Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Laga bensinvinsch

7 inlägg 1610 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Laga bensinvinsch

anersimyra  
#593300 https://www.hsx.se/images/PDF/Bruksanvi ... isning.pdf Vad tror de kunniga? Är packning nr 28 svår att lossa från axeltapp nr 12? Vinschen fungerar normalt trots ett hastigt uppkommet ” malande ” ljud som allra troligast kommer från växellådan.. :shock:



   TS
Avatar Fallback

Re: Laga bensinvinsch

Avslutat-02  
#593305 såg inte allt för krångligt ut... ser ut som en vanlig packbox...

du ska bort med del: 16.26.27.34 möjligt 29...
en liten och smidig avdragare borde göra susen...

Användarvisningsbild

Re: Laga bensinvinsch

totte  
#593330 Om du har fått ett malande ljud så är det knappast packningen utan något lager som är främst misstänkt. Packningen torde hursom inte vara nåt större problem att byta när man fått av kapstanrullen. Ett knep för att få ut radialtätningar är att borra ett par små hål i kanten på den och dra i plåtskruv som man sen kan dra i med tång.

Avatar Fallback

Re: Laga bensinvinsch

Brorsan  
#593341 Har du fått bort rullen är det väl lika bra att skruva bort växellådslocket och kontrollera lagren i lådan.
Verkar vara en ganska enkel konstruktion.
Tar du bort packboxen ser du nog inte så mycket av lagret innanför iallafall,det enda är att du förstört tätningen.

Användarvisningsbild

Re: Laga bensinvinsch

anersimyra  
#593346 Jag ska alltså ta bort locket och kontrollera lager och kugg i lådan. Men jag ser nu att det ser ut att sitta ett lager i själva locket också som nog blir knepigt att få loss..😯

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga bensinvinsch

anersimyra  
#593347 Men tusan tro om jag inte har sådan tur att del nr 12 sitter monterat i locket.. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga bensinvinsch

Brorsan  
#593356 Lagret som sitter på axeln 12 och i locket sitter nog inte så hårt då man måste kunna demontera locket.
Det lagret har den hårdaste påfrestningen när du vinschar så börja med att kolla det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).