Motorsåg och handhållet

Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

112 inlägg 12428 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#594515 Den där literflaskan med rapsolja jag lade i frysen blev ju alldeles hård, ingen pump kan klara det, fast jag såg ingen tillstymmelse till att vatten separerades när den tinade upp bara gul ren olja igen fast vit som mjölk när den var frysen.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594516 Testa med rapsolja i den lilla sågen då som du ändå tar in om natten....
Så ser du ju hur den beter sig.
Skulle du vilja köra med rapsolja i alla sågarna så, blanda så är du säker. I med lite diesel eller k-sprit för diesel.

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594517
rokon skrev:Den där literflaskan med rapsolja jag lade i frysen blev ju alldeles hård, ingen pump kan klara det, fast jag såg ingen tillstymmelse till att vatten separerades när den tinade upp bara gul ren olja igen fast vit som mjölk när den var frysen.


Som sagt jag är inte säker på att det bildas vatten om den fryser....

Gör ett nytt test med diesel eller k-sprit...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#594518 En fråga till er som förespråkar rapsolja till motorsågen, använder ni även den billiga rapsoljan som hydraulolja till jordbrukstraktorn? Den skall ju även vara bra som hydraulolja läste jag i https://stud.epsilon.slu.se/11504/1/linde_m_171004.pdf Själv så skulle jag inte våga då jag ej har varmgarage till traktorn, 10W 30 STOU skall ju vara flytande till minus 3o grader C, men jag kör den endast ned till minus 20 och som kallast när jag kom hem minus 26,5 för flera år sedan när jag högg upp rågången till ca 4 meter

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594523 nu är inte jag förespråkare men ändå... det står ju i texten att vid kallare temperaturer så bör man tillsätta köldmedel... det får man nog göra om man ska ha den som hydraulolja....


prisbilden blir väl annorlunda men kan du inte ta kokosnötsolja? den är frystålig ner till 25 grader...

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594526 Kedjeolja kan man experimentera med för kedjor och svärd är billiga. Men häll för fasen inga konstigheter i ett hydraulsystem.

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594528 konstigheter....? hmmmm :lol: :lol:
låter det så nu.....


Sågkedjeolja enligt "Norup":

83,5 % Rypsolja

15,0 % vidhäftning (Edenor SKH )

1,5 % köldtillsats (Edenor 2410)

Sågkedjeolja enligt Gösta Hedlund:

50 % Ryps

50 % Vitsenap

Flytande till 7 dygn i -20 gr kallt.

OBS att blandningen ryps + senap har bättre flytegenskaper vid -20 gr kallt än var för sig. Ryps stelnar på 7 timmar Vitsenap stelnar på 4 timmar.

Hydraulolja enligt "Norup":

58,5 % Rypsolja

40,0 % Viskositet, antiox (Edenor 2600)

1,5 % Köldtillsats -23 ( Edenor 2410)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).