Gallring

Vad brukar du få för stickvägsandel?

62 inlägg 18396 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Lars Lundqvist SLU  
#593830
Tralsmo skrev:Efterssom det nu har blivit en diskussion om stora eller små maskiner så ger ja min åsikt om saken.

Kloka tankar.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

mb-man  
#593847 Håller med dig Tralsmo! Jag gallrar med en maskiner som är 2.75m breda alltså 60 cm bredare än tex Malwa, varför skulle jag behöva göra stickvägarna 2m bredare? Och jag har 11m lång kran och klarar lätt 22m mellan vägarna, varför göra 18m?

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

mb-man  
#593853 Vi har ju då ca 18% stickväg. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Oleab  
#594557
Lars Lundqvist SLU skrev:Ett stamantal på ca 600 st/ha vid slutavverkning motsvarar ca 4 m mellan träden, så vid det laget är det alltså i princip stickvägsbredd mellan alla träd.
Varken virkesproduktion eller stamform påverkas av att träden står lite ojämnt fördelade.

Sammantaget gör det att man inte vinner något på att ha långt mellan stickvägarna i gallringsfasen, mer än att det kanske ser snyggare ut. Lägg hellre engagemanget på att planera stickvägarna så att marken påverkas så lite som möjligt. Slingra om nödvändigt för att bara köra på riktigt fast mark.


Lite ojämn fördelning ska nog inte påverka så mycket, fast om man jämför stickvägsgående emot beståndsaående i dag, får man nog erkänna endel faktorer:
- Stickvägsgående betyder vägar uppåt 6m
- Stickvägsgående ger mellasoner som inte gallras, och intill vägarna måste det gallras hårdare än önskvärt
- Beståndsgående trampar runt i hela skogen, fast med 1/4 av vikten oftast.
- Stickvägsgående skotare väger nu dubbelt av sin lastvikt. Hur kan det gynna kvarstående skog?

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Torbjörn Johnsen  
#594577 Finns det en syd/nordlig gradient här? 4m+ ok i söder (sydväst)... < 6 m ok i norr?

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Lars Lundqvist SLU  
#594579 Det tydligaste svaret får man om man tittar på de studier som jämför schematisk gallring (korridorgallring) med helt selektiv gallring, och där finns inga skillnader.

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Torbjörn Johnsen  
#594581 En skillnad som är viktig är att ökad stickvägsareal måste motsvaras av minskat uttag mellan stickvägarna. Annars blir uttaget för högt = omotiverade tillväxtförluster. För högt uttag innebär mer virke till låg betalning/hög avverkningskostnad (gallringsvirket) och mindre virke till högt värde/lägre avverkningskostnad (slutavverkningsvirket).

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Alvarsson  
#594607
Lars Lundqvist SLU skrev:Det tydligaste svaret får man om man tittar på de studier som jämför schematisk gallring (korridorgallring) med helt selektiv gallring, och där finns inga skillnader.


Hej Lars!

Var finns dom studierna?

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Lars Lundqvist SLU  
#594616 Dom finns publicerade i vetenskapliga tidskrifter, spritt över åren, på samma sätt som det alltid är.

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

hlb  
#594618 Din lilla kvarvarande trovärdighet, Lars, har nog inte råd med så flummiga svar.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Alvarsson  
#594621
Lars Lundqvist SLU skrev:Dom finns publicerade i vetenskapliga tidskrifter, spritt över åren, på samma sätt som det alltid är.


Tack för svaret Lars. Men som enkel skogsbonde säger mig svaret ingenting.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Tralsmo  
#594623 Ja tycker nog att Lars är väl så trovärdig angående den här diskussionen om stora å små maskiner.
Ja ä ochså smålänning å förmodligen lika snål som ni.
Har både stickvägsgående gallringar å beståndsgående å kan då rakt inte se några fördelar med beståndsgående.

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

mb-man  
#594627
Oleab skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Ett stamantal på ca 600 st/ha vid slutavverkning motsvarar ca 4 m mellan träden, så vid det laget är det alltså i princip stickvägsbredd mellan alla träd.
Varken virkesproduktion eller stamform påverkas av att träden står lite ojämnt fördelade.

Sammantaget gör det att man inte vinner något på att ha långt mellan stickvägarna i gallringsfasen, mer än att det kanske ser snyggare ut. Lägg hellre engagemanget på att planera stickvägarna så att marken påverkas så lite som möjligt. Slingra om nödvändigt för att bara köra på riktigt fast mark.


Lite ojämn fördelning ska nog inte påverka så mycket, fast om man jämför stickvägsgående emot beståndsaående i dag, får man nog erkänna endel faktorer:
- Stickvägsgående betyder vägar uppåt 6m
- Stickvägsgående ger mellasoner som inte gallras, och intill vägarna måste det gallras hårdare än önskvärt
- Beståndsgående trampar runt i hela skogen, fast med 1/4 av vikten oftast.
- Stickvägsgående skotare väger nu dubbelt av sin lastvikt. Hur kan det gynna kvarstående skog?

Kan man hantera en stickvägsgående skördare blir det inga ogallrade mellansoner eller hårdare gallrat vid vägen sålänge man inte har ett väldigt stort aggregat.
Skotarnas vikt och storlek tycker jag också är ett problem.

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Fredrik Reuter  
#594628 Bara lite nyfiken, vad kör du för maskin själv @mb-man?

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594630 Vad är det förresten för fröjd med liten sticksvägsandel om det lämnas en 5 meters ogallrad remsa mellan vägarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).