrukade också vi ska vara rädd om våra bönder.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Avslutat-02  
#594833 Det är då ett vanligt agerande häromkring.
Det har inget med att vara rädd om bönderna att göra, utan att alla ska ha sin del av kakan....

Visst en bonde som sköter allt helt prickfritt kanske kan få slippa att betala arrende men då ska denne minsann, gräva upp diken och slå ända ut, röja busk mm.
Det är det då inte många bönder som göra här... Det får man stå för själv annars blir det inte gjort.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594835 En arrendator ska vårda och underhålla arrendestället. Behövs det röjas sly och annat efter denne så är det läge att avhysa, fakturera vad det kostar att ställa det iordning och därefter skaffa en ny arrendator.

En arrendator har inte bara rättigheter och allt regleras i Jordabalken kap. 9.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594836 Jordabalken gäller om hela gårdar arrenderas inklusive hus. När små åkerlappar brukas av någon annan än ägaren så kallar vi det lite slarvigt för arrende men det är det inte egentligen.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

tallen100  
#594846 Tänk att en liten åkerplätt kan skapa såna bekymmer, dom flesta skulle vara glada och tacksamma att någon vill bruka och hålla landskapet öppet... :d

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594849
Skogsola skrev:Jordabalken gäller om hela gårdar arrenderas inklusive hus. När små åkerlappar brukas av någon annan än ägaren så kallar vi det lite slarvigt för arrende men det är det inte egentligen.


Jordabalken gäller även sidoarrenden. Det finns dock skillnader som att gårdsarrenden har tvingande regler för minsta upplåtelsetid och uppsägningstid. Avgörande för att det ska vara ett arrende är att ersättningen betalas i pengar. Så fort det sker har man en arrendeupplåtelse vare sig man vill eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

halvproffs  
#594857 Ja det är lite sorgligt hur det blivit. För 50-60 år sedan togs det hö.på varje liten åkerlapp och dikena slogs med lie. Man fick cykla slalom mellan komockorna på bygrusvägen där korna vallats till åkrarna.
Nu ligger åkrar både här o där för fäfot. Inägorna är igenplanterade och mjölkbönderna försvinner. Finns bara en mjölkbonde kvar i Hedesunda vad jag vet. Min största åker på några ha får jag iaf ett par tusenlappar för i arrende.
Känns vemodigt när jag tänker tillbaka på när bönderna slog åkrarna och satt vid hässjan och fikade på röd och vitrutig duk.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Avslutat-02  
#594859 Den som fick arrendera åkrarna här, han gav tusan i att betala i 5 år, då åkte han ut.
Kostade mig mycket tid att fixa till kanter och hugga bort sly och träd...plöja och ta bort stubbar.

Nu är markerna fina igen, och varje år tar vi hö. Skulle det blir ohållbart så är vilke bonde som helst välkommen att arrendera, men det ska skötas också.

Jag skulle fått ca 2500 för 6 Ha åker, inte ens det ville han betala.
Körde med konstgödsel fast vi förbjudit.
Far och mor körde alltid med riktig dynga från olika djur.
Eller algomin.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

isteskog  
#594860
halvproffs skrev:Ja det är lite sorgligt hur det blivit. För 50-60 år sedan togs det hö.på varje liten åkerlapp och dikena slogs med lie. Man fick cykla slalom mellan komockorna på bygrusvägen där korna vallats till åkrarna.
Nu ligger åkrar både här o där för fäfot. Inägorna är igenplanterade och mjölkbönderna försvinner. Finns bara en mjölkbonde kvar i Hedesunda vad jag vet. Min största åker på några ha får jag iaf ett par tusenlappar för i arrende.
Känns vemodigt när jag tänker tillbaka på när bönderna slog åkrarna och satt vid hässjan och fikade på röd och vitrutig duk.

Samma upplevelse har jag också! Man fick vara med och räfsa dikena för allt skulle tas reda på och det skulle vara snyggt! Man plöjde ända ut i hörnen och runt stenarna tills det skrapade från dessa. Och korna fick gå på skogen och beta, iaf i närheten av gårdarna. Och korna drevs inte så hårt, de fick mest hö och lite korn/havrekross och mjölkade 4-6000 kg/år. Och inget EU eller Jordbruksverk som styrde hur de skulle sköta verksamheten, och inga stöd heller, men det gick ihop ändå. Förvisso fick i regel männen jobba i skogen på vintrarna, men man hörde sällan någon klaga!
Undrar ibland om det inte var bättre förr, iaf innan storleksvansinnet började ..... :???:

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

jannee  
#594861 Hur gärna vi än vill kan vi ej hejda utvecklingen, på sin höjd bromsa den tillfälligt.
I en grannsocken, visserligen skogslän men ändå har länsstyrelsen givit en markägare tillstånd att omfördela ca 8 ha produktiv åkermark till skogsmark, trots protester från både arrendatorn, grannar men även miljöivrare.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

halvproffs  
#594883
jannee skrev:Hur gärna vi än vill kan vi ej hejda utvecklingen, på sin höjd bromsa den tillfälligt.
I en grannsocken, visserligen skogslän men ändå har länsstyrelsen givit en markägare tillstånd att omfördela ca 8 ha produktiv åkermark till skogsmark, trots protester från både arrendatorn, grannar men även miljöivrare.


Jag undrar var det kommer att sluta? Eller blir det en vändning på något vis?
Här finns det inga stora åkrar som nedåt Uppsala tex. Jag är glad för varje bonde som vill bruka jorden och kan hålla landskapet öppet.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Faun  
#594885 Ett alternativ kanske skulle vara att göra om åkermarken till äng om Naturskyddsföreningen vill ta hand om den.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).