Motorsåg och handhållet

Definitioner.

81 inlägg 6125 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#593175 tänk vilken bra utbildning en del får av detta. kunskap som förgyller..

det ska bli enormt kul när batteri sågen får handtagsvärme att se designen och hur länge ett batteri orkar med...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Definitioner.

axwell  
#593188
hlb skrev:Jo, en riktigt kall vinterdag vinner dieselbilen ytterligare genom att den använder förlusterna till att värma chauffören, medan elbilen får ta premium effekt till detta.
De få dieselnördar, som finns kvar, hävdar att dieselmotorns verkningsgrad kan ökas till 5

Tyckte du var lite snål btr. dieselmotorns verkningsgrad, 43-45 % för turbo ic är väl inte så ovanligt?

Allt vid optimala varvtal och belastningar

Såg en artikel i Ny teknik där en dieselmotor gav 55% verkningsgrad med dieselolja + lämplig andel bensin.

Ju större, desto bättre för både el- och dieselmotorer, tänk på stora fartygsdieslar.

Själv åker jag fortfarande bensindriven Kodiaq.

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

hlb  
#593196 Du har säkert rätt, och då ökar motsvarande batterivikt till över 6 kg, men motorn i en röjsåg är väl en liten uppskrämd 2-taktare.

Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#593201 Fortfarande lika briljant och imponerande med era uträkningar... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593213 Det som Axwell är inne på med bränslen är nog inte så nytt i sig.
Det har ju experimenterats en del med det genom åren. De bränslen som finns idag är rätt långt ifrån vad som användes för 60 år sen tex.
Att de blandar grejer i bränslen vet nog alla och att det ska vara viss sammansättning och egenskaper för att ett bränsle ska kallas nåt visst.
Men det är ju fullt fritt o skapa nytt med nya egenskaper. Ser man till bränslens framställning och dess motorers konstruktioner i service hållbarhet etc är det märkligt inte de tungare oljorna finns mer. Att politiker bestämmer att det ska vara på nåt visst vis baserat mer på vad nån sagt än vetenskapliga tester. Jag vidhåller att kör man ofta o mycket är diesel o föredra på alla sätt utom skatt.

Det är för de små tvåtaktarna likväl som andra motorer konstruktionen av motorn och dess önskade egenskaper allt sitter.
Effekt, hållbarhet, service, driftsäkerhet, bränsle effektivitet, material/vikt etc allt hänger ihop och ändrar man nåt påverkas allt. Vill man ha lite vikt o bra emissioner får nåt annat smaka piskan.
Motor principerna o fysikens lagar skojar man inte bort. Ska nåt snurra går det åt energi.
Visst är det roligt med nya grejer och bra att de stora företagen ger sig på och utvecklar o försöker men senaste 15 åren har det gått lite baklänges. Att av ren skär prestige hålla fast o fortsätta med nåt är svindyrt och märks rätt fort i försäljning och det syn i skogarna efter några år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593322 Ur både ekonomisynpunkt och miljösynpunkt tror jag på att ha många olika maskiner som går på samma batterier. På så sätt används batterierna mer frekvent innan de förloras sin kapacitet efter några år.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593383 Rent konkret betyde föregående inlägg att man får hålla sig till samma märke (Stihl, Husqvarna eller Cramer), samma volt och samma batterigeneration.

Första maskinen köps då komplett med både batterier och laddare. Resterande maskiner kan däremot köpas tool only, för ungefär halva priset jämfört med komplett maskin.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593384 Jo då binder man sig till märke medans fördel med andra lösningar är standardiserade som 220v i kabel eller bensin/Alkylat.
Det hade ju varit till allas fördel om det var standardiserade batterier.

Inte alla som kan eller vill binda upp sig på ett märke just för att det är det märket.
Vissa är beroende av service och behöver ha den nära då vilket då kommer att bestämma märke istället för produkten som sådan.
Det gäller ju oavsett vad man har för drivkälla.

Pellenc har fördel där eftersom de inte är exklusiva i sitt märke vilka vissa tråkigt nog är. Bäst är ju om allt kan servas med lika bra service överallt. Nu har de ju inte skogsbruk som huvudsaklig målgrupp men det kommer kanske nån gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593445 Visst hade det varit trevligt för konsumenterna om batterierna hade varit standardiserade. Ty det hade ju varit trevligt att kombinera Bosch 18V skruvdragarbatterier med Hitachi 18V batteriladdare och Makita 18V borrskruvdragare. Men nu går inte detta och då är det bara att gilla läget och hålla sig till ett märke.

Å utifrån dagens situation så är det nog mina ovanstående rekommendationer som gäller.

Vad sladdrift beträffar, så funkar det ofta i verkstaden och möjligtvis även hemma på vedbacken, men definitivt inte i skogen. Liksom ingen vits att släpa med sig ett elverk till varje träd eller röjstam som ska fällas... Nog om detta.

Angående Pellenc, så vet jag inte vilka fler märken som skulle vara kompatibla med deras maskiner, men du får gärna utveckla detta.

Pellencs sortiment må funka bra till kommunal parkvård och dylikt, men jag har ännu inte sett någon Pellenc-maskin som skulle fungera i mitt skogsbruk.

Å skulle Pellenc få för sig att ta fram en seriös skogsröjare eller skogsmotorsåg, så skulle jag nog försöka testa den i min skog, ty "min" skogsbutik har såväl Stihl, Husqvarna som Pellenc i sitt sortiment.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593454 Nu är du sådär tösasur igen, Niklas...

Det är ju inte så enkelt som att gilla läget o hålla sig till ett märke då hade ju alla kört Makita som har deras skruvdragare, det argumentet funkar inte. Det går inte å köpa deras batteri klippare bara för ditt batteri till sågen passar! Det funkar kanske inte o ersätta åkaren med!

Om Pellenk passar till park vård vet jag inte men de som jobbar med trädbeskärning älskar dem. Batteri tekniken ligger några år före de andra till o med nu några år efter de kom... Jag tror det ska till rätt mycket mer intresse först för Pellenc ska lägga till skogsbruksmaskiner i sortimentet. Intresset är nog inte så stort nu.

Varför skulle det inte gå o använda olika tillverkares batterier? Sågen vet väl inte vad strömmen förvaras i eller hur den förvaras...

   TS
Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#593458 Den som börjar tillverka batterier som skulle passa de flesta batterimaskiner på marknaden kommer ha sin försäljning säkrad.

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593460 Tja, att olika märken har olika fästen för både batterier och annat, torde väl knappast vara en nyhet för dig, som mekar så mycket såg.

Eller brukar du köra Stihls luftfilter till Husqvarnas motorsågar och vice versa?
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 31 okt 2019, 19:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593461
vinterrojarn skrev:Den som börjar tillverka batterier som skulle passa de flesta batterimaskiner på marknaden kommer ha sin försäljning säkrad.


Risken med att som batteritillverkare ta fram en ny batteristandard, är ju att ingen batterimaskinstillverkare anammar den. Å då står batteritillverkaren där med en massa osäljbara batterier.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#593463 nä, men det borde gå egentligen...
möjlig att man behöver ha en adapter för olika fästen...

men omöjlig är det inte, vad ska annars framtidens utvecklare tänka?

nä, det är omöjligt det gör vi inte...
eller hmm kanske om man ......

Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#593464
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:Den som börjar tillverka batterier som skulle passa de flesta batterimaskiner på marknaden kommer ha sin försäljning säkrad.


Risken med att som batteritillverkare ta fram en ny batteristandard, är ju att ingen batterimaskinstillverkare anammar den. Å då står batteritillverkaren där med en massa osäljbara batterier.
/Niklas


nja marknaden finns och är stor.... så det tror jag inte händer... får väl sälja till asien då....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).