Skogsnyheter

Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

86 inlägg 18369 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Fredrik Reuter  
#594408 En timmerbil tappade igår kväll en stock som for in i framrutan på en bakomvarande bil. Det hela hände i Skärblacka utanför Norrköping. Stocken for genom rutan och träffade delvis föraren som körde i diket men har enligt sjukhuset ådragit sig lindriga skador.

Polisen söker efter timmerbilen men har nu på morgonen ännu inte hittat den och de ber nu föraren höra av sig till Polisen, det är inte säkert att ett brott begåtts.

På SVT:s sajt finns ett videoklipp som bland annat visar stocken som krossat framrutan. Ser nästan ut som al...?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/f ... enom-rutan
Foto: Niklas Lusk/SVT




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594411 Först var det ingen stock, troligtvis en avbruten massavedsbit som blivit liggande lös bakom en surrning.
Där åker lappen om polisen får tag i chauffören, det räcker med att tappa lite bark för att få böter - om det verkligen vill sig.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Blivande snickare  
#594428 Det där ska jag tejpa upp bak på vagnen för alla kofångarslickare att se.

Eller kanske som QR-kod? Så nära som en del kör så skulle det nog funka :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594431 En f.d kollega till mig blev stoppad av polisen direkt utanför Mönsterås bruk.
Han hade blivit polisanmäld av en personbilist vars bil blivit demolerad av flisbilens last.
P-bilisten hade följt efter flisbilen och stora träbitar hade lossnat från lastbilen och träffat anmälarens bil.
Sanningen var att SÅGSPÅN ryckt från flisbilen.
Ändå fick chauffören böter för bristfällig täckning.
Att anmälaren fart med osanning tog polisen dock ingen hänsyn till.
För övrigt lyste anmälaren med sin frånvaro och visade aldrig upp sin "demolerade" bil.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Ldsaren  
#594453 Kanske därför minsta mått är 5 cm på massaved för att hålla ihop .

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Avslutat-02  
#594464 Det är inga problem även ner till 2 cm i topp,,,MEN virket måste vara färskt...

kollar man på bilden och verkligen kollar så ser man att virket är gammalt och mest troligt rötskadat, det ser ut som en del av en sälg som hamnat med lasset... Detta är tyvärr vanligt att rester från avverkningen hamnar i vältorna..


vad det gäller lastbilschauffören som blev bötfälld i jannees inlägg, Han ska överklaga böteslappen, för att kunna böta vid misstanke om att lasten förstört\skada så måste bevismaterial finnas. Polisen kan inte bara anta.
Sedan att flislass ska vara täckta, det beror ju på storleken på flisen, vanlig flis kan inte skada någon men däremot skräpa ned, dock så finns det isklumpar i vissa flis högar.....

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Stampep  
#594471
vinterrojarn skrev:
Sedan att flislass ska vara täckta, det beror ju på storleken på flisen, vanlig flis kan inte skada någon men däremot skräpa ned, dock så finns det isklumpar i vissa flis högar.....


Var har du fått den biten ifrån? Så fort det riskerar att damma ska det täckas eller vattnas vad jag vet. Sen görs det ju väldigt sällan..

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Avslutat-02  
#594473 Hört av de som kört flis... men det ska alltså tydligen vara täckta bilar och vagnar... hmm...

ja ja det må så vara... men detta med avverkningsrester är ju inget nytt, det är tyvärr vanligt att det följer med en hel del skräp, det är ju både skotarförarens och lastbils chaufförens ansvar...

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Stampep  
#594474
vinterrojarn skrev:Hört av de som kört flis... men det ska alltså tydligen vara täckta bilar och vagnar... hmm...

ja ja det må så vara... men detta med avverkningsrester är ju inget nytt, det är tyvärr vanligt att det följer med en hel del skräp, det är ju både skotarförarens och lastbils chaufförens ansvar...


Man får köra utan att täcka, men "det får inte skapa störande dammbildning eller liknande" därför vissa grusgropar har en vattengrej man kan köra igenom. Fast just grus fuskas det rätt mycket med, väldigt ofta det dammar friskt.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Avslutat-02  
#594475 grus ja... satan va det ryker ibland när man kör bakom....

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594477 Det vet väl alla att man lastar så mycket man får på, kommer ändå inte upp i full vikt (allt beroende på hur hög fukthalt råvaran har).
När man drar över taket kan det ibland bli en liten glipa längst bak om man lagt sista skopan någon dm för långt bak.
Oftast brukar det inte vara något problem men någon gång kan det hända att lite spån/flis ryker av under transporten.
Störst är risken när man kör hyvelspån, den är ganska torr/lätt och har lätt att hitta någon springa, dessutom måste man lasta tråkafullt beroende på att den är så pass lätt.
Som alla vet blir det ett djävulusiskt vakuum bakom lastbilen, den virvel som då uppstår gör att det nästan är omöjligt att få det 100 % tätt i bakstammen.
Självklart är det en styggelse att över huvud taget tappa något (gods), å andra sidan kan man inte vara hur kinkig som helst.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594481 Nä men att få som på bilden en bit som är närmare en meter lång genom rutan kunde lika gärna blitt en direkt eller indirekt dödolycka om han hade frontalkrockat med mötande bil med.
De är chaufförens ansvar att lasten är surrad likaväl som de är mitt straffrättsliga ansvar som elektriker att elanläggningen inte farlig när jag spänningssätter den

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Avslutat-02  
#594486 Den som skadades hade en fruktansvärd tur att han inte omkom, om det nu var en man....

Jag har själv suttit i bilen bakom timmerbil som tappat avverkningsrester... jag stannade och drog bort skiten från vägen men det är därför jag aldrig ligger direkt bakom lastbilar med virke som last...

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594531 Snacka och fördöma går djävligt bra men har du lastat upp ett lass virke (timmer eller massaved)?
Tro inget annat än att chauffören gjort så gått denne kunnat men det är tyvärr sånt som kan hända.
Men de som har dödslängtan kan ju passa på att slicka en timmerbil i arslet.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Avslutat-02  
#594535 Vet inte att någon fördömt föraren på något sätt, men faktum kvarstår: föraren har ansvaret för sitt lass.
men i skogen så anser då jag att både skotarförare och lastbilschaufför har delat ansvar om att inte få med avverkningsrester i lassen.

Detta är en tragisk olycka med denna gången ett lyckligt slut, men nästa gång så kanske en barnfamilj inte har samma tur, eller gäller andra regler för lastbilar på våra vägar med höga hastigheter? inte i mina ögon.

Jag har inget emot lastbilschauffören på något sätt för en olycka händer så lätt, men detta bör vara ytterligare ett uppvaknande....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).