Avverkning (slutavverkning)

Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

37 inlägg 6705 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593456
Uvskogen skrev:
Skogsola skrev:Det pratas om monokulturer men vad är det för träd som vill växa i skogen egentligen? Tall på torra marker, björk på fuktiga marker och gran nästan överallt. Så mycket annat finns inte, i vart fall inte norr om Vänern. Oavsett vad vi tycker om det.


Jo det gör det. Rönn, Asp, Sälg, En med mera.


Ett visst inslag av allt det där vill vi gärna ha i våra "monokulturer" men ingenting av det där har bildat vad vi kallar skogsbestånd i historisk tid utom möjligen kanske asp då. Den som är sugen kan ju prova men då lär han få hägna in det.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Avslutat-02  
#593457
Uvskogen skrev:Orkidéetimmer är ovanligt, det håller jag med om! :wink:
Det jag kommenterade var "kväver allt" kommentaren.



ja men nästan... gran och björk håller tillbaka mycket av det som skulle vilja komma i botten..

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593477 Nå, hursomhelst, tycket "Sillero" har en poäng. Visst kan vi utveckla hur vi bedriver vår affärsverksamhet skogen. Precis som i alla andra branscher så får man utveckla sina processer och affärsmodeller.
Visst kan någon gilla de storslagna kalhyggena, men många gör det inte.
Modellen vi kör med nu har ju inte gett någon vidare vinstmarginal för oss råvaruleverantörer. Mixa lie Sillero med örat mot dagen samhällsdebatt så kan vi nog utveckla vår affärsmodell som råvaruleverantörer. Monokulturdrift a la kalhyggena som "Orsa" vurmar för tror jag är stendött om 10 år.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Avslutat-02  
#593480 vi har inget vidare klimat för enbart gran eller för den delen vidare uppehåll med GBB heller..

Så vi måste tänka annorlunda redan i planteringsskogen och blanda ut med mera annat.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593642 Nej för fn, jag är inte för gigantiska kalslag. Det är väl synd att det behövs tas ut så mycket för att bli så lite.
Jag vill bara irritera i trådar där det blir diskussion om smala skogssärintressen. Samspelet mellan skogen&människan är så otroligt komplex att det bara riskerar bli alldeles för lite och alldeles för mycket av det ena eller det andra när politiken ska in och strömlinjeforma till nån slags "hela landets skogspolitik" som ska begripas, accepteras och följas av allt från trädkramar- till ingenjörs- & bondhjärnor, politiker från höger och vänster och kapitalägare, prognosmakare och andra vetenskapsmän(-iskor).

Nån har skrivit en bok för han upptäckt "isljud" (Sant. Det är körskador orsakade av isflak under islossningen. Det är så unikt att 100m på var sida bör skyddas). Nån/man tvångsavverkar av rädsla för repressalier. Nån har hittat en tjäderspelplats och en annan får hela innehavet tvångsavverkat under en 400kV-stomlinje och en slant som ska skattas bort.

Det bästa enligt min nuvarande kompass är om man kan ta så lite som möjligt ur skogen och få nåt för det.

Idag är det ju ingen "aktieavkastning" direkt till en annan som är råvaruproducent i denna bananrepubliken Sverige. Avkastningen på virkesodling/-försäljning analyseras bäst och ihopkokat till: "Raka av och sälj skiten medan den är nånting värd och köp AtlasCopco-aktier eller nåt liknande." Pengarna hamnar ändå i Stockholm ganska snabbt som skatter/ bolagsvinster.
Nä, det bästa vore om alla stackars arbetslösa o liknande fattigsvenskar kunde bo och få klara sej på en skogsinkomst från ett gammalt igenväxt hemman. Ta ut lite försiktigt och slapp göra stora kalslag för att se mer och mer gå till andras sysselsättning, välfärd och bidrag. På 70-80 talet hade timmerpriserna realt sjunkit ner till ca 600kr/fpb mot senaste 20 årens 500kr. Jag tror många skogsägare idag hade lämnat lite av den 100-lappen kvar på rot dvs mindre uttag.
Det tycker jag vore bra.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Danskar´n  
#594062
vinterrojarn skrev:och de ger mycket timmer?

man kan inte bara räkna det som växer i botten.
gran och björk tar över iallafall och kväver allt i botten.

varför inte köpa in fastigheter och utöva skogsskötsel utan hyggen..?


Precis vad jag just tänkte...man kan inte leva på blommor o mossar!!
Dom som tror att det går att etablera "Botaniska Trädgårdar i skogen, får köpa sin egen skog - där kan dom göra som dom vill, o låta skogsägare som lever av skogen, i frid!

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Avslutat-02  
#594065 Instämmer med föregående talare. :-bd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).