Traktorer och processorer

Okunnig om hydraulik!!!

32 inlägg 20014 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

massa-ved  
#58467 Det ska gå att köra både yttre hydraulik och lyftarmar samtidigt , med en delburenplog måste du ju lyfta lyftarmarna och sen hjulet på plogen. På mindre modeller har Ford haft ett annat system där man låser lyftarmarna och kör yttre hydraulik med spaken till armarna. Spaken vid diffspärren är en prioriteringsventil tex om du vill ha max flöde till yttre hydraulik eller till lyftarmarna eller normalläge både yttreh. och lyftarm. Lastaren skall vara kopplad på tryckledningen för yttre hydraulik med serienippel. Fungerar tipputtaget med armarna uppe ? På 6610 finns det en ventil under sitsen inte helt ovanligt att den krånglar den kan göra så att bara en funktion går om prioriteringsventilen står i läge både yttre/lyftarm.Det är en avlastningsventil men jag är inte helt säker på om den finns på 6600.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#58558 En dum fråga igen: Vad menas egentligen med yttre hydraulik? E de uttagen som sitter bak på traktorn eller lastaren eller bägge?
Kollade hur lastaren va kopplad idag och den verkar sitta rätt, har en port till jag ska prova så fort tillfälle ges. Kollade oljenivån och den va LITE låg men inte mycket. Det var dålig respons på fordsonforumet så vi provar här igen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

massa-ved  
#58700 Uttagen i bak och lastaren. Eftersom lastaren bara går i läge yttre verkar det vara en ventil som inte fungerar.
På 6610 försvinner trycket i yttre hydr. om avlastningsventilen inte fungerar när prioriteringsventilen står i läge både
yttre/lyft.

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#58702 Var sitter denna avlastningsventil? Men de e ju konstigt att lastaren fungerar när armarna är nere!

   TS
Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

Griffin  
#58705 Det är inte så att när det är på gränsen till att vara för lite olja på stickan så förbrukas den när armarna höjs upp?
Tänkte det går ju åt lite olja till att höja armarna. Men du kanske redan har fyllt på olja?
Var bara en tanke

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#59296 Har kopplat om lastaren till ett uttag som skulle fungera oberoende av trepunkten å tamejfan de funka inte de heller!!!
Måste va den där omkastarventilen som krånglar!! Ford i norra Dalarna? Vem säljer grejer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Okunnig om hydraulik!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59311 oie.se

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#59326 Kollade me oie å dom hade inget va ja kunde se på nätet!

   TS
Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

massa-ved  
#59335 OIE har inte. Traktorcentralen i Mora AB är nog närmast. På min 6610 försvann trycket i yttreh. fick bara ut 10kg men fullttryck i lyftarmarna. Då var det avlastningsventilen som var felet tog isär och satte ihop igen och då fungerade det. Men de flesta gånger brukar det inte hjälpa utan att byta vent. Det skiljer lite på 6600 och 6610 riktningsvent. sitter ihop med uttagena i bak på 6610 och så är det dubbelpump. Men hydraullocket är lika. Verkar som det spolar igenom olja någonstans. Lyftarmarna skall inte ta någon olja förrän de skunker i förhållande till inställd höjd med spaken eller höjs. Kan vara läck i prioriteringsvent. också eftersom du måste sänka lyftararmarna borde vara helt stängt till dem i läge yttreh.

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#60235 Vill inte riva mer än jag behöver just nu, men jag hittar inte den där avlastningsventilen.. Locket du menar, är det locket under själva "paketet" under sitsen? Har varit i kontakt med Ford/NH och dom visste inte vad felet kunde vara. Kanske inte intressant med en gammal traktor som inte kostar 400 000....

   TS
Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

mustang69  
#60236 Vad är det för skillnad på 6600 och 6610?

   TS
Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

massa-ved  
#60238 Hydr.locket är den delen där innre lyftcylinder och lyftarmarna sitter, börjar ungefär rakt nedanför framkanten på sitsen och bakåt till tryckstångsfästet. Måste kolla ett hydraulschema på 6600.

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

massa-ved  
#60239 6610 är efterföljaren till 6600. Dubbla hydr.pumpar och riktningventilerna till yttrehydr. sitter ihop med uttagena i bak 6610.

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191003 Prövar den här tråden istället för att skapa en ny eftersom jag räknar mig till den okunniga skaran. Jag förstår det mesta om tryck, flöde och kraft men inte i samband med hydraulik.

Alltså finns det någon bra lärobok eller web-sida som ger tillräcklig information för att man ska förstå det som krävs när man jobbar i skogen. :?:

Avatar Fallback

Re: Okunnig om hydraulik!!!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191004 Kollade just http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 165#254165 där man kan ladda ner Terrängmaskinboken Del 1.
Kanske en bra början?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).