Motorsåg och handhållet

Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

112 inlägg 12267 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

tallen100  
#593975
Robertberg skrev:Att stoppa händerna i, eller andas in nånting som man inte bör äta. Det kan väl inte vara rätt.

Det ska jag säga till alla som står och luktar på rosor... :surp:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Robertberg  
#593981 Och folk som använder arbetshandskar :shock:

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Blivande snickare  
#593999
tallen100 skrev:
Robertberg skrev:Att stoppa händerna i, eller andas in nånting som man inte bör äta. Det kan väl inte vara rätt.

Det ska jag säga till alla som står och luktar på rosor... :surp:

Ska vi tävla?
Jag äter rosenblad och du dricker begagnad hydraulolja å så ser vi vem som slocknar först :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

tallen100  
#594013
Blivande snickare skrev:
tallen100 skrev:
Robertberg skrev:Att stoppa händerna i, eller andas in nånting som man inte bör äta. Det kan väl inte vara rätt.

Det ska jag säga till alla som står och luktar på rosor... :surp:

Ska vi tävla?
Jag äter rosenblad och du dricker begagnad hydraulolja å så ser vi vem som slocknar först :mrgreen:

Du är ju en hård finne så det skulle inte förvåna mej om du vinner :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

axwell  
#594029
tallen100 skrev:Du är ju en hård finne så det skulle inte förvåna mej om du vinner


Hur var det nu han sa, den finske ledaren efter Tjernobyl; "äh, lite strålning ska en riktig karl tåla"

Eller är det bara en skröna, snickarn minns nog inte. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#594318 Ja nu har jag kört sågen med min STOU 10W 30 traktorolja som kedjeolja, och jag känner mig nöjd så här långt.
Har nu ställt oljeförbrukningen på Max hade tidigare med Stihl mineralolja kört med mellanläge efter inkörning då kedjan fick mera olja, för en vecka sedan så satte jag den på min, men tack vare denna tråd så fick jag många bra tipps och mera kunskap, samt även förslag som nog inte passar för mig i denna årstid.
Vettiga och sakliga inlägg om Rapsoljans förträfflighet, samt även raljerande inlägg från personer som ej är insatt i de speciella omständigheter som gäller vid utomhusarbete i arktiskt klimat vintertid.
Jag är nu så pass informerad att jag kommer att använda rapsolja från matvarubutiken för kapning av meterved på vedbacken till våren, för att till nästa höst när kylan sätter in övergå till mineralolja.
Jag har blivit informerad om att ren rapsolja (vad nu menas med det) håller sig flytande till minus 20 grader C.
Jag gjorde ett enkelt test tog och satte in en enliters plastflaska med Rapsolja i min frys, den är inställd på minus 19 grader C.
Dan där på så var oljan helvit :-o och hård som en tegelsten eller mera som plast av det slaget som hinkar brukar göras av, när oljan smälter blir den gul och fin igen, jag undrar hur pass noga man måste avlägsna rapsoljan när man övergår till mineralolja för vinterbruk i arktiskt klimat igen?
Nåja det blir ju aktuellt först nästa vinter.
Jag trodde att det största problemet skulle vara att oljan skulle sega sig när sågen står oanvänd en längre tid, men det är inget stort problem för rapsolja från mataffären, utan visst mera för motorsågstillverkarnas vegetabiliska olja som baseras på Raps men med tillsatser för att förhindra att oljan blir för lättflytande, som är ett visst problem, vid varmare klimat.
Vegetabilisk kedjeolja med tillsatser klarar visst även kylan sämre samt kanske också segar sig om sågen ej används under längre tid.
Och jag själv stelnar inte till när temperaturen faller under minus 20 grader C bara jag är ordentligt klädd med yllebaserad klädsel.
Händer och fingrar funkar också bra, troligtvis för att jag sedan barnaår varit med bara händerna i vakar vid speciellt fiske, ej sportfiske.
Tack för intressanta svar till er som bidragit med det i tråden!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

axwell  
#594357
rokon skrev:Jag gjorde ett enkelt test tog och satte in en enliters plastflaska med Rapsolja i min frys, den är inställd på minus 19 grader C.
Dan där på så var oljan helvit :-o och hård som en tegelsten eller mera som plast av det slaget som hinkar brukar göras av, när oljan smälter blir den gul och fin igen, jag undrar hur pass noga man måste avlägsna rapsoljan när man övergår till mineralolja för vinterbruk i arktiskt klimat igen?
Nåja det blir ju aktuellt först nästa vinter.
Jag trodde att det största problemet skulle vara att oljan skulle sega sig när sågen står oanvänd en längre tid, men det är inget stort problem för rapsolja från mataffären, utan visst mera för motorsågstillverkarnas vegetabiliska olja som baseras på Raps men med tillsatser för att förhindra att oljan blir för lättflytande, som är ett visst problem, vid varmare klimat.
Vegetabilisk kedjeolja med tillsatser klarar visst även kylan sämre samt kanske också segar sig om sågen ej används under längre tid.
Och jag själv stelnar inte till när temperaturen faller under minus 20 grader C bara jag är ordentligt klädd med yllebaserad klädsel.
Händer och fingrar funkar också bra, troligtvis för att jag sedan barnaår varit med bara händerna i vakar vid speciellt fiske, ej sportfiske.
Tack för intressanta svar till er som bidragit med det i tråden!


Jag har gjort många tester av rapsolja i frysen och visst fryser oljan, i mitt fall runt -20 men hittills inte redan vid -19 utom vid inblandning andra ämnen som separerar tidigare än -20.

Testa redan denna vinter med 10% diesel eller 10% alkylatbensin i rapsoljan då klarar den några minusgrader ytterligare. En del av miljövitsen försvinner men blir långt ifrån så illa som STUO transmissionsolja.

Kombioljan är en kompromiss som innehåller kemikalier lämpliga för transmission och hydraulik men även värre tillsatser som silikat för att duga som motorolja.

Inga problem att skifta mellan raps och mineral, dom blandar sig.

Du bör ha märkt hur sega STUO, Biooljor och mineralsågoljor är redan vid -5 till -10 grader, dvs vilken tid det tar att få fyllt ur kombidunken. Tycker att rapsoljan förändras mindre till det sämre först nära -20.

På Husqvarnas Biooljedunkar rekommenderas inte lagring vid lägre temp än -20, så dom fryser också men det tar längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

halvproffs  
#594392 Jag måste tacka dig axwell för upplysningen för många år sedan om rapsoljans förträfflighet! Har använt det sedan dess och aldrig några problem har det varit. Visst har den fryst någon gång till en vit sörja vid minus 20 grader men då jag vet det har jag haft en flaska med i bilen som jag kunnat fylla på med i sågen.
Nu har jag det så bra att är det så kallt är jag hemma istället och eldar o läser skogsforum 👍
Dessutom finns rapsoljan i varje livsmedels affär och börjar knäna knarra så är det bara att ta en klunk 🙂

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594404 Halvproffs.
Jag vill uppmana till försiktighet att använda den som anti knarr-knak olja.
På mig kom det inte dit det skulle utan stannade på mitteln ungefär...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

halvproffs  
#594405
Mange skrev:Halvproffs.
Jag vill uppmana till försiktighet att använda den som anti knarr-knak olja.
På mig kom det inte dit det skulle utan stannade på mitteln ungefär...


Man måste ju naturligtvis använda oljan i måttliga mängder =))

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

tallen100  
#594425
halvproffs skrev:
Mange skrev:Halvproffs.
Jag vill uppmana till försiktighet att använda den som anti knarr-knak olja.
På mig kom det inte dit det skulle utan stannade på mitteln ungefär...


Man måste ju naturligtvis använda oljan i måttliga mängder =))

Men dricker du nog mycket, bör det rinna ner till knäna? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594435 Tyvärr inte...

Det stannar lite högre upp..

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

halvproffs  
#594454
Mange skrev:Tyvärr inte...

Det stannar lite högre upp..


Men då kurrar väl inte magen längre? :d

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#594462 gissar på att om man dricker rapsolja så slutar magen knorra, men något annat i nästan samma höjd.... börja låta lite konstigt och sedan blir det en väldig fart till ett hus..... :mrgreen: :mrgreen:

skit i rapsen och drick en veteöl istället, sätter sig på ungefär samma ställe i magen, men slipper huset... :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Palakangas  
#594468 Ni som efter inlägg efter inlägg protesterar mot rapsolja som sågkedjeolja, kan inte ni sluta upp med det? Valet är ju upp till var och en.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).