Gallring

Vad brukar du få för stickvägsandel?

62 inlägg 18392 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

mb-man  
#594631
Fredrik Reuter skrev:Bara lite nyfiken, vad kör du för maskin själv

Kör för tillfället en Valmet 901.3 från -08 med ett Komatsu 340 aggregat. En väldigt fin gallringssskördare tycker jag!
Börjar bli lite gammal men går fortfarande riktigt bra. :-bd

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

hlb  
#594632 När man är så gammal, att man sett vad som hände efter några år på gallringar med olika metoder, blir man lätt lite tuffare i sin argumentering. Hoppas att man får vara med om "återträffar" efter 5 eller 10 år, där vi hade gallringsdagarna med SFO. Kommer gärna om jag lever och har hälsan. Skulle vara väldigt intressant. Intressant är också, att det man inte vågade säga för 5-10 år sedan, lyssnas det på idag.

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Lars Lundqvist SLU  
#594682
Alvarsson skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Dom finns publicerade i vetenskapliga tidskrifter, spritt över åren, på samma sätt som det alltid är.

Tack för svaret Lars. Men som enkel skogsbonde säger mig svaret ingenting.

... men det beskriver hur verkligheten ser ut. Forskning fungerar inte så att en person gör en studie av en fråga och sen är den frågan avklarad, utan olika forskare på olika håll i världen publicerar olika studier som tillsammans bygger upp helheten. Varje studie är som en enskild pusselbit och sen måste man sätta ihop dem för att få hela bilden. Och så småningom sätter sig någon och sammanställer allting i en översiktsartikel i en vetenskaplig tidskrift och kanske rentav tar med det i en lärobok.

När det gäller effekt av stickvägar så finns det exempelvis studier av schematisk gallring och av alternativa planteringsförband, och de studierna visar att trädens rumsliga fördelning i princip inte påverkar produktionen så länge stamantal och grundyta är jämförbara (förutsatt att det inte skapas jättestora kala ytor) .

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594721 På den tiden tidningen Skogen brydde sig om produktion så brukade de sammanfatta forskningsrapporter i läslig form. Enligt en artikel så påverkade stickvägarna produktionen men inte så mycket som man tror. Den största påverkan var "förlusten i selektivitet". Dvs man högg ett fint träd i vägen och lämnade en dålig ruska i vägkanten.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Tralsmo  
#594737
Skogsola skrev:På den tiden tidningen Skogen brydde sig om produktion så brukade de sammanfatta forskningsrapporter i läslig form. Enligt en artikel så påverkade stickvägarna produktionen men inte så mycket som man tror. Den största påverkan var "förlusten i selektivitet". Dvs man högg ett fint träd i vägen och lämnade en dålig ruska i vägkanten.



Då borde man väl kunna dra den slutsatsen att ju bättre föryngring å röjning är gjort desto mindre förlust i selektivitet?

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

hlb  
#594741 En del siktar på de stora träden, när man tar ut stickväg. Hur skall man annars få lönsamhet i första gallringen? 😀 🙃

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Alvarsson  
#594742 Vissa dagar lutar jag åt bröderna Eriksson i Hyssnas tes skit i gallringen och få ett högt virkesförråd.

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

hlb  
#594743 Har i veckan varit på visning med Vimek gallringsskördare. Fin, men hur bra är det att tassa runt inne i beståndet med piggkedjor nära träd o rötter vid temperaturer över +5?

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594753 [/quote]Då borde man väl kunna dra den slutsatsen att ju bättre föryngring å röjning är gjort desto mindre förlust i selektivitet?[/quote]

Rimligtvis borde det vara så att ju jämnare bestånd före gallring desto bättre blir det.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594755
Alvarsson skrev:Vissa dagar lutar jag åt bröderna Eriksson i Hyssnas tes skit i gallringen och få ett högt virkesförråd.


Eller gallra det man orkar göra själv och skit i resten.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Aspåsnäset  
#598679 Stickvägsarealen minskar och selektiviteten ökar med ett slingerstråk. Det ger dessutom mer virke per väg för skotaren. Slingerstråken efter en 901a eller motsvarande syns ju knappt. vi kör dessutom med lång kran på skotarna för att kunna lägga virke innanför högarna längs vägen.

MVH Nirs

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

GremoNiclas  
#598816 Har nyligen gjort två gallringsuppföljningar och kan dela med mig av några siffror.
Den här har jag 1:a gallrat med beståndsgående och gremo skotare.
4 st provytor för att förtydliga och medelvärde.
------------------------------1------------2----------3-------------4----------- Medel
Stickvägsavstånd---26,5 m---26,7 m----28 m------29,5 m-----27,7 m
Stickvägsbredd------4 m--------3,8 m-----3,8 m-------3,6 m------3,8 m
Stickvägsareal.......15,10%....14,20%....13,60%....12,20%....13,80%

Nästa objekt har även jag första gallrat för ca 8-9 år sedan gissar jag. Nu 2:a gallrat med komatsu 911 och 855.
Här dyker lite vanliga problem upp när bgs är använt tidigare och stickvägsgående brakar in sedan. Det hade garanterat kunnat bli mycket bättre än resultatet blev i det här fallet. Här är det dåliga piloter som inte ska sitta i maskiner som härjat.
------------------------------------1------------2 ----------3------------4----------Medel
Stickvägsavstånd.........26,8 m.....29,4 m.....23,8 m.....25,9 m.....26,4 m
Stickvägsbredd..............5,5m.......5,1 m.......5,2 m.......5,6 m......5,35 m
Stickvägsareal..............20,50%....17,30%....21,80%....21,60%....20,30%

Stickvägsavståndet är mitt verk. Dom klarade inte av att gallra igenom mellanzon. Alltså lite ogallrat. På ett ställe hade skördaren kört "slinger" mellan vägarna...Men det såg ut som en vanlig stickväg, ca 3,5 - 4m bredd. Är det alternativet till att lämna ogallrat i mellanzon...Lämna det ogallrat, då växer det något där iaf. Det kanske dom insåg också. I övrigt väl breddade vägar nästan hela tiden. MEN hade det 1:a gallrats med dessa maskiner kanske vägbredden varit lite bättre då de kunnat välja träd för lagom bredd.
Stickvägsarealen är ju acceptabel men...resultatet i skogen säger annat!

Bjussar på några bilder också från andra gallringen. Det är exempel som är bland de värre.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598822
Alvarsson skrev:Vissa dagar lutar jag åt bröderna Eriksson i Hyssnas tes skit i gallringen och få ett högt virkesförråd.


Om man röjer rejält och kanske en gång extra, så.

Då får man ju högre volym i slutavverkningen, och det skall ju vara bra sägs det... ;)

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Alvarsson  
#598844 Håller med dig Mangan!

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

halvproffs  
#598850 Länge sedan jag läste någonting om tvillingarna.
Har dom gjort någon slutavverkning så vi vet om det är rutten gran bara eller om det är friskt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).