ons 30 okt 2019, 09:21#593213
Det som Axwell är inne på med bränslen är nog inte så nytt i sig.
Det har ju experimenterats en del med det genom åren. De bränslen som finns idag är rätt långt ifrån vad som användes för 60 år sen tex.
Att de blandar grejer i bränslen vet nog alla och att det ska vara viss sammansättning och egenskaper för att ett bränsle ska kallas nåt visst.
Men det är ju fullt fritt o skapa nytt med nya egenskaper. Ser man till bränslens framställning och dess motorers konstruktioner i service hållbarhet etc är det märkligt inte de tungare oljorna finns mer. Att politiker bestämmer att det ska vara på nåt visst vis baserat mer på vad nån sagt än vetenskapliga tester. Jag vidhåller att kör man ofta o mycket är diesel o föredra på alla sätt utom skatt.
Det är för de små tvåtaktarna likväl som andra motorer konstruktionen av motorn och dess önskade egenskaper allt sitter.
Effekt, hållbarhet, service, driftsäkerhet, bränsle effektivitet, material/vikt etc allt hänger ihop och ändrar man nåt påverkas allt. Vill man ha lite vikt o bra emissioner får nåt annat smaka piskan.
Motor principerna o fysikens lagar skojar man inte bort. Ska nåt snurra går det åt energi.
Visst är det roligt med nya grejer och bra att de stora företagen ger sig på och utvecklar o försöker men senaste 15 åren har det gått lite baklänges. Att av ren skär prestige hålla fast o fortsätta med nåt är svindyrt och märks rätt fort i försäljning och det syn i skogarna efter några år.