Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Raster kojor mm

14 inlägg 6250 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Raster kojor mm

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59348 Sitter man och kör på det viset och ska köra rena småsorter så blir det ju helt galet. Man försöker väl köra klart slag för slag, man tjänar ju inget på att köra omkring med småskvättar man lär ju ha fram volym oxå. Skulle det fela mycket på beräknad och "verklig" väg så kommer det väl upp till diskussion om varför det har blivit på de viset tex är det väldigt stenigt så kan det bli många "krokar" på vägarna



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59359 finns då inget iaf som blir så orättvist som att mäta körvägen på kartan! det är då ett som är säkert... Går ju aldrig att köra så rakt. OCh stora omvägar runt stenrösen och skit ofta.

Och klart skördarförare och skotarförare äter tillsammans.... i en koja, blir så dryga dar att sitta i hytten hela skiftet. Skönt att lämna den en stund :P
Men det är inte så vanligt med rastkojor söderöver va?? Varför inte egentligen? Nå den frågan hör inte hemma i den här tråden iaf... Var bara en fundering att det varkar bli ovanligare och ovanligare med koja ju längre söderut man kommer?

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

GremoNiclas  
#59361 Jag flikar in med min åsikt angående kojor.
Vilket jäkla besvär när man har poster på ett par hundra kubik osv och flyttar ganska mycket. Trailern måste ju köra sakta också. Tidsödande är vad det är. Kör man själv så är det inget å ha. Prylarna kan man ha i bilen.
Kör man skift i ett avverkningslag och har stora poster osv så är det ju ok när man är många personer och inte flyttar så ofta.

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

DunderBabe  
#59368
GremoNiclas skrev:Jag flikar in med min åsikt angående kojor.
Vilket jäkla besvär när man har poster på ett par hundra kubik osv och flyttar ganska mycket. Trailern måste ju köra sakta också. Tidsödande är vad det är. Kör man själv så är det inget å ha. Prylarna kan man ha i bilen.
Kör man skift i ett avverkningslag och har stora poster osv så är det ju ok när man är många personer och inte flyttar så ofta.



Vi ha koja som vi drar efter trailern, ha väl ganska stora poster men även små, men den tid de ta att traila tjänar man igen på att allti ha alla vertyg, reservdelar å grejjer med sig, e guldvärt när man ska skruva/serva!

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59373
Maldas skrev:Är man effektiv vid lastning och lossning ska det inte skilja mycket mellan "beräknad" och verklig medelkörväg. Jag skulle inte vilja betala verklig medelkörväg till den som sitter o åker väg upp o ner o städar tex rötved.


ÖÖÖ förstod inte riktigt ditt resonemang.... Hur kan en effektiv lastning och lossning påverka medelkörvägen? Om du har rötved kvar så ska du väll ha betalt för den sträckan man kör för att få ihop det. Välgörenhet funkar inte i skogen.....

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59376
DunderBabe skrev:
GremoNiclas skrev:Jag flikar in med min åsikt angående kojor.
Vilket jäkla besvär när man har poster på ett par hundra kubik osv och flyttar ganska mycket. Trailern måste ju köra sakta också. Tidsödande är vad det är. Kör man själv så är det inget å ha. Prylarna kan man ha i bilen.
Kör man skift i ett avverkningslag och har stora poster osv så är det ju ok när man är många personer och inte flyttar så ofta.



Vi ha koja som vi drar efter trailern, ha väl ganska stora poster men även små, men den tid de ta att traila tjänar man igen på att allti ha alla vertyg, reservdelar å grejjer med sig, e guldvärt när man ska skruva/serva!


Kan bara hålla med dig med fördelarna om kojan.... Annars är garanterat reservdelarna/verktygen på fel bil när man behöver dom i skogen när man är två på samma maskin..... Underlättar mycket för alla fyra i gruppen för då vet alla var allt finns och vad som finns. :-bd

Avatar Fallback

Re: Raster kojor mm

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59381 Lite angående de här kojorna nu, vi har en tankvagn där vi har slangar som är "vanliga" så att säga. I maskinen har vi alla verktyg som behövs för att kunna fixa något som haverar.

Som ni skriver också att precis som vi kör mindre objekt så kan ju inte vi asa omkring på en koja, som vi dessutom inte hade suttit i då vi till 99% aldrig är i närheten av skördaren samtidigt som vi själva är där.

Och ni som kör i lag, ni i skotaren hinner väl aldrig färdigt samtidigt som skördaren? :P Det är väl på snudd omöjligt, och kör då skördaren iväg ett par dagar före med kojan isf?

Användarvisningsbild

Re: Raster kojor mm

skogsjan695xl  
#59399 Så som vi hade när jag körde skogsjanen så följde ju kojan alltid med mig, och skotaren kom i regel till mig när jag skulle flytta, ofta var det inte långt så de kunde snabbt åka till mig och hämta grejer.
I slutet när jag körde 1110D så hade jag en koja efter den också, den följde tidigare med 911an men den ställde vi ner ett tag då det var dåligt att göra, det var ju fint och slippa den där jävla handväskan man bär runt på annars.
Men koja i all ära, fint man kan stå inne och skruva smågrejer, renovera kolvar och sånt, hade även slangpress i vagnen som vi hade till gamla Jan, fan så fint det var, så länge det fanns slang och kopplingar å hylsor.

Avatar Fallback

Re: Raster kojor mm

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59424 Våran koja följer alltid med skördaren... Brukar alltid ha en lång trailer så vi kör upp skördaren och kojan på en gång så flyttningarna går fint. Klart det kan gå lite tid ibland till att flytta om kojan inom averkningen och så men som sagt tycker jag det är guldvärt med alla grejer som finns där i.
Sen som sagt tycker jag det är skönt att gå dit och äta istället för i traktorn.
Och skotarn klarar sig nån dag utan koja om skördaren hinner klart.... är ju inte ofta det går sönder i skotarn.

Avatar Fallback

Re: Raster kojor mm

DunderBabe  
#59427
kjugekarlsson skrev:Lite angående de här kojorna nu, vi har en tankvagn där vi har slangar som är "vanliga" så att säga. I maskinen har vi alla verktyg som behövs för att kunna fixa något som haverar.

Som ni skriver också att precis som vi kör mindre objekt så kan ju inte vi asa omkring på en koja, som vi dessutom inte hade suttit i då vi till 99% aldrig är i närheten av skördaren samtidigt som vi själva är där.

Och ni som kör i lag, ni i skotaren hinner väl aldrig färdigt samtidigt som skördaren? :P Det är väl på snudd omöjligt, och kör då skördaren iväg ett par dagar före med kojan isf?



Vi har så att kojan följer med skotarn, då vi oftast bara ligger 1-2 skift efter, så gå de fortare för skördaren att flytta(flyttar med dunder), få han komma igång å köra, hinner de bli nå kubik på backen innan skotarn kommer... :lol:
Är det nära mellan ställena kommer skördarföraren till kojan å äter, annars finns matdosvärmare i maskin.

sen e de helt underbart när de e -15 ti -25 å ha en kojja å kunna gå in i :grin: ! Visst man kanske inte kan ta in grejerna man skruvar i, men de e guldvärt att kunna gå in å värma sig, torka, värma upp handskar å andra kläder!
Sen e de juh en bekvämlighets grej, man vänjer juh sig med att ha kojjan å där finns juh allt, kylskåp å micro å ja allt som finns i ett vanligt kök!

En sak till varför vi flyttar kojan med Skotarn är att Skördaren klarar minst 2 skift på en tank, de gör inte den röda lilla valmeten!!
Senast redigerad av DunderBabe lör 23 maj 2009, 23:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Raster kojor mm

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59431 Jo det är klart där det med kyla, det vet vi knappt vad det är för något här nere :D

Användarvisningsbild

Re: Raster kojor mm

Pidden  
#61669 När jag körde på Sveaskog så hade vi koja både till skördarn (1070,1270D) och till skotaren (1110,1110D), MEn var båda på samma ställe så blev det oftast att skotarförarna kom in till skördarns koja och åt, Gick ju bra eftersom vi körde överlappande på skördarn så det var alltid minst 1 man i kojan när kusken kom. =)

Avatar Fallback

Re: Raster kojor mm

gremo  
#61682 Har du jobbat på sveaskog? ,trodde du började hos oss direkt efter skolan

Användarvisningsbild

Re: Raster kojor mm

Pidden  
#61748 Jobbade där under mina långa praktikveckor, hade extra APU under stormåret. Gick bara i skolan Måndag och fredag, sen var jag på sveaskog resten av tiden.


Var hos palle och körde vindfällor med den gamla ett tag också, När snön låg som bäst och det var 15-20 grader kallt! :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).