Motorsåg och handhållet

Definitioner.

81 inlägg 6121 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593545 Det är väl alltid lämpligt att ha med sig fulladdade batterier när man ska ut på uppdrag, liksom att ha en full bensindunk/kombidunk om man vill köra någon fossilsåg.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 31 okt 2019, 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593546
Mange skrev:
Niking skrev:Finns redan HVA 530 iPX, som funkar kanon med klickbatterier.
/Niklas

Är den hängd i snabel över huvet? Det är den jag tänker på med midjeröjare.
De som har ryggburen motor utan det är ju inget nytt. Jonsered hade nån hydraulisk historia ett tag men det slog heller inte igenom så hårt.


Nix! 530 iPX är snarare som en kort (180 cm) stångsåg, som hänger i ett elastiskt snöre från röjselen. Det blir visserligen en liten snedbalans jämfört med 535 FBx, men 530 iPX är så lätt att den knappast märks av.

Och ja, jag har både 535 FBx och 536 LiPX (föregångaren till 530 iPX).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593548 Ja, det är nåt visst i att vara förberedd.... Allt blir lättare då.
Hade det varit en fossil sak hade jag tankat där då han hade det till sina maskiner och det passar mina med som använder bränsle. Men nu var det ju batteri elende som var tomt, hans laddare o batteri var inte nåt som hjälpte mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593549 Tror också jag har åkt ut i skogen någon gång med en relativt tom bränsledunk. Bara att åka hem och fylla dunken, för att sedan åka ut igen en stund senare. Finns kanske nämnt i fadäs-tråden.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593559 Retligt minst sagt men sånt som händer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593565 ...om man inte ser till att skaffa sig bra rutiner angående laddning/bränslepåfyllning.

Själv brukar jag alltid ladda batterierna fullt efter varje användning, så att de alltid är redo inför ett nytt "äventyr".

Å Husqvarnas 36V klick-batterier har ju en särskild knapp där man kan se hur mycket kräm det är kvar i batteriet. Tyvärr anges laddningsnivån bara i 4-5 steg, men det är fullt tillräckligt för att man ska slippa riskera åka ut med mer eller mindre tomma batterier. Ryggbatterierna anger dock laddningsgraden i procent.

De senaste batterierna från Husqvarna har visst även blåtand, så att man kan kolla laddningsgraden via en app.

F.ö. tror jag att Li-jon batterier tar skada av att långtidsförvaras urladdade, men att deras självurladdning är väldigt låg, jämfört med t.ex. NiCd och NiMH. De sistnämnda bör ju helst laddas varannan månad, har jag hört.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).