Motorsåg och handhållet

Topphandsåg

12 inlägg 4388 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Topphandsåg

T-Grön  
#594680 Vilken topphandsåg rekommenderar ni? Skall användas vid klättring. Kör en del med batteri nu, just för att slippa rycka igång den.
Husqavarnas minsta verkar vara lite för liten och rätt svag i konstruktionen . Har lånat en sådan.
ös på bara!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Topphandsåg

Blivande snickare  
#594686 @Tretoppen klättrar och @Anersimyra är också insatt :)

Användarvisningsbild

Re: Topphandsåg

T-Grön  
#594697 Ok, får se om någon har något förslag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Topphandsåg

Stenrik  
#594700 Stihl MS201T på 35 kubik verkar vara nåt av en standard i branchen. Den är dock inte billig.

Själv har jag (för hobbybruk) en Joncutter G2500 som ska vara kopia av en Zenoa på 25,4 kubik. Sökning på zenoah chainsaws ger länk till bilder mm. Zenoah hör numera till Husqvarna-konsernen, så det är möjligt att samma modeller säljs under andra nammn också.

Avatar Fallback

Re: Topphandsåg

Tretoppen  
#594715 Jeg har brukt Husqvarna T536 LiXP til klatring i nesten 6 år. Har akkurat solgt den og kjøpt den nye T535 iXP.
Kan varmt anbefale denne sagen; jeg har brukt den med 14" og går over til MS241 når stammen blir over 30-35cm i diameter om det er mye som skal seksjoneres ned.
En MS201 er kraftigere, men når man klatrer er det ikke selve kuttet du bruker tid på; det er klatring, posisjonering, sikring, etc. Så om jeg bruker 2 sekunder lenger med batterisaga på de største greinene, betyr ikke det noe i praksis.

Om du allerede har batterier som passer, ville jeg ikke nølt ett sekund.
Du slipper sikkerhetsrisikoen ved å dra i gang saga i treet, den bråker mindre, ingen avgasser og er veldig billig i drift.
I løpet av 6 år har jeg ikke hatt en eneste krone i utgift til service; jeg har ladet batteriet, fylt kjedeolje og blåst den ren med trykkluft. That's it!

Jeg har lagt ut endel filmer på https://www.youtube.com/channel/UCXmsqn ... HIZsb8hkfQ hvor jeg bruker denne saga.
Denne filmen viser bøk på 28 meter med mange kraftige greiner. Batterisaga fikser det lett :-bd

Avatar Fallback

Re: Topphandsåg

axwell  
#594716 Stihl MS194T är på gång eller finns redan hos handlarna.
En 32 cc som är några hg lättare än ms201, med förbättrat vridmoment enl Stihl.

Kostar ungefär hälften mot Stihl MS201.

Användarvisningsbild

Re: Topphandsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594719 Stihl har ju släppt en MSA 220, som, enligt Stihl själva, ska vara likvärdig MS 201 i prestanda. Stod en del om MSA 220 i senaste numret av tidningen Skogen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Topphandsåg

T-Grön  
#594840 @ tretoppen.
vilken fin film! Tack för den.

Nötteröy, där har jag jobbat en hel del, liksom i Tonsberg.
Lite av favoritplatser i Norge faktiskt.

Jag har en vanlig Husqvarna batterisåg som killen använder som klättrar. Det är alltså inte jag som klättrar.
Men jag vill att han ska ha så bra utrustning som möjligt.

Tack även ni andra som svarat, jag har fått lite nya saker att kolla upp.
Underbart forum detta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Topphandsåg

T-Grön  
#594868 @Axwell
Det låter ju bra med en ms 194T
Den ska jag hålla utkik efter.

Ser att Alko och andra märken har billiga topphandsågar men jag vet inget om det ens finns kvalite i dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Topphandsåg

axwell  
#594872
T-Grön skrev:Ser att Alko och andra märken har billiga topphandsågar men jag vet inget om det ens finns kvalite i dem.


Nej till Alko, MTD och alla andra namn den säljs under. Billig men inget att lita på, har en MTD som jag inte vill rekommendera !

Prisbilden måste jag korrigera: 194 c-e säljer dom nu för 3500 men T-modellen 5000 inkl moms.

Avatar Fallback

Re: Topphandsåg

Tretoppen  
#594923 Siden du allerde har Husqvarna Batterisag, ville jeg som sagt ikke vært i tvil. Kjøp T535iXP og du blir garantert ikke skuffet.
Har denne med 2 batterier (BLi200, 5,2Ah). Treet skal være veldig stort før jeg trenger å bytte batteri.
Som tidligere nevnt går jeg over til MS241 med 16" når jeg skal kubbe ned store stammer. Denne saga er lett nok og samtidig kraftig nok til å klatre med.
Effektmessig er T535iXP likestilt med MS192.

Uansett, lykke til med valget og velg sikkerheten først når du klatrer :-bd

Användarvisningsbild

Re: Topphandsåg

Loggerslife  
#596234 Jag hade satsat på en stihl 201. Då har du en såg med tillräcklig styrka.

Batterisågarna är säkert bra, men våra klättrare föredrar en "vanlig" såg framför batterisåg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).