Motorsåg och handhållet

Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

112 inlägg 12424 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594470 samma sak som med de som hävdar motsatsen..... valet är fritt

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Grålle52  
#594479 När jag kört upp de sista 25l som farsan lämnat så ska jag pröva raps helt klart. Vore ju fint om det luktade godis med

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

tallen100  
#594480 Ni som ständigt protesterar mot "vanlig kedjeolja", kan ni inte sluta med det?
Det är bra med upplysningar men dom flesta vet nog vid det här laget hur "ohälsosam" vanlig olja är
och borde därmed få bestämma själva :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594484 Vad är nästa sak vi inte ska protestera emot?
Ulf1?
miljölobbyn?
Tandvärk?
Att vissa köper Valtra istället för John Deere?
Husqvarna emot Stihl?
Dåliga virkespriser?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Grålle52  
#594497 jag protesterar mot protesterandet. Alltid är det ngn surgubbe som ska gå sin egen väg =))

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#594498 Jag undrar hur drivningen av oljepumpen samt även pumpen fungerar i Stihl ms 200?
Vad händer om man startar motorsågen med frysen rapsolja går drivningen eller hela pumpen sönder då?
Stihl ms 200 har så vitt jag förstår en liggande cylinder så det är väl själva vevhuset som ligger närmast den lilla oljetanken vars volym är 0,24 liter enligt manualen, själv har jag inte fått i 0,24 liter eller så är det mer olja kvar
en vad jag ser när den är nästan tom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#594500 Jag är trådskaparen, skärpning i leden håll er till ämnet, dvs mineralolja Stihl ms 200 eller sansade inlägg om rapsolja inget tjafs om något annat, jag kanske lägger till rapsolja i rubriken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594501 :-ss det vore ju synd.

men för att svara på frågan om sågen och den frysta oljan.

nej inget går sönder, men oljan värms upp medans sågen går, om du vill vara på den säkra sidan så låt sågen gå på tomgång en stund så oljan hinner mjukna upp...

vill du vara helt säker på att oljan inte fryser och sågen går sönder.... lämna varken såg eller oljan ute.
Någon skrev blanda i diesel,,,, nä då har man ju tagit bort att det skulle vara så miljövänligt... och billigt...
Senast redigerad av Avslutat-02 ons 06 nov 2019, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#594502 Stihl ms 200 verkar ju inte vara optimal till att värma oljan, cylinder och avgasrör långt ifrån tanken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#594503 vad är det som driver oljepumpen på en motorsåg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594506 optimal är den inte, men det är inte hva 339 heller..

men oljan behöver inte vara lättflytande det räcker med att den sakta rör på sig.
kolla mineralolja eller vegetabilisk olja de segar sig fram när det är riktigt kallt, vevhuset och motortemperaturen värmer upp alltihopa, det är möjligt att den först sekunderna efter start och tomgångs körning svärdet går utan optimal smörjning, men det klarar det.

det tar en bra stund innan en såg som legat ute över natten i 30 graders kyla också smörjer optimalt, tro mig jag vet efter många år med sågen i skogen.

Det är att dra igång sågen och låta tomgången göra jobbet medans man dricker kaffe, vid elden....

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594508
rokon skrev:vad är det som driver oljepumpen på en motorsåg?


Det är oftast ett drev som sitter emot kopplingstrumman, längst ut är kopplingen förutom på många stihl sågar där kopplingstrumman och drevet är ytterst.

då har du istället ett drev på utgående axel på vevaxeln som drevet sitter på.
drevet driver själva pumpen som suger upp oljan ur tanken och transporterar den till svärdsfästet och sedan in i svärdet genom ett hål.

om något skulle gå sönder av att oljan är frysen, så är det mest troligt just drevet som fått stryk.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#594509 Jag tar in den lilla sågen varje kväll den större som är i reserv ligger kall ute i bilen hela tiden.
Oljan inne också, men det har varit kallare än - 20 i flera nätter som kallast -22,8 i natt -20,5 men mildare idag - 13 till -14
Altså den lilla sågen har sådan liten massa och jag behöver vilopauser i skogen då jag stannar motorsågen svärdet lär ju frysa till snabbt noshjulet smörjes endast av kedjeoljan, inget hål för fettspruta där.
Kylan får inte stoppa mig eller sågen, då det är snön som kommer när som helst i ofantlig mängd då blir det stopp!
Klara nätter dvs högtryck inge snö då minus 8 grader lägre än vad smhi siar om.
Den tiden man har för att kapa gran utan risk för att få in rotröta plus 5 grader C till minus 28 så här års är kort, men bättre än snö som på kort tid når ett djup på en meter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594512 Om du kör på 10W30 olja så är det ingen fara den fryser inte till ett solid isbit, det gör inte rapsoljan heller men den kan dock frysa och stelna, det gör i sin tur rapsen, nu är jag inte säker men att det bildas vatten när den tinar upp och det skulle jag inte vilja ha i min oljetank varken på sågen eller i maskinen.

om du kan skapa en brasa medans du planerar huggningen så kan du värma sågen där medans... Om sågen ligger i bilen så bör den klara sig bättre än att ligga ute...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#594514 Jag tänkte om jag skulle göras som axwell föreslog att testa rapsolja redan nu i vinter, dvs om det ser ut att hålla sig till endast ca minus 14 nu en tid, för att sedan gå på med mineralolja igen, men jag märker ju inte alltid om det knäpper till och blir kallare, alltså sågen får ju inte gå sönder när jag vill bli klar med den här avdelningen nu i höst kallar ni väl det, fast här är det full vinter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).