Motorsåg och handhållet

Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

112 inlägg 12263 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#593206 Vad säger ni som provat om Universalolja för traktorer 10w 30 STOU som kedjeolja till motorsåg, det blir allt kallare ute nu minus 16,6 grader C.
Kör manuell gallring björk och Contorta samt gran på ett område och gillar mineralolja haft speciell kedjeolja Stihl, men den är snart slut, tänker ta det jag alltid har hemma dvs 10W 30 STOU.
Skall man ställa lite snålare eller så att sågen ger mer med den oljan?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593208 Jag kör med 50% kedjeolja och 50% begagnad 10w 30 transmissionsolja, inga problem med det iallafall. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Camaro1969  
#593210 jag kör med vanlig rapsolja, väldigt billig och miljövänligt.
särskilt på vedbacken vill jag nog inte ha så mkt mineralolja...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593215 Upp med pumparna på max! Det är billigare än skärutrustning i vilket fall oavsett olja.
Vilken såg har du? Hur mycket olja drar den nu? Spårvidd?
Jag vet inte riktigt vilken mineral olja som är bra just nu. Tycker inte jag hittar nåt lika bra som Scandia oils EP kedje olja var innan den försvann.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#593216 Jag tycker mineralolja är miljövänligt, kommer från jorden och hamnar i små mängder i jorden, när den används som kedjeolja så att organismerna får lära sig att ta hand om den, har aldrig fått en oljepump att sega ihop, och har man flera sågar varvid inte alla används varje år så tycker jag motorsågen får det miljövänligaste oljan om man använder mineralolja, som kallast så har jag huggit i rågång vid minus 26 grader C kanske finns bioolja till det med men jag är mer inne på mineralvarianten Även när det gäller diesel tyvärr nu första vintern med gul diesel. Kommer ihåg när det var minus 38 grader Celsius och Volvo fick ta hand om 40 personbilar som fått stopp på vägen mellan Luleå och Jokkmokk en lördag när marknaden var igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#593217
Mange skrev:Upp med pumparna på max! Det är billigare än skärutrustning i vilket fall oavsett olja.
Vilken såg har du? Hur mycket olja drar den nu? Spårvidd?
Jag vet inte riktigt vilken mineral olja som är bra just nu. Tycker inte jag hittar nåt lika bra som Scandia oils EP kedje olja var innan den försvann.

Jag kör nu med Stihl ms 200 då gallringen är i 30 årigt bestånd. Den sågen har ju tunn kedja och svärd, man får ofta spänna kedjan så förmodar att den slits, men jag har haft snål inställning på Stihls olja en knapp halv oljetanks förbrukning på en tank bensin, bör nog öka då precis som du säger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593226 Upp med dem på max! Att det sträcker sig är oftast av värme. Även om oljan definieras som bra så måste värme bort. Effektivast är om Oljan tar med sig värmen när den åker av. Snålkör inte med lite olja, ge den så mycket det går så sliter det mindre. Svärs är ofta begränsande nog...
Om kläder o såg blir kladdigt blir de så oftast av oljans egenskaper ändå även om det snålas. Enda skillnaden blir att värme/slitaget ökar i takt med att oljan minskas..

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Sture Andersson  
#593348 Kör på Rapsolja ,möjligtvis långt norr ut att det skulle finnas behov av att köra på vanlig kedjeolja ,men om ni har sågen och dunken inne på natten har jag svårt att tänka mig att det ska va några problem att köra på rapsolja .Hade dunken och sågen på traktorn förra vinter när det var 20 minus då var den klimpig ,sen börja ja ta med mig dunken in sen var det inga problem.
Granen har en logosol sågverk fick sågspån av honom vi skulle ha på stigen ner till åtel ,kolla för ett tag sen på stigen och det flöt olja i vattenpölarna tänkte var fan kommer det från ,tills jag kom på det är ju för fan sågspån,han kör på vanlig kedjeolja.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#593350
Mange skrev:Upp med dem på max! Att det sträcker sig är oftast av värme. Även om oljan definieras som bra så måste värme bort. Effektivast är om Oljan tar med sig värmen när den åker av. Snålkör inte med lite olja, ge den så mycket det går så sliter det mindre. Svärs är ofta begränsande nog...
Om kläder o såg blir kladdigt blir de så oftast av oljans egenskaper ändå även om det snålas. Enda skillnaden blir att värme/slitaget ökar i takt med att oljan minskas..

Tack Mange för dina synpunkter, har kört med max oljeförbrukning idag nu endast lite olja kvar i motorsågens tank när bensinen är slut, tänkte på det där med kläderna, men jag såg på gummistövlarnas skaft de var prickiga av olja, det har jag aldrig sett förut och jag kör fortfarande med Stihls olja så jag har väl alltid kört med för lite smörjning, även om när jag kört in kedjor så har jag haft på halva läget först nu på senare tid minskat ytterligare och satt på minimum, men det var tydligen fel.
Har under alla år med Stihl ms 200 fått spänna kedjan ofta alltså, den har blivit längre även när den kallnat. Men hoppas nu på bättring. Kör endast och alltid på alkylatbensin och behöver aldrig skruva på några inställningar eller göra några reparationer eller blåsa ren förgasare invändigt, bara utvändigt.
Har nu när jag bor i Norrbotten för jämnan, min gamla 2stegs verkstadskompressor i garaget och mest blåst ren spånutrymmet vid kopplingshuset runt drevet, går ju fortare än att plocka isär och borsta.
Även tack till er andra för edra synpunkter,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

rokon  
#593351
Sture Andersson skrev:Kör på Rapsolja ,möjligtvis långt norr ut att det skulle finnas behov av att köra på vanlig kedjeolja ,men om ni har sågen och dunken inne på natten har jag svårt att tänka mig att det ska va några problem att köra på rapsolja .Hade dunken och sågen på traktorn förra vinter när det var 20 minus då var den klimpig ,sen börja ja ta med mig dunken in sen var det inga problem.
Granen har en logosol sågverk fick sågspån av honom vi skulle ha på stigen ner till åtel ,kolla för ett tag sen på stigen och det flöt olja i vattenpölarna tänkte var fan kommer det från ,tills jag kom på det är ju för fan sågspån,han kör på vanlig kedjeolja.

Intressant men vad händer om du har en såg som får stå ett år eller två samt att du glömt att köra en tank mineralolja innan du ställde undan den?
I övrigt jag är uppväxt med en DDT spruta som jag liksom min kompis som också hade en där vi körde utrotningskrig mot mygg i diken och pölar samt även ettermyror, vi tyckte det blev så vackra färgskiftningar på vattenytan, var havet spegelblankt så sprutade vi även ibland från bryggan, men det stod ju på DDT dunkarna ofarligt för barn och husdjur. Så jag är väl lite miljöskadad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#593352 om man glömmer bort sågen i ett eller flera år så kan man behöva att rengöra silen och svärdet kanske tvätta rent kedjan, eftersom rapsolja klibbar ihop när den får stå.

med mineralolja händer det inte så mycket alls... dröjer många år innan man ens märker att den stelnat...

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Sture Andersson  
#593359
vinterrojarn skrev:om man glömmer bort sågen i ett eller flera år så kan man behöva att rengöra silen och svärdet kanske tvätta rent kedjan, eftersom rapsolja klibbar ihop när den får stå.

med mineralolja händer det inte så mycket alls... dröjer många år innan man ens märker att den stelnat...

Har fyra såger med rapsolja i ,två av dom kan bli stående ett år inga problem ,om jag fick bestämma skulle man inte få köra på vanlig olja när det finns ett bra alternativ.

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#593361 jag har kvar olja ifrån scandia oil det var bra olja det...
jag kör enbart på mineralolja...

som sagt kan bli inte måste bli problem...
jag har stött på många som fått problem dock... men mest av den vegetabiliska sågkedjeoljan.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593388
rokon skrev:
Sture Andersson skrev:Kör på Rapsolja ,möjligtvis långt norr ut att det skulle finnas behov av att köra på vanlig kedjeolja ,men om ni har sågen och dunken inne på natten har jag svårt att tänka mig att det ska va några problem att köra på rapsolja .Hade dunken och sågen på traktorn förra vinter när det var 20 minus då var den klimpig ,sen börja ja ta med mig dunken in sen var det inga problem.
Granen har en logosol sågverk fick sågspån av honom vi skulle ha på stigen ner till åtel ,kolla för ett tag sen på stigen och det flöt olja i vattenpölarna tänkte var fan kommer det från ,tills jag kom på det är ju för fan sågspån,han kör på vanlig kedjeolja.

Intressant men vad händer om du har en såg som får stå ett år eller två samt att du glömt att köra en tank mineralolja innan du ställde undan den?

Ren raps olja är inte som den Vegetabiliska eller biologiska sågkedjeoljan. Har inte märkt att rapsoljan spökar på samma vis nån gång än. Lätta o hålla rena, sliter mindre och jag har inget alternativ idag som funkar bättre för mig. Jag har såg som stått i 4-5 år nu o kollar lite då o då hur de ser ut och har inte sett nån förändring. Inget stelt eller klumpar, inget som växer i dem eller spökar på nåt vis jag kan se.

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593394 Kedjan klibbar ihop lite med rapsoljan om den får stå över sommaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).