Massaved

Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

15 inlägg 17351 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

Fredrik Reuter  
#561462 I och med att en ny virkesmätning för massaved införs 1 aug 2019 så börjar virkesköpande skogsbolag nu att presentera virkesprislistor för det nya systemet "Prima / Sekunda". SCA var troligtvis först ut och det har vi skrivit om i tråden Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks.

Tyvärr ser det ut som att även StoraEnso kommer få in en sänkning av virkespriset i de nya listorna. Men som du säkert förstår så är det svårt att se detta exakt. Det beror på hur mycket vrak som finns i dagens leveranser och sedan vet vi ju inte hur utfallet kommer slå när det nya systemet tas i bruk.

Men vi kan ändå försöka oss på ett räkneexempel.

Ponera att du säljer 100 m3fub barrmassaved till StoraEnso i Nyköping.
Idag gäller då den gamla prislistan och eftersom vi vet hur mycket vrak VMF Qbera hade i snitt på massaveden 2017 så använder vi det. Listpriset är 300 kr/m3fub och snittvraket 1,6% inom VMF Qberas område:

(300 x 100) x 0,984 = 29.520 kr

Biometria antar sedan att när det nya systemet fasats in så kommer det blir 96% Prima, 3% Sekunda och 1% Utskott (vrak). StoraEnsos nya lista betalar 295 kr/m3fub för Prima, 245 kr/m3fub för Sekunda och 50 kr/m3fub för Utskott. För samma leverans blir det då:

(295 x 96) + (245 x 3) + (1 x 50) = 29.105 kr

Det blir en sänkning av massavedpriset med 1,41% bara genom att byta mätmetod.

Men! Betänk då att detta är i de bästa av världar. Som vi tagit upp tråden PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor så visar tester på att Prima andel kan sjunka ner till 80% och vid vissa tester har man hittat upp till 20% Utskott.

Det känns faktiskt tråkigt att skriva men det kan bli rätt med att skogsägaren hade tjänat på att Behåll vraket på massaved!.

Skogsforum kommer fortsätta bevaka utvecklingen i denna fråga, har du tips eller uppslag, kontakta oss gärna!

Här kan du själv kolla prislistorna hos Stora Enso: https://storaensoskog.se/salja-virke/



   TS
Avatar Fallback

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

Axl  
#561516 Med den prissättningen lär det ju inte flytta mycket virke från bränslevedshögen till massaveden.

Avatar Fallback

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

Avslutat-02  
#561523 Med detta dåliga massavedspris då åker allt i vedvältan, och klyvs till försäljningsved.

Fan 260 kr för björkmassa när jag lätt får 700 kr/kubik som ved.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

T Landström  
#561529 Här betalar Stora 370 för prima, 320 för sekunda och 50 för utskott

Användarvisningsbild

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

Grålle52  
#561538 Bättre sälja allt till bränsle. Minimalt jobb inget vrak.

Användarvisningsbild

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

halvproffs  
#594432
vinterrojarn skrev:Med detta dåliga massavedspris då åker allt i vedvältan, och klyvs till försäljningsved.

Fan 260 kr för björkmassa när jag lätt får 700 kr/kubik som ved.
:-bd


Tar fram tråden nu när ni förmodligen evererat massaved. Vad är era intryck av det nya mätsystemet.

260kr/fub var det. Alltså 520kr stjälpt som du nog säljer det som.
I så fall har du "bara"180kr kubiken för att dona veden.

Avatar Fallback

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

Alvarsson  
#594444 Dessa massavedspriser är provocerande dåliga. Men det intressanta är vad vi skogsägare konkret kan göra tillsammans för att få upp priserna till en anständig nivå. Alla förslag mottages tacksamt!

Avatar Fallback

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

axwell  
#594445
halvproffs skrev:260kr/fub var det. Alltså 520kr stjälpt som du nog säljer det som.
I så fall har du "bara"180kr kubiken för att dona veden.


Proffset, nu hängde jag inte med i matematiken.

Björmassa till ved 1fub=2 till 2,4 stälpt, säg 2,2 *700 kr.

700*2,2 =1540
1540 - 260 = 1280 för jobbet(om jag inte räknat fel).

Avatar Fallback

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

Avslutat-02  
#594447 700 kr exkl moms vilket jag glömde bort... ursäkta..

brukar säga att om industrin bara ger 250 kr så vill jag ha tre gånger detta ungefär för fin björkved..

Så 700 kr +25%= 875 kr kubiken. stälpt mått.

kan ju säga att jag får 250 kr exkl moms för blandad långved, Asp,rönn,al,björk,gran,tall,sälg.
och den kan ha legat en stund, max två år.

varför skulle jag sälja virke till 250-260 kr kubiken färsk huggen?
Vad har man i timpenning då? 150-200 kr i timmen vid halv klent?
Om jag ska hugga själv så brukar jag räkna massans intäkt som lön, då blir de dålig ersättning för den huggningen.....
Senast redigerad av Avslutat-02 ons 06 nov 2019, 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

axwell  
#594448
vinterrojarn skrev:700 kr exkl moms vilket jag glömde bort... ursäkta..


Det har jag räknat med för 260/fub är exkl. moms.

Så momsen ligger utanför.

Påverkar inte 1280 kr för jobbet.

Avatar Fallback

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

Avslutat-02  
#594450 Jag är lika imponerad som vanligt för era sätt att räkna... matte har aldrig varit någon favorit, men jag brukar räkna på vilka kostnader jag har och sedan vad jag vill ha för jobbet.. sedan kan jag ju inte säga att själva kapningen\klyvningen är ansträngande men dock ganska dyr pga traktorn.......

hade jag fått 180 kr i timmen exkl moms för bara kapningen av fin rak björk som går ganska fort att få kubik på, då hade jag varit nöjd med...

Användarvisningsbild

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

halvproffs  
#594458 Alltså, man blir ju lite orolig när röjan inte skrivit på hela fm så ett räkneexempel borde få fart på honom tänkte jag 😉 .

Avatar Fallback

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

Avslutat-02  
#594461
halvproffs skrev:Alltså, man blir ju lite orolig när röjan inte skrivit på hela fm så ett räkneexempel borde få fart på honom tänkte jag 😉 .




jaså du proffset tycker du det är dålig fart på mig? :mrgreen:
Ja kanske det... har haft en riktig skit dag med minus 22 i morse och sedan upplega i träna..

blöt och kall kom jag till stugan för att mata får och börja elda i stugorna... väntar snö i natt...

men nu har jag fått mig lite kaffe och en macka så nu är jag igång igen.... :mrgreen:


Kul att någon saknar en...... :-bd :-bd 🤗 🤗

Avatar Fallback

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

surjämten  
#594530 Vedboden är fylld till bristningsgränsen!
Har även skänkt bort lite ved.
Känns bra att inget har sålts till underpris.

Avatar Fallback

Re: Nu har StoraEnso släppt prislistor för Prima / Sekunda

Avslutat-02  
#594532 Det måste ju vara bättre att göra ved av massan än att nästan skänka bort den till bolagen. Håller de på så här så blir de snart utan råvaran. Timmer och kubb är jag tvungen att sälja men massan tror jag hädanefter får gå i vedhögen, och jag får räkna hem huggningen på vedförsäljningen....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).