Motorsåg och handhållet

File løse kjeder

13 inlägg 1454 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

File løse kjeder

Initium  
#594272 Jeg liker å file opp kjedene mine i verkstedet, så jeg tar med 2-3-4 skarpe kjeder når jeg ryker til skogs.
For det første slipper jeg å fikle med å få filinga bra i skogen, for det andre blir det aldri bra når jeg ikke har godt lys, støtte og et sverd som sitter fast, og for det siste så bruker jeg bli kaldt og ubekvem om jeg må stå i skogen å file...

MEN - jeg har ingen god måte å montereløse kjeder i skrustikka på, uten å montere de på saga. Siden gården jeg har skogen på, er 12 mil fra der jeg bor, er det praktisk å ta med alt hjem, uten måtte dra på hele saga.

Jeg har sett etpar smarte "jigger" som har bestått av et halvt sagsverd og en låsemekanisme, men har aldri fundert over hvor disse kommer fra. Det er litt viktig at sagakjedet sitter helt fast, på det viset får jeg de beste vinklene ( føler jeg selv )

Jeg er klar over at dere som er gode til å file bare gjør det over en trestubbe i skogen, jeg trenger god tid, godt lys, en sag som sitter fast og tålmodighet om jeg skal få til å file riktig bra.....



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: File løse kjeder

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594274 Få tak i ei utrangert sag der kjedestramminga er bra

Avatar Fallback

Re: File løse kjeder

Avslutat-02  
#594305 kapa ett svärd på längs.

ta sedan en bit med plattjärn, fila ur ett spår.

montera ett kedjedrev på ett lager, som du sedan skruvar fast i plattjärnet. men se till att du kan röra drevet upp och ner i spåret.

skruva nu fast alltihopa i en bräda.

brädan kan du sedan skruva fast i ett bord eller vägg.

med hjälp av drevet så kan du nu slipa kedjor från 13" till 18" beroende av hur stort spår du gjort..

Avatar Fallback

Re: File løse kjeder

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594308 Sikkert ein bra løysing, men må jo nesten vera mekanikar/smed for og få da til, eg hadde ikkje greid da.

Användarvisningsbild

Re: File løse kjeder

Nyborg  
#594309 Tycker det är lättare att göra en filstubbe i skogen, då kan jag stå raklång och fila med fastspänd såg. Dessutom lättare att få bra resultat och framförallt lika på båda sidor i och med att jag spänner fast sågen uppochner. :-bd

Användarvisningsbild

Re: File løse kjeder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594312 Så här gör ja...
Håller man tanden i ytterläge behöver kedjan inte klämmas.

Avatar Fallback

Re: File løse kjeder

Avslutat-02  
#594314 Går väl att göra en sådan och skicka..... :d

det som tar längst tid är att montera på brädan...

Avatar Fallback

Re: File løse kjeder

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594320 Slår ett slag for at du trene utendørs, ingen ting slår godt dagslys.
Sån kan det gjerast:
Sit på ein liten haug eller liggnande, best med skrått lår slik at sverdet står på skrå oppover,brattare jo bedre.
Fil alle venstre tenner med høgre hånd.
Ta motorsaga over på høgre lår og fil alle høgre tenner med venstre hånd.

Ryttarane til venstre tenna filar du med høgre hånd som du filte tenna.
For og fila ryttarane til høgre hånda snur du saga sån at du kan bruka høgre hånd.

Du støttar saga med den håndå du ikkje filer med, sammtidig som du støttar på baksida av tanna.
Dette vil eg iverfall sei er ein enkel og grei måte og fila på, brukar berre den ute som inne.

Eg blei tipsa om denne metoden her av ein på forumet, men husker ikkje kven.
Lure på om da var ein anna nordmann, dette etter og ha filt daglig i skrustikke i årevis, den nye metoden er bedre, synes eg.

Avatar Fallback

Re: File løse kjeder

Avslutat-02  
#594322 Jag filar sällan i fält, nästan alltid hemma i verkstaden.

tar fram en ny kedja ur bröstficka och filar sedan upp hemma och stoppar i bröstfickan igen....

går fort att byta och jag slipper att stanna upp längre än nödvändigt..

är underbart med en öl eller kaffe sedan på kvällen medans man filar....

Avatar Fallback

Re: File løse kjeder

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594324 Den metoden «min» såg eg fyst demonstrert av andersimyra her på forumet.
Forskjellen er at han snudde saga slik at han fekk sverdet opp, sån at han kun filer med høgrehånda.
Det blir vel som Mange såvidt eg kan forstå fra hans metode så filer vel han og alle med høgrehånda, og må vel da løsna sverdet og bevega sverdspissen ca 60 grader for og fila høgretenner med høgrehånda.

Användarvisningsbild

Re: File løse kjeder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594349 Höger, vänster eller båda funkar....
Eller funkade beroende på dagsform.

Avatar Fallback

Re: File løse kjeder

Initium  
#594958 som sagt, temaet var å file løse kjeder, ikke måter å bli bedre på å file i skogen på !

   TS
Avatar Fallback

Re: File løse kjeder

Avslutat-02  
#594971 Är det många kedjor vi pratar om eller mest för att underlätta filningen?

Är det få, sätt fast ett svärd i skruvstädet och fila på, och lägg ett finger emot så går det bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).