Motorsåg och handhållet

Husqvarna 254G -87

8 inlägg 1792 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 254G -87

jurmo  
#594287 Hej, har skruvat bort oljepumpen på sågen för att det verkade dåligt med smörjningen. Så jag halade pumpen och monterade ihop den igen och den verkar funka. Nu till bekymret, då jag skruvar ihop allt från montering av pump på såg till det att jag ska skruva fast kopplingen, då drar man runt allt, alltså vevaxeln rör sig.
Det jag lite misstänker är att den som driver oljepumpen som sitter på vevaxeln (oilworm på engelska) har kommit ut en bit och därmed gör att allt blir fel. Någon som har bild på hur det ska vara eller kan den fina konsten att förklara med ord?

Förvirrad ålänning.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254G -87

Avslutat-02  
#594289 Varsågod en sprängskiss från 1987.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254G -87

Avslutat-02  
#594290 Ta och knacka av kopplingen och kolla hur det ser ut inunder kopplingstrumma, det du ser där kommer avslöja hur du ska gå vidare... det är lite svårt att exakt veta vad som gått fel... men mest troligt muttern som ska sitta på vevaxeln inte är i läge....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254G -87

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594291 Du menar att det sitter i spänn så koppling och kopplingstrumma snurrar samtidigt, eller?

Fick du dit brickan under koppling mot pumphus så den ligger nära men inte mot pumphus? Då är det nog rätt innanför.
Sen ska kopplingstrumma, lager och ringdrev dit. Lager först, sen trumman med drev monterat.
Efter det dit med koppling, ingen bricka eller nåt annat under den.

Nyare ser annorlunda ut med oljepumpsdrev kopplingstrumman ligger emot. Klickar den inte i så kan det bli besvärligt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254G -87

jurmo  
#594295 Tack så jättemycket ska ni ha för snabba svar!
Ja alltså kopplingen blir att ligga mot kopplingstrumman, Ska inte kopplingen ligga an mot klacken som är på vevaxeln för att den inte ska bottna i trumman?
Nä brickan hamnar upp en bit och den ska väl i princip ligga jämt med pumphuset?
Har kollat på ett 238 lik jag har liggandes hemma och dom har ju typ samma pump. så kollade där hur drevet sitter och då såg jag tydligt att drevet på 254:an måste kommit ut på något sätt.

h. John

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254G -87

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594306 Drevet sitter mot en klack eller vad man ska kalla den del av vevaxel det tar stopp.
Brickan är ju rätt tjock och nästan halva brukar vara utanför pumphuset. Lite olika på de olika pumphusen. Det vita i plast är vanligast på '86-'87 om det inte är bytt. Klacken under kopplingen tar emot kant på vevaxel så där är även det bestämt mått. Vänder man kopplingen fel blir det stumt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254G -87

jurmo  
#594348
Mange skrev:Drevet sitter mot en klack eller vad man ska kalla den del av vevaxel det tar stopp.
Brickan är ju rätt tjock och nästan halva brukar vara utanför pumphuset. Lite olika på de olika pumphusen. Det vita i plast är vanligast på '86-'87 om det inte är bytt. Klacken under kopplingen tar emot kant på vevaxel så där är även det bestämt mått. Vänder man kopplingen fel blir det stumt.


Ja det är så ja, ska försöka dra av drevet för att se vad det är frågan om egentligen.
På den sågen jag har är det inte plast, så kanske är bytt nån gång. Köpte sågen i somras för jag kom över den för en billig peng och sen hade inte varit använd på flera år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254G -87

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594361 Drevet ska inte vara plast förutom de kopplingsberoende. Låter som din är rätt.

Edit. Ser nu du menar nog pumphus.
Det i alu funkar fint med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).