Skogsekonomi

Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

57 inlägg 23841 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Faun  
#594785 Den skogsfastighet jag och min fru nu har tagit över har 3 åkrar på sammanlagt 1,25 ha.

Tomten ligger i närheten av Gislaved i Småland.

Den bonde som nu brukar åkern har inte betalat något arrende för åkrarna och har inte heller hjälp till på annat sätt vilket jag inte tycker är rimligt.

Når jag talade med Länsstyrelsen så fick jag reda på att han får ca 2 700 i bidrag per år för våra åkrar.

Vad är ett rimligt pris att be om för jordbruksarrende för våra 1,25 ha?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Vedproducent  
#594787
Faun skrev:Den skogsfastighet jag och min fru nu har tagit över har 3 åkrar på sammanlagt 1,25 ha.

Tomten ligger i närheten av Gislaved i Småland.

Den bonde som nu brukar åkern har inte betalat något arrende för åkrarna och har inte heller hjälp till på annat sätt vilket jag inte tycker är rimligt.

Når jag talade med Länsstyrelsen så fick jag reda på att han får ca 2 700 i bidrag per år för våra åkrar.

Vad är ett rimligt pris att be om för jordbruksarrende för våra 1,25 ha?

Det var bland det snålaste jag hört. Var glad att han brukar dom.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594789 Tre åkrar på 1,25 ha ihop? I Småland. Måste vara en riktig idealist som håller såna marker öppna.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

totaya79  
#594791 Var glad att denne bråkar om så små fält, är mest trilla och sno. Redskapet är nästan mer i luften än i arbete.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594793 Åkrar på under 1ha/st saknar i praktiken arrendevärde. Men visst några hundra kan det ändå vara värt för att få ett riktigt avtal.

Förutsättningen är att de brukas enligt ordning, ligger de halv för fäfot så kan han gott betala mer.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Faun  
#594795 Som jag skrev har jag just tagit över jordbruksfastigheten. Det innebär att jag är nybörjare.

Samma bonde har resterande åkrar kring vår fastighet. Totalt är det minst 10-15 ha.

Innebär det att jordbruksarrende inte är värt något och att bonden skall ha både bidrag, intäkter från jordbruket samt att markägaren röjer så att skogen inte tränger in i åkern?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594797 En variant är ju att du tar tillbaka marken och odlar skog. Men många tycker att det är fint med lite öppna ängar bland granskogen.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

JörgenO  
#594799 Nog är det värt nån tusenlapp att han håller kulturlandskapet öppet men i och med att han tillgodogör sig höet så tycker jag du kan ge honom en femhundring som tack o för att visa god vilja.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

jannee  
#594800 Bonden som nu sköter åkrarna har stödrätterna (som han "dyrt" fått betala)
Du ska vara tacksam över att han över huvud taget tar hand om åkerlapparna.
Du kan eller bör dock kräva att han håller renarna rena från sly, m.a.o sköter dem som man ska.
Tror att du ska ligga lågt med att kräva betalning, du kanske istället kanske kan be om att få hjälp någon gång när det behövs rekorderliga maskiner.
Du kan självfallet säga upp arrendet men vem vill köpa nya stödrätter för dessa småtegar.
Utan gödsel/gödning slutar det snart att växa något annat än rölleka.

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Faun  
#594801 Tack för er information.

Då vet jag hur det ligger till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

hlb  
#594803 Det viktiga är ju värdeökningen på marken . Den får ju Du ta hand om. Mer värt än bidrag och hö och faller ut när Du vilar Dig på soffan.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

jannee  
#594805 Jag kan nämna att jag själv har 5 ha åkermark + stödrätterna.
Har tidigare haft dem utarrenderade (gratis, bonden har fått sköta dem helt och hållet)
För två år sedan ville han inte ha dem längre, inte utan betalt. I.o.m.detta får jag numera själv sköta dem för att få stödpengarna.
M.a.o blivit köttbonde på ålderns höst :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

hlb  
#594809 Vad roligt att Du har djur jannee. Då får Du besök av söta jäntor från Länsstyrelsen också, eller ....?

Användarvisningsbild

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Göt  
#594815 var glad att han sköter åkrarna, det eu bidrag han får täcker kanske kostnaderna för att bruka dom.

Avatar Fallback

Re: Vad är rimligt arrende för 1,25 ha åker?

Tralsmo  
#594823 Säger som dom andra, han ska inte betala ett öre.
Sköter han det bra så är det det största värdet.

Har ochså några hektar som grannen sköter "gratis" åt mej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).