Motorsåg och handhållet

Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

21 inlägg 22503 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

StefanN74  
#593230 Vi köpte in Stihls HTA 85 för typ 2 år sedan, helt suverän maskin :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593274
StefanN74 skrev:Vi köpte in Stihls HTA 85 för typ 2 år sedan, helt suverän maskin :-bd


Hur använder ni den, yrkesmässigt, omfattning, året om och så?
Frågar då jag får mest råd som säger att för yrkesmässig användning där den nyttjas minst en gång per vecka så är det bensin som gäller.
Vi ska ha vår i huvudsak till att förbereda träd före fällning, i varje fall är det det som vi ser störst behov av i nuläget.

Avatar Fallback

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Blivande snickare  
#593277 Skulle inte batteri duga för användning mer än en gång i veckan? :lol:

@Tretoppen klättrar ju med batterisåg.

Det är nån trångsynt förstå sig påare du fått råd av :)

Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

JensSkoog  
#593279 HTA'n är billigare(5000(utan batteri) emot 7500), väger mindre och duger till
det mesta, om man bara kommer ihåg att ladda batterierna :mrgreen:

Jag skulle nog rekommendera batteridriven i det du behöver den till, "Uvskogen"!

Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593283
JensSkoog skrev:
Jag skulle nog rekommendera batteridriven i det du behöver den till, "Uvskogen"!


Ok! Låter bra, såg att Sthils batteri passar till motorsågen också. :smile:

(Är inne i en Sthil fas just nu :roll:)

Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

StefanN74  
#593385
Uvskogen skrev:
StefanN74 skrev:Vi köpte in Stihls HTA 85 för typ 2 år sedan, helt suverän maskin :-bd


Hur använder ni den, yrkesmässigt, omfattning, året om och så?
Frågar då jag får mest råd som säger att för yrkesmässig användning där den nyttjas minst en gång per vecka så är det bensin som gäller.
Vi ska ha vår i huvudsak till att förbereda träd före fällning, i varje fall är det det som vi ser störst behov av i nuläget.

Använder den året runt till både stamkvistning och som du skriver "förbereda träd för fällning" men även röjning av till exempel slånbuskage och svårtillgängliga slystammar. En bensinare kanske har mer kraft ?? jag har iaf inte haft några problem med att den nyper eller inte orkar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).