Virkesmätning och Matrisfub

Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

46 inlägg 31437 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594568 Skotarföraren flyttar enstaka krokiga eller rötskadade stockar till massaveden. Skördarföraren kan möjligen trycka på fel knapp när han matar ut stocken. Men det rör sig om enstaka bitar som knappt märks i totalen. Här har något gått väldigt mycket fel.

Användarvisningsbild

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Fredrik Reuter  
#594569 Hej,
Slut på märkfärg, nattkörning eller extremt svår terräng skulle kunna vara förmildrande omständigheter, enskilt eller i grupp.
Annars är det skördarföraren eller skotarföraren som brustit rejält i arbetet, antingen genom att skördarföraren har tryckt autostart och matat allt i massavedhögen alt att skotarföraren skotat ihop rubbet som massaved.

Båda sakerna har hänt förr, jag tror dock det är ganska ovanligt.

Du ska ta upp detta med virkesköpande bolag och kräva förklaring och ersättning av virkesköparen.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594571 Så mörkt, så brant och så ont om märkfärg blir det aldrig så att timmervolymen kan halveras och brännvedshögen kan dubblas. Här är något som är riktigt i olag. Några ungar som ska lära sig köra pappas maskiner?

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Kroken3  
#594600 Hmm, fått en del att fundera på!
Tack för kunskapen!
Det var dagtid i våras, plan yta med en del bergshällar, sammanhängande område precis vid väg. Arbetet avbröts efter tre dagar pga av vädret; istället för 10 minusgrader blev det 6 grader varmt och regn.
Skördaren gjorde 11,3 M3FUB per arbetad timme och skotaren 8,5 m3FUB per timme längsta avstånd till väg cirka 150 meter. Hur står sig de mätetalen gentemot hur det brukar vara?

Jag har bara en annan jämförelse och det är 12,6 m3FUB/timme för skördare och 10,7 m3FUB för skotaren med 600 meters väg som längst. Har inte kollat exakt medelväglängd.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Bosse1  
#594608 Kulturgallring står det,kanske extremt grov kvistigt.
Slirskador,extrem avsmalning och kort timmer?

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Tralsmo  
#594610
Bosse1 skrev:Kulturgallring står det,kanske extremt grov kvistigt.
Slirskador,extrem avsmalning och kort timmer?



Ska väl ändå inte fela mellan mätbesked å skördarmätning för det.
Som skogsola skrev nåt ä riktigt tokigt. Lutar väl närmast åt skotningen men det ä svårt å veta.

Men det ska ju absolut ges en vettig förklaring å eventuell kompensation från inköpare.

Användarvisningsbild

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594708 Är det inte baggagranar som blivit nedklassade? Känns mest logiskt.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Kroken3  
#601015
Tåndemåla skrev:Är det inte baggagranar som blivit nedklassade? Känns mest logiskt.


Blir skillnaden mellan skördarmätning och mätbesked större med granbarkborregranar?

Fick detta svar av skördarföraren på min fråga om varför skillnaden skördarmätning mot mätbesked var så stor:

"Hej, knapp tryck.. jag väljer trädslag samt sortiment med knapp tryck.
Skotaren sorterar sen efter vad han ser, vanligast är att timmer försvinner pga krök."

Vad skulle ni svarat i ett sånt läge?

Tack på förhand, :-) !

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601025 Vore det barkborreträd så skulle det kunna vara en del av förklaringen. Att de sett hyfsade ut vid huggningen men torkat ytterligare innan skotningen så att de hamnat i brännved. Men om det varit så så borde någon vetat det och förklarat det.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

jojo72  
#691406 Läste denna tråd och svaret från Fredrik R. att man skall: "Ta upp detta med virkesköpande bolag och kräva förklaring och ersättning av virkesköparen." Men har någon erfarenhet av att bolagen medger och återbetalar för felaktiga mätningar? Har någon med hjälp av juridiken lyckats hävda sin rätt? Den lille skogsägaren har nog, som alltid, väldigt svårt att hävda sin rätt gentemot storbolagen?

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

ebex  
#691442 Min erfarenhet är att skotarföraren räddar nog en del tillredd kubb till massaved ibland. Vrakas kubben kostar det mer för markägaren.
Skiljer vanligtvis en del på skördarmätt och industrimätt och det är ganska normalt kan jag tyckadå det är lättare att kalibrera ett fåtal stationära mätstationer mot 1000 tals maskiner som arbetar under olika temperaturer, årstider, mm, samt den mänskliga faktorn.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691444 Det går inte att mäta tillräckligt noga så att du får samma resultat, inte ens om samma person mätte samma lassa på samma mätstation.

Om ni inte litar på att allt virke hamnar på rätt mätstationen, så är det bara skördarmätt som betalningsgrundande som återstår.

Användarvisningsbild

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

skogsjan695xl  
#691507
ebex skrev:Min erfarenhet är att skotarföraren räddar nog en del tillredd kubb till massaved ibland. Vrakas kubben kostar det mer för markägaren.
Skiljer vanligtvis en del på skördarmätt och industrimätt och det är ganska normalt kan jag tyckadå det är lättare att kalibrera ett fåtal stationära mätstationer mot 1000 tals maskiner som arbetar under olika temperaturer, årstider, mm, samt den mänskliga faktorn.


Det beror nog extremt mycke på vart kubben är apterad. Vi hugger 2.45 kubb å det går inte lägga dom i massaveden eller brännveden då den är för kort.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691696
jojo72 skrev:Läste denna tråd och svaret från Fredrik R. att man skall: "Ta upp detta med virkesköpande bolag och kräva förklaring och ersättning av virkesköparen." Men har någon erfarenhet av att bolagen medger och återbetalar för felaktiga mätningar? Har någon med hjälp av juridiken lyckats hävda sin rätt? Den lille skogsägaren har nog, som alltid, väldigt svårt att hävda sin rätt gentemot storbolagen?


Jodå med bra argument och att vara ordentligt påläst så går det absolut att få rätt.

Jag skrev några inlägg i någon tråd om vilka fel jag hittade och vad jag gjorde innan jag fick extra betalt.
Var det du och jag som ventilerade frågan på facebook under gårdagen?

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

jojo72  
#691718 Tack! Jag tar gärna del av denna tråd om du kan guida mig dit. Har inte diskuterat det på facebook.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar