Skogsnyheter

Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

86 inlägg 18503 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

tallen100  
#594541 Håller med jannee,
det är förstås en sak som inte ska hända, men som kan ske ändå.
Och så bråttom som det är idag både när virket ska ner, ut till väg, och iväg från skogen.
Alla är stressade, entreprenören ska ha ut så mycket virke till avlägg på så kort tid som möjligt för att få det att gå ihop.
Åkaren ska hinna frakta så mycket som möjligt så snabbt som möjligt, och har kör och vilotider att sköta på minuten annars blir det stora böter, om det inte vore så förbaskat bråttom och ekonomiskt pressat så skulle nog många olyckor undvikas... gäller förstås inte enbart i skogen.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Avslutat-02  
#594543 Håller inte med någon i detta, för det finns i mina ögon inget att beskylla någon för. Det var en olycka och sådana händer varje minut. Men sedan att alla inblandade har ett ansvar är en annan sak.

javisst det ska gå undan i skogen och på avläggen... men hur många gånger har man inte åkt ut i skogen och möts av att skotarföraren inte tagit bort skräpet efter sig eller hur många gånger har man inte sett den där biten sitta och vingla på lasset i minst 80 km\h? ja jag har sett det många gånger...

chauffören har inte mera skuld i detta än att han gjort sitt jobb och föraren bakom har sin skuld i detta att den legat för nära.... men hur mycket är för nära vid virkestransporter på våra vägar? 50 m? 100?

vad tar längst tid, att orsaka en olycka eller att kolla lasset en gång till?

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594554 Spelar ingen roll vilka ursäkter du en kommer med.Det alltid du som förare av fordonet som är ansvarig.Har själv erfarenhet av problemet överlass skylde på maskinisten Åkte dit ändå.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

JörgenO  
#594572 Kan man verkligen "veta" att den stackars bilisten låg för nära? Eller är det per automatik eftersom han blev träffad?
Som jag kommer ihåg från mitt E-körkort så har jag strikt ansvar för att släpet är rätt lastat och lasten fastsurrad, dvs som RöjarKalle skriver. Sen är det ju klart att det var en olycka.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Erre  
#594573 Tycker inte att det är ovanligt att man ser ett par grova bitar högst upp i stuven som gör att spännband eller kedjor inte ligger mot alla bitar som ligger överst.
Gäller bådå timmer och massaved.

Man ska alltid försöka toppa med det klenaste.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594580 Det här med avståndet! Även om den där biten trillat ner på vägen o bilföraren hade bra avstånd så är det väl lika illa, kör man på den så är väl risken stor att man hamnat i diket med vad det kan innebära i skador.
Att generellt hålla avstånd är det många lastbilar som är lika dåliga på.
På E20 här förbi Mariestad är det 80, finns inte en lastbil som håller under 90.
Kommer dom ikapp en stackare i pb som vill vara laglig så blir man mörkrädd av hur nära dom lägger sig o mer eller mindre skrämmer ut stackaren i bilen på vägrenen.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594583 Inte så lätt att hålla under 90 eftersom det sitter en fartbegränsare på alla lastbilar vilken är ställd på 89 km/tim :smile:
Du Magnus ta först och kontrollera din egna hastighetsmätare innan du uttalar dig.
Dessutom har dieseln blivit så pass dyr att de flesta lastbilar knappast överskrider 85 km/tim.
Min erfarenhet säger att på en 90 väg kör övervägande del av p- bilisterna strax UNDER 85.
Finns förövrigt inga marginaler av att slösa bort diesel.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Vardon  
#594584
Magnus M skrev:Det här med avståndet! Även om den där biten trillat ner på vägen o bilföraren hade bra avstånd så är det väl lika illa, kör man på den så är väl risken stor att man hamnat i diket med vad det kan innebära i skador.
Att generellt hålla avstånd är det många lastbilar som är lika dåliga på.
På E20 här förbi Mariestad är det 80, finns inte en lastbil som håller under 90.
Kommer dom ikapp en stackare i pb som vill vara laglig så blir man mörkrädd av hur nära dom lägger sig o mer eller mindre skrämmer ut stackaren i bilen på vägrenen.

Magnus M

Exakt så senast igår och kontrollerade mot gps håller helt med dig när jag körde där körde jag alltid på gps fart och in i bakluckan skulle de

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594613
jannee skrev:Inte så lätt att hålla under 90 eftersom det sitter en fartbegränsare på alla lastbilar vilken är ställd på 89 km/tim :smile:
Du Magnus ta först och kontrollera din egna hastighetsmätare innan du uttalar dig.
Dessutom har dieseln blivit så pass dyr att de flesta lastbilar knappast överskrider 85 km/tim.
Min erfarenhet säger att på en 90 väg kör övervägande del av p- bilisterna strax UNDER 85.
Finns förövrigt inga marginaler av att slösa bort diesel.

Nu skrev jag inte att det var jag som hade besvär med detta, jag brukar försöka undvika våghalsiga omkörningar o då håller man sig till den allmänna trafikrytmen vilket oftast är 90-95 på min mätare, det är där dom flesta lastbilar ligger.
Men dom som vill köra lagligt ligger ju på 80 enligt mätaren o det ska dom väl ha rätt att göra utan att bli halvt prejade av en tradare eller?
Om man inte vill slösa diesel är väl 80 bättre än 90 eller?
Sen att bilar kör 85 på 90väg borde väl inte vara nåt problem, lastbil med släp får väl inte köra fortare än 80 eller?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594619 En personbil hastigmätare visar alltid mer en vad du kör i verkligheten.Det är därför du får lastbilarna i baken.När du tror att du kör i 90 så iverkligheten någon stans strax över 80.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Svenf  
#594624 Låg som 2.a bil efter en lövmassatransport för en tid sedan. Såg att en björkmassabit stack upp ur sista stuven på släpet när vi närmade oss en vägbro. Jag saktade in så jag fick en rejäl lucka till lastbilen men fruktade för bilen framför. Mycket riktigt träffade massavedsbiten bron och kom frygande men som tur flög den över bilen framför mig och landade mellan oss men studsade ner i diket. Ska man klara sig från tappad last får man hålla ett riktigt stort avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594650
röjar kalle skrev:En personbil hastigmätare visar alltid mer en vad du kör i verkligheten.Det är därför du får lastbilarna i baken.När du tror att du kör i 90 så iverkligheten någon stans strax över 80.

Ja då är det väl inget problem eller? För då kör ju lastbilen för fort!

Förstå mig rätt nu, jag har inga problem med detta men Sven 80 år ska väl inte behöva sitta med en GPS o fippla för att slippa få en lastbil i arslet.
Har sett flera skräckexempel på lastbilar som lägger sig så nära att föraren i bilen av rädsla kastar sig ut på vägrenen eller i bästa fall girar ut på en parkeringsficka.
Jag har både GPS o full koll på min mätare i bilen o nån lastbil som ligger under 89 har jag inte sett på länge.
Hur noggranna är dessa fartbegränsare förresten?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594655 Det är inget problem bara en förklaring till varför.Sen står det i trafikförordningen att du får inte hindra andra.Så då får gamla Sven vackert köra åt sidan om den gode mannen inte kan hålla 90 på 90 väg etc.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594659
röjar kalle skrev:Det är inget problem bara en förklaring till varför.Sen står det i trafikförordningen att du får inte hindra andra.Så då får gamla Sven vackert köra åt sidan om den gode mannen inte kan hålla 90 på 90 väg etc.

Nu står de väl i samma förordning att man ska hålla avståndet till fordonet framför så man kan stanna utan köra på fordonet framför.
En redig bil kan stanna på 35m från 90 om nåt händer och de kan inte 62ton lastbil alltså är de ett ofog när lastbilar kryper upp i röven på en.
Så nära endel kör skulle de nog inte bilens bromsljus ens

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594663 Ja men om sven håller lagstadgad hastighet på respektive sträcka lär han inte bli ifatt körd av någon lastbil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).