Socialt (mer om oss)

Dagens berättelse

46 inlägg 7099 visningar 206 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Avslutat-02  
#593142 törs jag säga att jag läst från denna bok för mina barn, vid olika tillfällen.... eller är jag en dålig förälder då...... :oops: :oops:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Brorsan  
#593168
vinterrojarn skrev:törs jag säga att jag läst från denna bok för mina barn, vid olika tillfällen.... eller är jag en dålig förälder då...... :oops: :oops:

Absolut en bra förälder!
Det blir en del i den muntliga traditionen, dom historierna kommer dom att minnas när dom blir äldre, kanske lite förändrade men historien lever vidare.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Avslutat-02  
#593171 mina barn har somnat gott till många av historierna om gården vinterstaden...

tack för stödet. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Avslutat-01  
#593174
vinterrojarn skrev:törs jag säga att jag läst från denna bok för mina barn, vid olika tillfällen.... eller är jag en dålig förälder då...... :oops: :oops:


allt är ju relativt...jag fick en bok av min morfar,den handlar om Dalman som var Sveriges sista skarprättare...jag var nog runt 10 år då,boken är från tidigt 40-tal tror jag =))

Användarvisningsbild

Re: Dagens berättelse

totte  
#593176 Blev förstås en ny tråd! Kör på, sånt här är intressant och roligt.

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593177 korrekt beslut... tack för det Totte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

tallen100  
#593178
Brorsan skrev:
vinterrojarn skrev:törs jag säga att jag läst från denna bok för mina barn, vid olika tillfällen.... eller är jag en dålig förälder då...... :oops: :oops:

Absolut en bra förälder!
Det blir en del i den muntliga traditionen, dom historierna kommer dom att minnas när dom blir äldre, kanske lite förändrade men historien lever vidare.

Instämmer till fullo :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Hugin  
#593187 Intressant och väcker funderingar om fakta, fiction, skröna eller berättarförmåga.

Kopplar också till forats återkommande problem med diverse blogguppslag, där emellanåt specifika frågeställningar dyker upp och alltid kommenteras med "det här är en bloggsida för allmäna skriverier. Faktafrågor tar du upp under ... ".

Inlägget har en intresseväckande historia (vilken väg den nu tar ..), men borde uppslaget inte omvänt mot fallet "inte blogginlägg ... ", vänligt hänvisas från foruminlägg till "blogg", på samma sätt som sker vice versa?

Han är oförutsägbar, den här vinterröjarn. Inte lätt för moderatorerna, att vara överens om att "hur förhålla sig?"

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593189 Vad är det jag gjort nu då?
Man kan ju nästan undra om inte detta innehar en gnutta gnäll, läs eller låt bli.
Har moderatorerna något problem med mig så hoppas jag att de tar upp det..
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 29 okt 2019, 22:45, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

JoTh  
#593190 Bygdehistoria vad gäller både människor och dess olika livsöden är intressant,
samt hur fastigheter har skiftat ägare och flyttats i bygden över tid. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

tallen100  
#593191
Hugin skrev:Intressant och väcker funderingar om fakta, fiction, skröna eller berättarförmåga.

Kopplar också till forats återkommande problem med diverse blogguppslag, där emellanåt specifika frågeställningar dyker upp och alltid kommenteras med "det här är en bloggsida för allmäna skriverier. Faktafrågor tar du upp under ... ".

Inlägget har en intresseväckande historia (vilken väg den nu tar ..), men borde uppslaget inte omvänt mot fallet "inte blogginlägg ... ", vänligt hänvisas från foruminlägg till "blogg", på samma sätt som sker vice versa?

Han är oförutsägbar, den här vinterröjarn. Inte lätt för moderatorerna, att vara överens om att "hur förhålla sig?"

Tja tänk vilka bekymmer en del har :roll:
I den här tråden kan alla som har och vill berätta, en gammal skröna eller berättelse skriva i.
Däremot finns det en tråd som jag tror heter"gnäll och gnöl tråden" den kanske kunde passa herrn? :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593199 Ska bli spännande och intressant att få läsa historia och berättelser från andra delar av landet..

När gårdar och platser är riktigt gamla så finns där en enorm historikskatt att få ta del av...

Jag har ju den gamla svarta boken som jag hittade, där i finns många historier om folket som levt på gården från 1733 och framåt..varför man inte hittar från år 1729 när gården byggdes det vet jag inte... Men spännande och rolig läsning....sedan att många sidor är svåra att tyda eller ens känna på, det gör inget...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-02  
#593202 Jag tar en till från gården Vinterstaden. denna gång så handlar det mer om folket som jobbade där.
så får vi se om den blir lika intressant.. innan det är dags att åka till skogs.

Året 1824 så skulle en ung man vid namn Oskar söka anställning som dräng, han var inte från trakten men hade jobbat på en annan gård lite längre bort i grannbyn. När han hade kommit in i huset och hälsat på gårdskarlar och pigor så skulle han tala inför Axel Oxel, om hur duktig han var och vad han gjort för arbete tidigare..

Axel hade mycket göromål på gården så ett par extra händer var till god nytta, men när Oskar sa att han hade ett motkrav på sin anställning, tystnade Axel och tittade med kall blick på Oskar.
Oskar harklade sig lite och sa ganska lugnt men ändå lite som om att detta var det sista med denna anställningen, Jo min herre förstår sa Oskar, att när jag jobbade på gården innan så fick vi fisk från älven till kvällsmat... sedan vred han på sig och fortsatte sakta, Axel som nu hade tröttnat drämde näven i bordet och sa åt Oskar, men jösses karl ut med språket innan vintern kommer.

Oskar flög till i stolen, harklade sig och sa kort. Jo min herre jag tar arbetet, bara jag slipper äta lax oftare än 4 gånger i veckan...

kan ju bara gissa att både Oskar och Axel nog föll ut i skratt....
på den här tiden fanns det väldigt gott om lax i älven Ljusnan och var en stor del av maten både till folk och djur, men det är klart, att äta lax mer än 4 gånger i veckan kan göra vilken som helst less till och med katten.. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Westra Aros  
#593231 Du borde kontakta ett filmbolag, det är en succéserie du sitter på

Avatar Fallback

Re: Dagens berättelse

Avslutat-01  
#593232 det finns ett ställe som heter Lakoberg i Vansbro kommun,det ska hänt lite underliga grejer där.
fick höra av morfar att det rymde en piga därifrån,denna piga ska ha berättat att gårdsägaren hade ett speciellt rum för gårdfari-handlare som ville övernatta.
det ska ha varit en lucka i taket i detta rum där de stack ner bössan för att skjuta dom.
det finns en stenhög där som kallas luffarröset.

för 5-6 år sedan körde jag en gubbe från Malung,den berätta att postiljon blev skjuten vid gården för många år sedan...den på gården ska ha ätit upp postiljonen och ska ha senare blivit dömd för det vid tinget i Nås...domslutet ska finnas bevarat från rättegången

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).