Gallring

Vad brukar du få för stickvägsandel?

62 inlägg 18384 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad brukar du få för stickvägsandel?

Skogsmätarn  
#593646 Drömmen är ju att få en billig gallring med låg stickvägsandel. Tyvärr går ju inte drömmarna alltid i upplevelse.

Jag försökte bilda mig en uppfattning om vilken stickvägsandel som är normal. När jag googlar runt så känns det som om 20-25 % är vanligt.

Skogforsk rekommenderar 4 meters stickvägsbredd och säger att stickvägsavståndet kan variera mellan 18-32 meter. Det borde ge en stickvägsandel på 11-18 %.

Kan vi verkligen nå dessa nivåer idag?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

hlb  
#593670 På våra fastigheter närmar vi oss nu målet att nå alla träd med 40 m wire från traktorväg (Hypron). Några områden är gallrade av tidigare ägare med tätare vägar och då har de naturligtvis fått vara kvar. Där vi gallrat med Hypron från början är stickvägsavståndet ca 70 m (35 m Winchning), Vägbredden är 3.6-4 m (en plantrad borttagen). Detta skulle ge en teoretisk stickvägsandel på under 5%, men från drönaren på 50 m höjd syns inte stickvägarna mycket då grenarna täcker i lite äldre gallringar. Stormsäkert och bra är erfarenheten så långt.
Många tycker vi är verklighetsfrämmande idioter, men den kritiken tar vi gärna.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Avslutat-02  
#593674 gör det som känns bra och som funkar, skit i resten......det märks vems skifte som ligger efter stormen....

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

hlb  
#593679 Jag har huggit vindfällor på fastigheten vi förvärvade 2009, tidigare gallrat av Södra, så jag har sett skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Avslutat-02  
#593680 va precis det jag menade..... \:d/

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Skogsmätarn  
#593690 Det känns ju som grymt låga stickvägsandelar. Jag såg en rapport från Norrskog där de hade i snitt 25 % stickvägsandel:

https://www.norrskog.se/PageFiles/14063/Faktablad_P2017_05.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

hlb  
#593694
1572636022_dsc00254.jpg
Ja, men vi är ju snåla smålänningar och avviker en del från etablissemanget. Vi tar låga stubbar också. Menar att man måste ha med stormkänsligheten i lönsamhetskalkylen och göra den över lång tid.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Niklas persson  
#593723 Hlb, Är det inte svårt att vinscha 35 m? Kör också med hypro och försöker hålla ca 35-40 m mellan vägarna sen tycker jag det blir svårt att inte skada stående träd samt att det tar för lång tid. Är ändå enorm skillnad mot breda täta vägar efter skördare..
Men nu har vi ju täta skånska planteringar så det skiljer väl en del mot småländska kanske?

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

hlb  
#593733
1572661366_dsc00121.jpg
Jag har ju "kranspetsstyrningen" och så enepinnen förstås. Tiden är av mindre betydelse för en pensionär. Det blir ändå rätt fina travar på ett arbetspass.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593742 Men hur ska man räkna stickvägsareal rättvisast? Man gallrar för att det ska vara avstånd mellan träden. Om lagom avstånd mellan träden är 3 meter med en variation mellan 2-4 meter så är det väl inte det värsta om det råkar vara 4 meter just där traktorn har gått?

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Torbjörn Johnsen  
#593752 Det är nog sällan stickvägarna är 4 m idag. Med allt större skotare även i gallring är det nog oftare 5 m vägbredd. Kanske t o m mer. Med 18 meters cc mellan vägarna blir det 13 meter skog kvar att gallra i.

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Contårta  
#593760
Torbjörn Johnsen skrev:Det är nog sällan stickvägarna är 4 m idag. Med allt större skotare även i gallring är det nog oftare 5 m vägbredd. Kanske t o m mer. Med 18 meters cc mellan vägarna blir det 13 meter skog kvar att gallra i.


Nu avrundar du alla siffror åt det tråkiga hållet :lol: 4,3 meter bredd och 20-21 % stickvägsareal har varit snittet då jag mätt.

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Lars Lundqvist SLU  
#593762 Ett stamantal på ca 600 st/ha vid slutavverkning motsvarar ca 4 m mellan träden, så vid det laget är det alltså i princip stickvägsbredd mellan alla träd.
Varken virkesproduktion eller stamform påverkas av att träden står lite ojämnt fördelade.

Sammantaget gör det att man inte vinner något på att ha långt mellan stickvägarna i gallringsfasen, mer än att det kanske ser snyggare ut. Lägg hellre engagemanget på att planera stickvägarna så att marken påverkas så lite som möjligt. Slingra om nödvändigt för att bara köra på riktigt fast mark.

Avatar Fallback

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Niklas persson  
#593781 Men det är väl inte bara slutavverkning som räknas, du kan ha betydligt fler träd kvar med smalare/färre sticvägar. Jag tycker att den största vinsten med tex hypron är att smala skifte eller branta backar eller surhål och liknande behöver man inte göra några vägar i alls, då kan man vinscha lite längre istället.

Användarvisningsbild

Re: Vad brukar du få för stickvägsandel?

Lars Lundqvist SLU  
#593783 Du kan ha precis lika många träd totalt med tätare mellan stickvägarna och/eller lite bredare vägar. Då har du bara fler träd mellan vägarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).