Motorsåg och handhållet

Definitioner.

81 inlägg 6234 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593494 Tror tillverkarna tar fram egna fästen etc. till sina batterier.

Vet att det togs fram en särskild dammsugarpåse, som skulle passa alla hushållsdamsugare. Man fick alltså först köpa en adapter, som var unik för varje modell. Sedan kunde man köra med universialpåsen - som kostade mer än vanliga dammsugarpåsar! Nu verkar dessa uviversialpåsar ha försvunnit från åtminstone "min" livsmedelsbutik.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#593497 Lite från ämnet men jag använder universalpåse som man bara klipper till så är det klart... passar då de tre dammsugare jag har...

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593527
Niking skrev:Tja, att olika märken har olika fästen för både batterier och annat, torde väl knappast vara en nyhet för dig, som mekar så mycket såg....
/Niklas

Det är väl inget hinder för en tillverkare.
Finns andra som tillverkar batteri till andra produkter, ofta minst lika bra eller bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593528 Det finns tillverkare som gör luftfilter slitdela förbrukningsmatriel till en mängs märken. Fästen o form går ju att göra eller kringgå.

Just ryggburna batteri är ju skitenkelt. Bara anslutning som ändras.

Så om det nu skulle bli lite bättre grejer som funkar för de som vill ha mer än 35cc grejer så borde det nog lösa sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593531 Jo, men jag föredrar sladdlöst, d.v.s. batteriet i/på maskinen istället för på ryggen. I alla fall så länge vi snackar skogsbruk.

Inte skulle du väl använda en motorsåg i skogen som hade bensintank + bränslepump på ryggen och en slang mellan din ryggtank och såg (samt samma lösning för kedjeoljan)?

Grästrimning/lövblåsning vore kanske en annan femma.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593532 Nej, men det behovet finns knappt heller. Det går ju rätt länge för mig o en halvliter.
Hade jag behövt ha 4kg bränsle istället för 0.5 för samma arbete så hade jag nog övervägt det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593534 Å rent generellt brukar ju maskintillverkare vara mycket "duktiga" på att ta fram reservdelar, som bara passar till just någon enstaka modell, inte bara när det gäller batterier och luftfilter...

Miljövänligheten i denna strategi kan ju givetvis diskuteras, men så ser ju tyvärr verkligheten ut.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593536 Nu pratar vi kanske inte så mycket miljö vänligt alls eftersom det handlar om batterier o bränslen.
Var gör Husqvarna sina celler? Inte görs de här av svensk råvara det är jag rätt säker på.
Att Pellencs batteri är mer miljövänliga än andras tror jag inte heller även om de verkar funka bättre.

Grästrimmning har jag gjort en del o röjt åkerkanter etc. Hade nog hellre haft mer bränsle/skär tid i röjning eftersom man kom så långt ifrån dunken.
Grästrimmning var lättare o planera så man höll sig innom hyfsat håll från dunken. Då var det ingen mening med större tank med sig o asa på.
Men det klart, hade det bara gått några minuter mellan tankningarna hade jag nog funderat på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593537
Mange skrev:Nej, men det behovet finns knappt heller. Det går ju rätt länge för mig o en halvliter.
Hade jag behövt ha 4kg bränsle istället för 0.5 för samma arbete så hade jag nog övervägt det.


Nja, inte till skogsarbete. Dels för att jag vill kunna ställa ifrån mig sågen för t.ex. brossling. Dels för att slippa fastna med sladden i grenar etc.

Men till arbeten där jag inte har behov av att ställa ifrån mig sågen titt som tätt, eller riskera fastna i grenar och dylikt med någon sladd, så kan nog ett batteri på ryggen fungera bra.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 31 okt 2019, 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593538 Är det lätta fina grejer kanske de inte behöver ställas ifrån. Kanske kan hänga med ändå.
Midjeröjare med ryggbatteri! Det du!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593539 Om ett batteri på röjsågen räcker långt över timmen, så finns det inget större behov av ryggbatterier, tycker jag.

Å själv manuellgallrade jag en förstagallring i vintras med 536 LiXP, + BLi 200 batterier, där ett batteri räckte i två timmar. Då finns det ingen anledning att hålla på med ryggbatterier, anser jag.

Hellre då 3-4 vanliga klick-batterier i ovanstående fall, än att bära på ett ryggbatteri.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593540
Mange skrev:Är det lätta fina grejer kanske de inte behöver ställas ifrån. Kanske kan hänga med ändå.
Midjeröjare med ryggbatteri! Det du!


Finns redan HVA 530 iPX, som funkar kanon med klickbatterier.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593541 Dessutom, på en kedjeröjare behöver du ju fylla på med kedjeolja med jämna mellanrum. Då kan du lika gärna skifta klickbatteri samtidigt. För vad är vitsen med ett stort och tungt ryggbatteri (med sladd), om du likväl måste tillbaks till basen för att fylla på med kedjeolja?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593542 Ryggbatteri likt det lilla pellenc har märker man inte mycket av. Vägde knappt nåt och gick bra o ha under jackan tex.

Ryckte till mig skruvdragaren idag o for iväg o skulle dra ur ett par skruvar. Kom dit så krokna den efter halva första...
SATAN.... Tänkte då på hur det hade varit om det var ett par grenar eller nåt som "Bara" skule väck.
Jo jag har ett batteri till... Hemma. Så hem igen o bytte till ett lika bra laddat....
Så det blev o vänta en timme tills det sugit åt sig lite ström, bytte batteri i laddarn och åkte igen.
Bytte igen nu ikväll så nu är snart båda full laddade. Det tar en stund o ladda fullt...
Kan tänka mig jag inte är ensam om detta.
Byggare kan inte göra mycket utan tillgång till ström idag fick jag reda på. De ville ha minst 4 laddare igång till två pers.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593544
Niking skrev:Finns redan HVA 530 iPX, som funkar kanon med klickbatterier.
/Niklas

Är den hängd i snabel över huvet? Det är den jag tänker på med midjeröjare.
De som har ryggburen motor utan det är ju inget nytt. Jonsered hade nån hydraulisk historia ett tag men det slog heller inte igenom så hårt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).