Motorsåg och handhållet

DeWalt Flexvolt

46 inlägg 7593 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

DeWalt Flexvolt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594406 DeWalt DCM575X1 54V XR Flexvolt 9ah.
https://www.bauhaus.se/maskiner/elverkt ... dewalt-54v
Nån som provat? Verkar inte så dyr?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594410 Mange! Den passar säkert bra i din stora sågsamling. Du får väl återkomma med en rapport, sedan du hårdtestat den i bl.a. grov alm. :grin:

För egen del verkar DeWalt-sågen (enligt spec) vara lite väl tung, ha väl mycket vibrationer och en relativt låg kedjehastighet, jämfört med min 536 LiXP. Dessutom har jag inga andra DeWalt batterimaskiner, så för egen del passar jag.

Å notera att det uppgivna priset på DeWalt-sågen är tool only.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594413 Jo, så är det ju oftast när man ser dessa batteri maskiner, tool only...
Jag tror jag låter andra mer intresserade samla batteri maskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594417 Tool only-systemet är bra, då det spar in mycket pengar för kunden - sedan väl första maskinen är inköpt!

Lite som att många större motorsågar bara säljs utan svärd + kedja. Detta förhållande får aldrig någon kritik, trots att motorsågen blir helt oanvändbar utan kedja + svärd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594419 Innan var det bara de stora som såldes utan skärutrustning i Husqvarnas sortiment. De mindre levererades med svärd o kedja vet jag. Även om de ersattes...
Nu har de ju inga större såg heller för den delen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594420 Tool only funkar ju bra om man nu har behov av flera grejer. Oavsett så ska ju pengar fram om du har en eller tio maskiner.
Det behövs ju flera batterier o laddare kanske så det är nog bra om man har lite koll på priserna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594424 Ja pengar ska ju fram så fort du ska köpa något. Å aktuella priser är ju alltid bra att ha koll på. Inget nytt under solen där inte.

Å vad just Flexivolt-sågarna beträffar, så passar väl batterierna till alla Flexivolt batterimaskiner.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

axwell  
#594427 Mja, 6,5 Kg netto(innebär ?), kedjehastighet 16 m/s och ca 4000 kr +/- mms.
Vad kan batterier + laddare kosta ?

Synd, kunde ha haft användning av något liknande men snabbare än 16 m/s.

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

Avslutat-02  
#594465 Är det en sådan här batteri maskin ni diskuterar?


Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

axwell  
#594482
vinterrojarn skrev:Är det en sådan här batteri maskin ni diskuterar?


Det lär det vara och inte så smickrande resultat för batterisågen.

Testmetoden var som gjord för den bensindrivna, å andra sidan slapp vi se hur mycket snabbare MS261 var.

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

Avslutat-02  
#594483 Imorse fick jag denna video på youtube, när jag senare kollade på forumet då låg denna tråden uppe....

hmm jag är konspiratorisk....... :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

Björn T  
#594485 Det går utför för skogsforum, börjar mer och mer likna ett leksaksforum.

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

Avslutat-02  
#594487 nja Jag tror dock att leksaks sågen hade haft lite mera problem med kapningen... :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

Avslutat-02  
#594488 Klart som tusan det är vansinne att man ska behöva köpa större motorsågar utan kedja och svärd...
är lika förbannad än idag över detta som över att det inte ingår minst ett batteri med sågen..

för båda är lika värdelösa utan...

Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594496 Tja, om de redan köpt en annan produkt som redan går på samma batteri, varför då tvingas köpa på dig mer batterier?

Sedan hade det kanske varit mer relevant om herr Wranglestar hade jämfört Flexivolten med en Stihl 201. Ty de torde vara mer jämbördiga i kapacitet.

Ty hur hade ni reagerat om man jämfört Husqvarna 543 med en Stihl 362, alternativt Stihl 241 mot en Husqvarna 560?

Slutligen använd rätt verktyg till rätt arbetsuppgift. Det finns definitivt en hel del arbetsuppgifter där en 50-60 kubikare är overkill. Sedan finns det andra tillfällen då batterisågen får vila och 346 NE eller 560 åker fram.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).