Skogsröjning

kängor till röjning

41 inlägg 9939 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kängor till röjning

Camaro1969  
#593198 men på vissa sidor beskrivs de som sågskyddskängor =/

https://www.gardsman.se/klader-skor-och ... KMQAvD_BwE

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: kängor till röjning

Avslutat-02  
#593200 Hade varit kul att få se vilken klass den håller i certifriseringen men det är skyddsklass 1 iallafall.. japp duger att hugga i, men man ska nog passa fötterna.

Avatar Fallback

Re: kängor till röjning

axwell  
#593218
vinterrojarn skrev:Hade varit kul att få se vilken klass den håller i certifriseringen men det är skyddsklass 1 iallafall.. japp duger att hugga i, men man ska nog passa fötterna.


Hittar ingenting om "skyddsklass 1", bara "indirekt" sågskydd. Kan lika gärna vara "noll" som på såghandskar....................eller ännu sämre. :surp:

Oseriöst av Stihl med sån marknadsföring.

Användarvisningsbild

Re: kängor till röjning

Camaro1969  
#593219
axwell skrev:
vinterrojarn skrev:Hade varit kul att få se vilken klass den håller i certifriseringen men det är skyddsklass 1 iallafall.. japp duger att hugga i, men man ska nog passa fötterna.


Hittar ingenting om "skyddsklass 1", bara "indirekt" sågskydd. Kan lika gärna vara "noll" som på såghandskar....................eller ännu sämre. :surp:

Oseriöst av Stihl med sån marknadsföring.


det är nog inte stihl utan gårdsman som skriver så..

det är nog stålhättan de menar är indirekt sågskydd

   TS
Avatar Fallback

Re: kängor till röjning

axwell  
#593220
Camaro1969 skrev:det är nog inte stihl utan gårdsman som skriver så..


Nej det är samma text från Stihl som ÅF använder, långt ifrån bara Gårdsman utan alla som jag råkat hitta på "Dynamic S3".

Användarvisningsbild

Re: kängor till röjning

Camaro1969  
#593221
axwell skrev:
Camaro1969 skrev:det är nog inte stihl utan gårdsman som skriver så..


Nej det är samma text från Stihl som ÅF använder, långt ifrån bara Gårdsman utan alla som jag råkat hitta på "Dynamic S3".



aaha, kanske det som "lurade" även mig då =)

   TS
Avatar Fallback

Re: kängor till röjning

Avslutat-02  
#593225
axwell skrev:
vinterrojarn skrev:Hade varit kul att få se vilken klass den håller i certifriseringen men det är skyddsklass 1 iallafall.. japp duger att hugga i, men man ska nog passa fötterna.


Hittar ingenting om "skyddsklass 1", bara "indirekt" sågskydd. Kan lika gärna vara "noll" som på såghandskar....................eller ännu sämre. :surp:

Oseriöst av Stihl med sån marknadsföring.


Om man skriver ut att något innehar sågskydd så bör man mena minst skyddsklass 1 annars är det falsk marknadsföring och det sysslar nog inte den firman med....

Avatar Fallback

Re: kängor till röjning

axwell  
#593242
vinterrojarn skrev:Om man skriver ut att något innehar sågskydd så bör man mena minst skyddsklass 1 annars är det falsk marknadsföring och det sysslar nog inte den firman med....


Man borde vara tvungen att specificera vad man menar, eller har tyskarna fått nya regler.?

Kolla Oregon, kallar en produkt "sågskydds....." i det här fallet handskar med klass 0, dvs 16 m/s.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... 827/#tab04

Avatar Fallback

Re: kängor till röjning

Avslutat-02  
#593250 det är väl käpp rätt åt helvete om man ska måla ut vanliga förstärkta handskar som sågskyddshandske...

om det är fallet med kängorna så är det lika illa....
vänd dig dit du köp kängorna och be de förklara vad som är vad och att du vill se dokumentation på skyddet.

Användarvisningsbild

Re: kängor till röjning

Pamf  
#593261 De kängorna är godkända enligt samma standarder som andra kängor med sågskydd så jag tolkade det som att de har någon form av sågskydd. Däremot är de en av få kängor jag hittat med spiktrampskydd. Såg att även den på skogma som vinterröjarn tipsade om hade spiktrampskydd.

Användarvisningsbild

Re: kängor till röjning

Camaro1969  
#593262
Pamf skrev:De kängorna är godkända enligt samma standarder som andra kängor med sågskydd så jag tolkade det som att de har någon form av sågskydd. Däremot är de en av få kängor jag hittat med spiktrampskydd. Såg att även den på skogma som vinterröjarn tipsade om hade spiktrampskydd.


kan du länka till sågskyddet gällande stihl dynamic s3?

   TS
Användarvisningsbild

Re: kängor till röjning

Pamf  
#593267 Nä tog det bara på infon kring standarder på stihl sida och jämförde med andra där det står tydligt. Men ringde handlaren här nu och han bekräftade att det är klass 1 i sågskydd och beklagade att det står otydligt

Användarvisningsbild

Re: kängor till röjning

Camaro1969  
#593310 Knepigt tycker jag,
Tror inte de har sågskydd...

   TS
Avatar Fallback

Re: kängor till röjning

Avslutat-02  
#593312 begär dokumentation på skyddet då vet du.
de ska stå en CE och EN märkning Plus skyddsklass om kängan har och är sågskyddad.

Användarvisningsbild

Re: kängor till röjning

Pamf  
#593314 https://www.ronsmith.co.uk/stihl-dynami ... boots.html

Enligt denna sida är de certifierade för klass 1.
Men säkrast är att göra som röjarn sa ovan o leta vad som står på själva kängan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).