Virkesmätning och Matrisfub

Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

46 inlägg 31521 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Axl  
#587201 har du frågat köparen om denne har någon bra förklaring till diffen?

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

bengan75  
#587282
Axl skrev:har du frågat köparen om denne har någon bra förklaring till diffen?

Ja det har jag. Han säger att mätutrustningen är dålig och att den visar extra mycket fel i grov tallskog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Tralsmo  
#587288 Nu vet ja ju inte va de e för maskin eler för apteringsdator.
På lite modernare grejor kalibrerar man ju på trädslagen var för sej, dessutom på längden för rotstock för sej.

Även om aggregatet är slitet så går det rätt bra att hamna i mitten på volymen om man bara vet hur man ska göra.
Diffen mellan minsta å största diameter kommer ju å bli större. Kommer inte ihåg va det heter på statistikspråk.

Om längdmätningen inte funkar som den ska vill ja påstå ä rena katastrofen å köra me.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

krillejson  
#589382 Naivt att tro att skotaren omklassar ved. Det är skördarens ansvar. Svinnet som visar sig att timmer hamnar i massatraven är bara ett tecken på lathet/klant från skotarföraren.
Som skogsägare säljer jag bara "betalningsgrundande fub enligt skördarregistrering".
Därmed har jag inget bekymmer med allt svinn som kvarglömd ved i skogen, skotarslarv, ved som använts för att överbrygga myrhål i skotarvägen, inmätningsfel på mottagningsställen, administativa misstag.
Därmed har jag överlämnat till virkesköparen övervakningen av huggningens kvalitet. Det är ju ändå virkesköparen som har kontrakterat avverkningsentreprenören, som för mig ofta är okänd.

Användarvisningsbild

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

halvproffs  
#589383
krillejson skrev:Naivt att tro att skotaren omklassar ved. Det är skördarens ansvar. Svinnet som visar sig att timmer hamnar i massatraven är bara ett tecken på lathet/klant från skotarföraren.
Som skogsägare säljer jag bara "betalningsgrundande fub enligt skördarregistrering".
Därmed har jag inget bekymmer med allt svinn som kvarglömd ved i skogen, skotarslarv, ved som använts för att överbrygga myrhål i skotarvägen, inmätningsfel på mottagningsställen, administativa misstag.
Därmed har jag överlämnat till virkesköparen övervakningen av huggningens kvalitet. Det är ju ändå virkesköparen som har kontrakterat avverkningsentreprenören, som för mig ofta är okänd.


Nja,inte tror jag att skördarföraren är 100%.
Skotarföraren kan ju se röta som inte skördarföraren sett eller annan skada på stocken. Lägger hen då stocken i rätt massavedtrave så är väl det bra?

Konspirationsteori; om virkesköparen anlitar släktingen eller gode vännen att köra lite virke med fel kalibrering så att det visar för lite fub. Fuska går alltid om man vill.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

isteskog  
#589386 Min erfarenhet är att en bra skotarförare plockar ut röta, krokar och andra fel och lägger det i massavedstraven. Kan vara svårt för Skördaren alla gånger att se rätt, det sitter ju en människa där inne .... 😉

Användarvisningsbild

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

skogsjan695xl  
#589401
bengan75 skrev:
skogsbonne skrev:Jämförde du samma mått? Fub och toppmätt blir ju skillnad

På skördarlistan finns två kolumner: Volym(2a) och volym (2b). 2a visar 686,16 kubik, 2b visar 638,24. Det finns även en kolumn med volym (*). Den visar 500,71. (2b) var understruken, så jag antog att det var den som gällde. Vet någon vad dessa kolumner står för?


(2a) är på bark
(2b) under bark

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Kroken3  
#594519 Är det normalt att skördarmätningens sortiment skiljer sig med över 50% mot det slutliga mätbeskedet?
1573067763_kulturgallring_maetbesked.png

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

jannee  
#594520 Han som skotat ut virket har verkligen gjort bort sig.

Användarvisningsbild

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

gurrasnurra  
#594521 Lägger man ihop raderna så skiljer det 1,5 m3f. Orsaken till att timret klassats ner bör stå i mätbeskeden,

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

jannee  
#594525 Står inget om vrak vilket tyder på att virket sorterats fel
Jag vet i alla fall vem jag skulle hängt 😈

Användarvisningsbild

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Fredrik Reuter  
#594538 En klassisk sortimentsdrift vad det verkar Kroken3. Inte acceptabelt och du bör få betalt efter skördarlistan eller i alla fall bli kompenserad uppemot skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Kroken3  
#594545
jannee skrev:Står inget om vrak vilket tyder på att virket sorterats fel
Jag vet i alla fall vem jag skulle hängt 😈


Från de 132 m3 så vrakades cirka 1,5 m3 så totalen blev 130,5 men det var inte där den stora avvikelsen låg.
Och förklara gärna; Vem skulle du hängt?

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Avslutat-02  
#594546 Skotarföraren.... skulle jag tro

Avatar Fallback

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Kroken3  
#594550 Hur uppkommer en klassisk sortimentsdrift? Är det skördarföraren som gör en icke korrekt klassning? Eller skotarföraren som gör en annorlunda bedömning? Eller uppstår skillnaden när virket mäts in oaktat hur det sorterats ute hos kund?

Fredrik Reuter skrev:En klassisk sortimentsdrift vad det verkar Kroken3. Inte acceptabelt och du bör få betalt efter skördarlistan eller i alla fall bli kompenserad uppemot skillnaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar