tis 29 okt 2019, 15:40#593097
Intressant och givande diskussion detta som ger nya intryck, infallsvinklar och kunskap!
Tack för väldans härlig läsning! Fortsätt så här så blir vi lite klokare allihop o särskilt jag, tror jag!
Ang vibrationer så vill jag påstå merparten är från skärutrustning på såg upp till 70cc. Med lite pyssel o testande går de att reducera rätt markant. I detta ökar skärhastighet och effektivitet samtidigt som slitage minskas.
När man ibland både ser hur håret reser sig när man går under högspänning och ser fåglar slå volter bla är det svårt att ignorera att det visst påverkar på nåt vis...
Jag tror inte på detta med batteri maskiner av så många olika skäl, det är ju inget jag hyshar med precis men ändå är det intressant o lära sig mer och höra hur andras erfarenheter är. Att det funkar för vissa är lika uppenbart.
Det är inte nytt med eldrift i skogsbruk, de första handhållna sågarna var eldriva, fast med 3 fas o långa kablar till nån (mer eller mindre) portabel kraftkälla. Lilkaså hydrauliskt har provats. Allt ska provas o gärna flera ggr, det är det nog inget fel i.
Men jag är dålig på det här med Kw i lagring och förbrukning. Jag testade vid ett tillfälle några elsåg ihop med Johan och tror Totte var med på en hörna. Då hade vi till två av märkena referens sågar med som (enl. tillverkaren) motsvarade elsågarna.
Min erfarenhet var nog att de bensin drivna inte var sämre på nåt vis då när vi testade.
De luktade inte mycket utan det var kedjeoljan i både batteri sågen och motorsågen jag märkte av mer än avgaser.
Märker det med elsågen med jag kör med ibland.
Finns det nån som kan berätta lite enkelt hur mycket batteri det krävs motsvarande en tank bensin HVA 439/536LIXP. 439 har enl tillverkaren 408g bränsle/kWh. 1,5kw/0,3l i tanken.