Gallring

Gallra själv med motorsåg ?

74 inlägg 48141 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Nolltax AB  
#59315 Leja bort gallring är givetvis ett alternativ. Ju bättre markförhållanden desto större nettovinst.
Är markförhållandet så uselt att det ej går att jobba med terränghjuling så torde gallringen ej öht ge vinst dock.
Ergo kan man lika gärna grotta själv för pengen skogsbolaget kräver....

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59415 Jo kanske det, men kombinationen brant, sten och hål överallt samt att gallringsvirket måste ligga på 4,60 i medellängd blev för mycket. Så långt på en atv-vagn blev för bökigt i längden även om jag tyckte det gick bra i början.

När jag nu sett skördaren åka fram så glider han lätt över alla stenar och hål och det märks knappt att den varit där. Så jag tänkte mig att genom att förröja ordentligt och kanske hugga upp körvägar så kan de gå ganska snabbt och enkelt för skördaren sen=netto till mig! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

masterchief  
#59416 Jag tror inte skördarföraren tackar dig om du hugger upp vägarna innan han ska gallra...
Vägträden behövs för att ackordet ska gå ihop sig i förstagallring...

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

massa-ved  
#59420 Håller med masterchief vägträden är ju ungefär halva uttaget i en första gallring . Utan de blir det nog minus skulle jag tro.
Men förröj ordentligt där har du nog mest peng att tjäna.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59429 Aha, tack så väldigt mycket för det. ^:)^ Trodde det skulle göra allt bättre både för mig och skördaren :o

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Primator  
#67617 Jag håller på att gallra nu(ca 3ha) och skulle inte för allt i värden leja bort det. Hålla på i skogen är bland det roligaste som finns! Minst en dag(oftast två) i veckan blir det och det får ta den tid det tar. Jag har lagt ner mycket av min övriga träning(löpning, styrketräning) för vem behöver det nu? För att träna musklerna släpar jag träden och lägger dem i fina högar. En liten fråga, det blir massaved eller e-ved och nu tar jag 3 meters längder men kan man ta olika längder? Ibland passar det bättre med 4 och ibland 3.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67651 En poäng där, onekligen. Vill man jobba fysiskt så vad är bättre än att hugga egen skog?
Miljömupparna borde väl åxå glädjas och sen får man kanske betalt för virket tillomed.
Jag håller med de som nämner hård förröjning och sedan gallring, maskin/manuellt.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67680
Primator skrev:Jag håller på att gallra nu(ca 3ha) och skulle inte för allt i värden leja bort det. Hålla på i skogen är bland det roligaste som finns! Minst en dag(oftast två) i veckan blir det och det får ta den tid det tar. Jag har lagt ner mycket av min övriga träning(löpning, styrketräning) för vem behöver det nu? För att träna musklerna släpar jag träden och lägger dem i fina högar. En liten fråga, det blir massaved eller e-ved och nu tar jag 3 meters längder men kan man ta olika längder? Ibland passar det bättre med 4 och ibland 3.


Okej, okej! Jag ska satsa på en mer muskulös bringa -vet i varje fall en till som blir glad av det :grin:
För egen del så började jag gallra manuellt förra vintern, men kravet på 4,80 i medellängd blev så arbetsamt. Dels så räcker inte fyrhjulingen med vagn riktigt till, dels så blir så långa "stockar" väldigt jobbiga att hantera.
Fast nu verkar det som om prisavdraget för leverans av 3-meterlängder endast är om man levererar ENDAST 3 -meterlsängder. Håller jag mig mellan 2,80 till 5,70 så är det ok. Medellängden på 4,80 var något man skulle "sträva" efter. Så medeltal på 3,10 verkar ok oxå alltså.

Vet inte var du bor, i söder är visst 3 meter ok. Men nu när man, som jag tolkar det, kan hålla sig kring 3 -4 meter så blir det lite lättare. Inte så lätt att musklerna uteblir så den delen får jag :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Skogshuggarn  
#68283 Sparkade igång med en av flera eftersatta gallring för några veckor sedan på en "utbofastighet" som jag förvärvade 2006.
Är i slutskedet med förröjningen på "omr 1", där jag drar ihop "bästa" skräpet till egen ved, och sedan blir det att förkapa "dubbelstam" till massa där det blir för trångt att komma åt med skördaraggregatet.

Visst är det ett svettigt jobb, men jag ser flera fördelar med detta.

Veden naturligtvis, och ska jag likaså in med maskinlag så får det ju köra ut pinnar åt mig i samband med gallringen. :wink:
Blir mindre "brötar" med röjstam som ligger ivägen.
Medelstam/gallring åker upp = bättre netto.
Mindre skador på kvarvarande skog, och dessutom ska ju skördarföraren klara av att göra bättre stamval. :roll:

Helst skulle jag även vilja gallra själv för optimal kvalité och minimalt med stickvägar, men tid + arealer gör att det blir en allt för ojämn kamp och då får man prioritera därefter,,,tyvärr!

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

svenjo  
#81005 Personligen hade jag nog gallrat motormanuellt, men lämnat virket kvar i skogen (vilket är fullt tillåtet så länge man följer föreskrifterna till 29 § SkVL).

På så sätt får jag nog det största nettot, om jag räknar med:
- att mitt netto inte halveras av skatter,
- att biomassan kvarblir i skogen och tillför näring till de kvarvarande träden
- att skador orsakade av skördning och skotning helt uteblir (fällskador, körskador, rötskador,markpackningsskador)
- att jag får mindre stormskador eftersom gallringsvägar inte skapas

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81016
svenjo skrev:Personligen hade jag nog gallrat motormanuellt, men lämnat virket kvar i skogen (vilket är fullt tillåtet så länge man följer föreskrifterna till 29 § SkVL).

På så sätt får jag nog det största nettot, om jag räknar med:
- att mitt netto inte halveras av skatter,
- att biomassan kvarblir i skogen och tillför näring till de kvarvarande träden
- att skador orsakade av skördning och skotning helt uteblir (fällskador, körskador, rötskador,markpackningsskador)
- att jag får mindre stormskador eftersom gallringsvägar inte skapas


..dvs röjning?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

svenjo  
#81026
nisse skrev:
..dvs röjning?

/Nisse


Nja... Ska man vara korrekt så talar lagstiftningen och föreskrifterna inte om gallring utan om "röjning, hyggesrensning och avverkning". Restriktioner finns bara beträffande röjning, hyggesrensning och avverkning där man kvarlämnar råa barrträd och rått barrvirke som överstiger 7 cm i diameter på bark.

Läs själv mer Här

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81127 Du som gallrar själv med motorsåg i vinter, kör du ut veden regelbundet (varje dag/vecka)? Eller låter du det ligga tills du är helt klar eller fram till i slutet av mars?

Hur resonerar du? Jag funderar på detta själv just nu så jag behöver lite tankehjälp :???:

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81139 Hej !
Jag är bara fritidshuggare så det brukar bli ca varannan helg jag far till skogs, man skall hinna med barn, fru, hus och övriga vänner mm också.

Jag brukar börja gallra motormanuellt på Hösten sept-okt fram till att snön blir för djup ,dagarna blir för korta p g a mörkret här uppe. Så från december till mars blir det bara i undantagsfall jag far för att motionera bort julfläsket.
Sedan i mars fortsätter jag att gallra fram till maj.
Jag hugger och drar ihop i högar.
I Maj månad tar jag fram traktorn igen med vagn och kör ihop när snön börjar tina bort.

\m/ =))

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81165 Jag håller till i västergötland och där blir dagarna ju aldrig så korta att det inte är lönt att bege sig till skogs så jag börjar hugga i slutet av hösten okt-nov och håller på ända fram till mars när man kan komma från det "vanliga" jobbet. Oftast förröjning och björk i början tills kvicksilvret börjar närma sig nollstrecket då går jag på granen också.

Sen börjar jag väl köra ut allt eftersom jag huggit färdigt en stickväg, och gärna vänta tills stickvägen bredvid är färdighuggen också. Brukar alltid bli någon pinne som är närmast att lägga i den andra stickvägen även om man går bredvid den första. Kör ut med traktor och griplastarvagn, om man kör ut med ATV kanske man kör utan så markerade stickvägar och då blir väl arbetssättet ett annat också. Men jag skulle nog vänta och köra ut tills jag var färdig med ett givet arbetsområde, så man kan planera utkörningen utefter hur all veden ligger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).