Motorsåg och handhållet

Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

26 inlägg 24912 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Mr.Frost  
#171142 Hej jag har fått problem med min såg. Fick knappt igång den och den dog hela tiden. jag såg att den läcker bensin från en spricka i slangen mellan förgasare och tank. Nu undrar jag om man måste klyva hela sågen för att byta slang. Den försvinner in i ett hål under förgasaren och verkar svåråtkomlig i den ändan. Finns det ngn vänlig människa som kan vägleda mig lite? tack på förhand Mvh John



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171153 Öppna och ta bort tank lock.
Töm ut eventuellt innehåll.
Fiska upp filter/slang o dra ut det. (Kan underlätta o knipsa slangen där den kommer ut från tank till förgasare.)
Tryck i / dra igenom ny slang, montera nytt filter, montera på förgasare och tanka.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Mr.Frost  
#171169 Tack Mange. Tanken är det själva hantaget man håller i (höger hand)? I så fall så skall jag väl lossa alla fjäder-gummiupphängningar? Behöver man dela hantaget också (klyva) i 2 delar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171181 Nej, du behöver bara följa de instruktioner som skrivits. Inget mer...

Jo köpa slang och filter förstås...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Bubert  
#171209 Värst vad du vill klyva saker. Kanske ska skaffa dig en yxa ;)

Skämt åtsido så är det bara att göra som skrivits tidigare. Men du kanske missuppfattade ta bort tank lock "tanklock/tanklocket". Du behöver inte ta bort tanken :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Mr.Frost  
#171314 :surp: Nu blir jag upprymd... Var det så enkelt. jag bugar mig. Hör av mig när det är löst. Mvh John

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Mr.Frost  
#171864 :grin: NÖÖJD! Jag gjorde enl.nämda instruktioner. Fattade först inte att slangen gick rakt igenom tanken(hur kan det hålla tätt föressten?) ner till filtret utan trodde på ngn förskruvning. Nu går sågen bättre än någonsin. Den har varit ojämn på tomgång tidigare så det har nog varit ett litet hål länge. Tack för instruktionerna Mange och Bubert Mvh John

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

totte  
#171867 Så trevligt! Tätt nog blir det, en gummislang som går lite trångt in i ett hål tätar effektivt mot kanterna på hålet, det här är den vanligaste modellen på hur slangen är dragen in i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Rase  
#593144 Samma på en Husqvarna 346XP antar jag? Men hur får jag ut bensinfiltret och slangen ur tanken? Med en lång, smal spetstång? Annat tips på verktyg?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Avslutat-02  
#593147 så här gör jag på dessa:

1. jag tar bort filtret först.
2. jag drar ur slangen från sågen.
3. jag lossar på tanken från styrbågen och motordelen.
3A den är monterade med tre skruvad på höger sida (kopplings sidan), skruva ur dessa.
3B skruva ur skruven som sitter på vänster sidan nedan för förgasaren fast på ut sidan av sågen.'

4. nu är sågen lös och sladdrig så nu börjar vi att trä in den nya slangen,
4A. börja med att klippa lite snett i den nya slangen för att få den genom hålet lättare.
4B. trä in slangen och kolla efter den på insidan av tanken.

5. när slangen visar sig på insidan så ta en tång helst med lång tunga och dra slangen emot dig
när slangen hänger ca 5 cm utanför tanken klipp av slangen så den blir rakt och montera bränslefiltret.

6. när bränslefiltret är monterat så stoppa in det i tanken och trä slangen upp till förgasaren, dra slangen så att den ligger avspänd och rak upp emot förgasaren.

7. montera ihop sågen igen och tanka sågen och provstarta den..

lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Rase  
#593148 Tack, suverän guide! Måste köpa en längre tång imorrn bitti för jag får inte tag i luftfiltret eller slangen inne i tanken.
Bra tips att ta lös tanken det är ju inte så många skruvar åsså blir det väl enklare att trycka igenom slangen då antar jag. Men då åker den där returslangen eller vad det är också lös väl?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Avslutat-02  
#593149 en 346: a är likadan som en 350 nä det gäller bränsleslangen....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Avslutat-02  
#593150
Rase skrev:Tack, suverän guide! Måste köpa en längre tång imorrn bitti för jag får inte tag i luftfiltret eller slangen inne i tanken.
Bra tips att ta lös tanken det är ju inte så många skruvar åsså blir det väl enklare att trycka igenom slangen då antar jag. Men då åker den där returslangen eller vad det är också lös väl?



1. Ta en bit grövre tråd och böj till en krok, fiska sedan upp filtret ur tanken.

2. kolla på från vilket hål som slangen kommer ur från.
3. där hålet från den gamla slangen kom ifrån ska den nya in.

4. man behöver inte byta tankavluftningen men jag rekommenderar att man gör detta när man ändå är igång.

5. på sidan av slangen sitter tankavluftningen monterad, man börjar med att ta en nål eller mindre mejsel och bänder loss det filtret, sedan tar man och monterar ett nytt genom att trycka in det på plats.

6. gör som den förra guiden beskrev så har du bytt detta på mindre än 15 min.

lycka till du har en skiss längre upp...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Erre  
#593155 Så här gör jag.

Erre - Dagens Service

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350g hur byta bensinslang?

Avslutat-02  
#593156 en skiss på en 346:a så du har rätt nummer att beställa delar efter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).